Någon som har tid med frågor?
Lite frågor jag funderar över :)
1. Är det vanligt att marsvins hanar inte kan bo ihop?
2. Skulle en marsvins unge gå bra ihop med en 3-4 årig hane? eller Tror ni det skulle funka med ett marsvin från djuraffär och och ett lite äldre marsvin som kommer från blocket?
3.Vad ska man göra om två marsvin slåss?
4.Vad ska man göra om marsvinet inte klarar av att sitta stilla när man klipper klorna?
5.Fäller dom mycket päls?
6.Hur mycket mat ska man ge dagligen? (per marsvin)
Svara gärna :D
1. ja det är tyvärr ganska vanligt, men inte alla hanar slåss.
2. det funkar nästan bättre att sätta hop en unge med ett äldre marsvin än att ta ihop två redan "vuxna" hanar som aldrig träffats, det är mycket större chans att dom inte funkar ihop.
3. för det första ska du sära på dom om det är alvarligt, men om det bara är småtjafs om rangårdning (alltså inga stora sår) kan du bara låta dom vara, kanske med lite extra uppsikt.
4. man kan ju ta marsvinet till både djuraffärer och vetten om man inte klarar av att klippa dom själv. ett bättre svar har jag inte :P
5. beror på. mina korthåriga fäller i perioder, och då ligger det hår överallt :P men mitt förra marsvin (långhår) fällde knappt alls.
6. marsvin ska alltid ha tillgång till färskt hö och vatten, och dom ska ha cvitamin och grönsaker varje dag.
hoppas du fick svar på några av dina frågor :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
1. Lika vanligt som honor att dem kan gå ihop, dock svårare att ha flera än 2.
2. Köp unge ifrån uppfödare. Stödj inte djuraffärerna. Plus att du vet mer vad du får, om du köper av uppfödare. Vår hane Morris hade gått själv sina 2 första levnadsår innan han kom till oss, gått super att släppa ihop med ungar:)
3. Sära på dem direkt. T.ex slänga en handduk över dem så att dem lugnar sig och sedan sätta dem i varsvin bur. Det hade jag gjort.
4. Träna, träna, träna :) Eller låta en annan hålla marsvinet medan en annan klipper. Ett annat alternativ är att vira en handduk runt marsvinet med.
5. Vissa marsvin fäller mer än andra. mina fäller inte direkt mkt
6. Matmängd kan skilja mycket.
Men pellets ska dem ej ha mycket av. Sedan ska dem ha fri tillgång till bra och vatten. Grönsaker ska dem ha dagligen, minst 1 c-vitaminrik grönsak/Dag. T.ex broccoli, paprika, vitkål, grönkål mm. Gurka, tomat & frukt är bara godsaker som inte ges varje dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack tack för svaren :D
#3 Jag vill tipsa om min favoritsida när det gäller marsvinsfakta, Humlans marsvin. Där kan du läsa om foder och mycket annat! 
Säger som #4, kolla på humlans sida, det är kanon!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej :D Ska göra de :P