Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4662 ggr
FeliciaS
0

Ringorm i tidigt stadie

Är det någon som har bilder på Ringorm i tidigt stadie? Börjar det med att pälsen försvinner och blir tunnare eller kommer utslagen direkt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Jag har tyvärr ingen bild, men de gånger jag sett ringorm har det blivit svampiga utslag först, pälsen kan sitta kvar nån dag eller så innan det faller av..

FeliciaS
0

Fantastiskt, vilken trevlig julklapp jag får! Då återstår det att se om vi har drabbats då eller inte. Känns inte mysigt att sova i samma rum som marsvinen, usch. Vi får väl se hur det utvecklas, men jag ska till veterinären för prover i mellandagarna.

Mvh Felicia

NinaS
0

#2 Du är inte ensam. Fick provsvar i förrgår… Så här hemma blir det behandling. :P Håller tummarna att du slipper!

Strawberi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du Ringorm i tidigt stadie, det såg ut såhär efter bara en natt. Det bröt ut så pass fort på henne. Några dagar senare hade 5-10 st av alla mina marsvin ringormsfläckar.

Abico
0

Usch vad otrevligt :(
Skickar lite ork till er, Felicia och Nina.

Hanna 

FeliciaS
0

Egentligen tycker jag inte att det känns som det värsta som kan hända precis, jag har nog accepterat och ställt in mig på att det är sanering som gäller. Jag tycker att jag har haft väldigt tur som har haft sellnic för typ 6 år sedan och löss för 10 år sedan och sedan dess ingenting. Men hur pass mycket och noggrann ska man vara? Jag kan ju knappast sanera alla saker i mitt rum, typ sängen, väggarna, tak…

Kan ni som har behandlat berätta hur ni gjorde?

#4 Det är så fast mycket mindre det ser ut på Jinx. På de andra har jag inte sett något mer än lite glesare päls på en, ännu. Tack för bilden, det bekräftar (tyvärr) mina misstankar!

Mvh Felicia

[saphirasmarsvin]
0

Jag sitter också i ringormsbåten =/

#6; Jag (och min stackars sambo som nog får hjälpa till en hel del) ska sanera 89 m2, med trolig början dagen efter julafton. Jag vet inte heller hur vi ska lösa sängfrågan än, eller soffan för den delen. Tyget till soffan är i alla fall avtagbart så troligen blir det en tvätt för den (och sedan får soffstommen stå inlindad i plast efter det???), men sängmadrassen får nog nöja sig med en dejt med dammsugaren och så får vi torka av sängstommen med Virkon. Väggar och tak tänkte vi också torka av med Virkon (kanske kan man använda en roller för väggfärg?), vet dock inte hur mycket man vågar dra på och/om det hjälper att bara torka av. Min garderob kommer minska med ganska många klädesplagg och massor av saker kommer att slängas… Det mesta av djurens inredning hade jag dock tänkt försöka rädda med skrubbning och ett par virkondopp.

mika2101
0

Jag har aldrig haft Ringorm men när jag läser era inlägg att folk sanerar hela lägenhet eller hus tycker jag att det behövs inte alls. Ringorm smittar och det kan överföras från en person till nästa från direkt hud-mot- hudkontakt. Det kan också smittas genom otvättade kläder eller andra  föremål men då smitta måste vara i jätte stor skala. Att ett marsvin är smittat behöver man behandla det med svampsalva och tvätta bara buren leksaker ebventuelt mattan där djuren har golvtid. För att förebbyga smittan hos människan måste man tvätta händer och kläder när du haf kontakt med smittade djur. Torr hud är mer mottaglig för svampingrepp och därför är viktigt att hålla huden mjukt med mjukgörande krämer om man har tendens till torr hy. Rigorm förvinner ofta efter två veckor.

Man behöver inte sanera hela huset eller lägenhet, vet inte vem som sprider såna information mellan folk. Om man har uppfödnig i en stor skala som tex. landbrukare och många djur är smittade då man tänka sig göra sanering. Annars det behövs inte.

Fridaaaa
0

#8 Vanlig svampsalva tar inte bort smittan?! Tar bort eksemet men inte mer

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[saphirasmarsvin]
1

#8; Problemet med Ringorm hos marsvin och även katt, är att djuren kan vara symtomfria "ringormsbärare" och sprider smittan vidare både via direktkontakt och genom luftburna sporer utan att det varken syns eller märks. Hur stor denna sporspridning är beror på vilken sorts ringormssvamp man har blivit drabbad av. När första djuren visar symtom finns det alltså en stor risk att ringormssmittan är omfattande.

Om man då tänker att man kanske är lite som jag, har kläder lite överallt som vanligen tvättas i 40grader (vilket ringormssporer kan överleva), gärna gosar med marsvinen i både sängen och soffan och låter dom springa av sig på golvet i olika delar av huset. Ja, då tycker åtminstone jag att det är en god idé att sanera så gott man kan överallt, för annars finns där ju en risk att man snart är där igen ;)

Om jag någon gång flyttar till ett lite mer rymligt hus, kommer jag troligen att ha lite bättre planering ifall jag skulle få en ny smitta. Men nu är det som det är :)

FeliciaS
0

Vad konstigt, sedan jag skrev det här har inga fler utslag tillkommit. Enbart lite gles päls på sidan av nosen på det drabbade marsvinet. Men inga fler marsvin har symptom, sår eller utslag. Kan det ta sådan här lång tid eller är det inte Ringorm?

Kanske löss eller sellnic eller ingenting, vore mycket trevligare.

Mvh Felicia

Abico
0

Kan det inte bara vara bortskavd päls då?

Hanna 

Emmsann
0

Jag vet att när mina marsvin hamnat i bråk med burkompis och förlorat lite päls som sedan växer ut blir mycket grövre och det blir inte lika tätt och mjukt som det i vanliga fall blir. Det är som när vi tjejer rakar benen, första gångerna växer ny mjuk päls ut men efter en längre tid blir håren allt grövre (;-)) Tror säkert det är samma sak på marsvin!

//Emma

NinaS
0

#11 Bara två av mina som fått utslag (den ena tre, den andra ett). Har nu gått ca en månad sedan det upptäcktes på första grisen.

Håller tummarna att det inte är nåt på din gris!

Hultan
0

Ska svara på detta ang att torka av väggarna, nej det räcker inte. Virkon är verksamt så länge det man sanerar är blött, dvs om det torkar för fort så hinner inte virkonet verka helt. För svamp ska det vara blött i 10 minuter har jag för mig. Alltså ska man sanera en vägg måste man hela tiden spraya på nytt under 10 min så att det inte hinner torka. Detta står på förpackningen. Det samma gäller för allt annat man ska sanera. Så ha inte för bråttom med trasan!!

Med sunt förnuft kommer man långt!

FeliciaS
0

#12 Kanske, men det var först lite svampaktigt på nosen och sedan gles päls på ögonlocket. Nu tycker jag att det är kalare bredvid nosen, men jag kanske bara inbillar mig. Det är minimalt det rör sig om i vilket fall :P Funderar på om jag ska åka till veterinären och ta prover eller avboka tiden, hrm. Vet inte riktigt vad de ska skrapa på eftersom det knappt syns längre.

Mvh Felicia

Abico
0

#16 - Det skulle väl vara för att du blir lugn om du får ett negativt svar :)

Hanna 

FeliciaS
0

Är det någon som vet om det kan ta två veckor för Ringorm att visa sig, eller om det kan bli extremt lindrigt?

#17 Jovisst, det skulle väl vara det då. Men jag har inte någon jättelust att betala upp till 1000 kr för att bli lugn :P Har avbokat tiden i alla fall, den passade inte så bra visade det sig, så får jag väl kanske boka en ny när jag tänkt lite.

Mvh Felicia

NinaS
0

#18 Förstår inte riktigt hur du menar. Men det tog en vecka eller två efter det första av mina marsvin fick utslag innan det andra fick det. Deras burkompisar är fortfarande symtomfria.

FeliciaS
0

Veterinären tyckte att symptomen var väldigt små och lindriga och med tanke på att det inte utvecklats alls tyckte hon inte att det var nödvändigt med skrapprov. Hon trodde snarare på mjäll och mycket torr hud, eller något lindrigt stressrelaterat som gett lite håravfall. Nu är utslagen nästan helt borta dessutom, men jag får avvakta och se om det försvinner eller utvecklas.

Mvh Felicia