Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2786 ggr
FeliciaS
1

Marsvin med nedsatt hörsel/döv?

Är det någon här inne som själv har/har haft eller känner någon som har/har haft ett dövt marsvin, eller ett marsvin med ordentligt nedsatt hörsel? Hur har ni märkt att marsvinet inte har någon hörsel?

Min marsvinshona Saga, okänd ålder men absolut minst 3,5 år, har sedan någon månad tillbaka börjat bli ovanligt rädd och överraskad när man visar sig plötsligt. Hon kan ligga i huset och inte reagera när jag prasslar med påsar, utan istället ligga kvar där. De andra marsvinen reagerar alltid när något prasslar och sätter igång att skrika efter mat, och så har Saga alltid gjort innan. Pratar jag med henne och säger att hon ska komma ut i huset reagerar hon inte, inte heller om jag knackar lätt på huset. Det är först när jag lyfter på det eller sträcker in handen till henne som hon reagerar, då blir hon överraskad och kastar sig ut. Sitter hon i buren när man närmar sig, och hon ser att man är på väg, beter hon sig helt normalt och kommer fram när man sträcker ner handen. På grund av hennes beteende funderar jag på om hon har blivit döv eller fått ordentligt nedsatt hörsel. Vad tror ni?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag har alltid kallat Greta dum och trög, för hon är sån ;) Mest troligt beror det på att hon både ser och hör dåligt. Hon verkar läsa av de andra marsvinens beteende snarare än faktiskt lyssna på vad som händer. Men precis som du beskriver kan hon bli jätteförvånad när man kommer trots att man fört en massa oljud. Hon låter dessutom inte mycket. När de andra stämmer upp till kvällsmatskör sitter Greta och ser sig omkring i jakt på vad det är som orsakar uppståndelsen.

Å andra sidan känner jag ibland att hon verkar uppfatta sitt namn, om jag ropar på henne får jag 1/3 gånger kontakt med henne och hon tittar upp på mig.

Hon har alls inget problem med det hela ska jag tillägga, uppför sig som vilken marsvinstös som helst egentligen. Greta är 3½ år gammal.

Hanna 

FeliciaS
0

Ingen annan som har erfarenheter eller kunskap att dela med sig av?

#1 Ah, okej. Men jag har märkt en tydlig, plötslig förändrig med Saga. Jag har aldrig tänkt på att Greta och Saga är ungefär lika gamla (antagligen) :P

Mvh Felicia

Cafesinner
0

I snart fem år har vi undrat vad tusan det är för fel på Lilla My. Så slog det mig igår "men mamma, hon kanske är döv!". Hon är FRUKTANSVÄRT rädd för allt som rör sig det minsta, om man inte går fram vääääldigt långsamt mot buren. Men när hon är uppe i famnen är hon inte spec rädd. Vi har tom funderat på att ta bort henne för hon nästan bara ligger i huset o ser rädd ut när vi är i närheten.

Igår tog jag en plastpåse medan hon va ute ur huset. Fläktade runt med den så det lät (på håll) och ropade. Inte vrålade alltså, haha. Men för att testa reaktion. Ingen reaktion. Sen provade jag närmare buren så hon såg mig, då flög hon iväg. Så ja, jag funderar på om hon är döv eller iaf hörselskadad… Finns det något sätt man kan veta säkert?

[abc2]
0

Jag har ett marsvinshane på ca. 1 år som har antagligen nedsatt syn, dock inte blind!

Cafesinner
0

Mm min gamling Frasse har också det pga ålder. Han är även rätt senil haha:< snuttis.

godisgrisen
0

Jag tror faktiskt att det är vanligt att gamla marsvin får dålig hörsel precis som andra däggdjur. Jag har haft flera som verkat tämligen döva på ålderns höst. Just nu har vi Poppy som är 5,5 år hon hör inte bra… Ibland när jag matar dem så blir jag jätterädd när hon inte kommer men visar man henne maten kommer hon genast och ser lite sur ut över att de andra tjuvstartat :-).

Fast 3,5 år är ju inte så gammalt men beskrivningen låter ju absolut som Poppy, Arthur, Ylle, Ragnar och Malla de som blivit döva hemma hos mig. Fast Arthur började nog höra dåligt redan i treårsåldern de andra var över fem innan det märktes.

Cafesinner
0

My har alltid varit sådan här…marsvin måste ju kunna födas med en mutation så de blir döva?

godisgrisen
0

#7 Ja de kan säkert födas döva också.

Mari
0

Jag är väldigt säker på att min Maja är döv eller har väldigt dålig hörsel.

Hon är 6 år och 2 månader, minns inte när jag tänkte på det först men det är iallafall iår som jag börjat koppla det till att hennes hörsel kanske inte är hellt 100.

Hon ligger ofta och sover, djupt. Varje gång hugger det till i mig för jag tror att hon är död eller döende då hon utom alla andra märker att jag går förbi eller stoppar ner händerna i buren. Får PETA på henne - då flyger hon iväg som ett skott!

Sedan är hon tystare än vad hon brukar vara. Hon har alltid varit den som lät högst när det var dags för mat. Nu om hon låter så skriker hon onormalt högt, precis som att hon själv inte hör att hon låter för högt.
Hon brukar studera de andra marsvinen mycket, ser hon att de andra pratar eller att de gör sina ritualer när det är dags för mat så kan hon sätta igång och skrika också.

Detta är vad jag har märkt med Maja. Har aldrig gjort någon undersökning hos veterinär men de har sagt att det inte är omöjligt att det är hörseln som spökar då hon är så pass gammal.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Albuslover
0

Nästan varje gång Nougat ligger och sover så måste jag väcka honom för jag är också så rädd att han är död eller döende för två av mina marsvin dog på en fyra månader. :(

Kram Karro :)

FeliciaS
0

Nu är visserligen den här tråden väldigt gammal, men jag har konstaterat sedan en tid tillbaka att Saga är döv. Det har mest sina nackdelar men det finns fördelar. Hon är totalt orädd för dammsugaren och sitter kvar och mumsar hö när jag städar i rummet (då de andra håller sig under husen) ;)

Mvh Felicia

Cafesinner
0

Haha samma här med dammsugaren!!!