Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1132 ggr
_Charlie
0

Raka ansiktet?

På hugget ikväll känner jag. ;)

Jo, Charlie hade ju svamp. Vilket ledde till att jag fick gnugga bort större delen av pälsen i ansiktet. Nu har pälsen växt tillbaka men jag ser att lite svamp finns kvar. Hans päls är himla tät och tjock och det är svårt att få ner preparat på huden. Kan jag raka honom i ansiktet?

Känns som en jätteskum fråga men jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt att behandla, vill ju verkligen få med allt och bada ansiktet går ju inte…

Picasso
0

Ser så ut ja Flört

Nu vet inte jag men tänker så här….vid rakning blir huden lätt irriterad..vilket är dumt i Charlies fall! Kan du inte på något sätt tunna ur pälsen i ansiktet på honom?

_Charlie
0

Jag drog en rakhyvel löst medhårs på ena kinden och fick på så vis ner pälsen till väldigt kort. Men ändå är det så tätt att jag liksom inte kommer ner med salvan till huden.

Schampovatten är ju jättebra, det tränger ju ner hela vägen, men nu är ju detta i ansiktet och väldigt svårt att bada…?

Picasso
0

Hmm ok men du kanske kan dra en gång till utan att du irriterar huden? Annars vet jag faktiskt inte….Obestämd

_Charlie
0

Han försökte bita mig när jag försökte göra detsamma på andra kinden, och han bits ALDRIG. Så det gjorde nog ont.

Funderar på hur pass "farligt" det är för dom om de får in vatten i näsa/öron i liten mängd. Också hur farligt det är att få schampovatten i ögonen… om jag skulle försöka blanda schampo och vatten och doppa en bit handduk i och liksom hälla på ansiktet och försöka undvika ögon/näsa/öron så gott det går? Han sprattlar till och svänger omkring huvudet ibland så risken är ju att han får det på ställen han inte ska ha det.

imoon
0

Du kan badda ansiktet med en tvättsvamp, först med schampoo och vatten och sedan skölja noggrant med vatten såklart! Bara du är försiktigt så inget hamnar i ögonen så går det utmärkt.

Om salvan är svår att få ned så prova pulver! Men är du säker på att salvan inte går ner helt till huden?

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

_Charlie
0

#5 Jag tror jag ska försöka badda när det är dags igen i morgon. Ikväll mojsade jag ner salva så gott jag kunde, men eftersom det inte försvinner i ansiktet där jag inte kunnat bada, men hela kroppen som var täckt av svamp förut som försvunnit av bad och salva/puder, så antar jag att jag inte får ner salvan i ansiktet.

Vi har även puder vilket jag använder till rumpan på honom, men det dammar så och får han det vid ansiktet får han panik eftersom han får in det i näsan när han andas. Så jag tror inte pudret är så bra att försöka med i ansiktet.

Sanni
0

Jag läste någonstans ifrån att någon använde en spruta för att få schampoo och vatten enda ner till huden i ansiktet på marsvinen. Man skulle liksom trycka sprutan mot huden och trycka. Visst tar det en stund före man får hela ansiktet blött med denna metod, men det såg ut att vara ett ganska säkert sätt. Om man skulle hitta en spruta med lite större hål, skulle man ju få en större yta gjord på en gång. Ett litet tips som kanske kan fungera. Kan ju inte vara helt säker då jag inte har testat det själv :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lyan
0

När jag badade för Ringorm hade jag schampo överallt, även ner i öronen. Jag har alltid varit jätteförsiktig med just öronen innan eftersom jag har haft ett marsvin med riktigt allvarlig öroninflammation (hon fick avlivas av det :'() men Dovv hade ett ringormsutslag som gick ner i örat så långt man kunde se så jag hade inget val. Ingen av dem har fått några problem av det. Ofta beror ju öroninflammation på just svamp som bildas av fukten (inte Felicias dock, det var något annat men vi vet inte vad) och när man då har svampschampo i öronen så motverkar det ju svampen trots att det blir fuktigt.

Angående nos, mun och ögon så är det ju ingen höjdare att få schampo där men jag gjorde så att jag höll ner huvudet med nosen neråt och sedan tog schampovatten i handen och drog/gnuggade mothårs, på så sätt så hålls vattnet undan någorlunda även om de lätt får i ögonen iallafall eftersom man måste ända in till ögonlocken. Glöm inte morrhårskuddarna, hakan, nosen och läpparna, där kan du dutta på med fingret eller en våt trasa

_Charlie
0

#7 Det var smart, det kanske jag skulle prova. :)

#8 Nej men jag känner likadant. Ska man bli av med svampen som ju håller till i hela ansiktet smått smått så kommer man ju inte undan att komma i kontakt med känsliga ställen som öron, nos och ögon. Jag ser att han har svamp in i ögonvrån tex. Jag får tuffa till mig lite och göra ett nytt försök ikväll. :)