Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1760 ggr
sara7012
0

Långa klor och mega tovor =(

Igår va jag och hämtade hem tre långhåriaga tjejer. Alla tre har jätte långa klor och massa tovor vissa som är riktigt stora och sitter väldigt hårt.

Finns de något bra/lätt sätt att få bort tovorna på? När jag försökte kändes de bara som att de gjort ont på henne och de vill jag ju inte att de ska göra. Jag har endast haft jourmarsvin innan och de va korthåriga så har ingen erfarenhet alls av sånt här.

[jejjas]
0

När det blir så många och hårda tovor är det lätast att raka av det, men en klippmaskin,

Då kommer du nära huden utan att skada marsvinen.

Fridaaaa
0

klippa är nog bäst tror jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sara7012
0

#1 Ok hur får man tag på en klippmaskin och ungefär hur mycke kostar dom?

sara7012
0

#2 De är klippa jag har försökt göra men hon piper så fort jag försöker komma åt att klippa. De kanske bara är jag som är lite väl mesig men vill ju inte att de ska göra ont på henne. Som sagt så är jag inte så erfaren va gäller marsvin.

Fridaaaa
0

#4 Okej, det gjorde min ena hona jag hade med när jag klippte henne, och då hade hon inte ens tovor.
Marsvin kan skrika till utan anledning med. Hade en hane som gjorde det varje gång jag borstade han.

sara7012
0

#5 Då kanske de inte är så farligt då? Tänkte om dom va som kaniner som är väldigt känsliga men de kanske inte marsvin är?

Ska försöka igen då om en stund. Är de bättre att ta allt på en gång eller ta lite i taget så att de inte blir så lång stund varje gång? Tänkte på att jag inte har lärt känna dom än.

Fridaaaa
0

#6 Dem har förmodligen ont av tovorna med, men om du inte har klippmaskin så går det bra att klippa med, bättre att klippa bort trots skrikandet än att dem har tovor och kanske har ont :)

sara7012
0

#7 Jo de är klart tovorna ska bort tänkte mer om de fanns nått lite snällare och lättare sätt. Är ju lite nybörjare så tänkte att de är väl bäst att fråga här där folk verkar kunniga.

Ska nog försöka komma iväg och köpa en mindre och bättre sax idag så kanske de går lite lättare iaf.

Fridaaaa
0

#8 Finns nog bara sax eller liten klippmaskin som man kan ta bort det med, försökt att reda ut tovorna eller dem sitter för hårt?

sara7012
0

#9 En bra sax känns som ett måste. De är massa spån och hö in trasslat i tovorna sen är de väldigt stora tovor så tror inte att de går att reda ut dom tyvärr.

Fridaaaa
0

#10 ok usch vad tråkigt :(

Charlotta-B
0

Jag hade rakat ner dom och gett dom ett bad efter.
Sedan klippt klorna, men tänk på att pulpan kan ha vuxit så du kliper försiktigt.

Det finns billigare rakmaskiner som på tex Jula, det inte den bästa kvaliten lr nått men det funkar ju. Och det viktiga här är kanske inte att dom ska bli snygga utan att dom ska bli av med tovorna.

Hoppas det går bra med dom!

Charlotta-B

sara7012
0

#12 Ok då ska jag läsa på om att bada marsvin också då. Klorna tror jag ska gå bra då de flesta va jag har sett iaf har varit ljusa.

Då blir de en sväng till jula idag. Nått speciellt man ska tänka på om dom har flera? Nej just nu får dom se ut precis hur som hellst vill bara att dom ska kunna må bra utan att ha ont. Päsen växer ju ut så fina kan dom bli när vi har övat på att klippa och bli klippt utan massa hemska tovor.

sara7012
0

Är de en sån skägg eller hår trimmer man ska ha eller?

sara7012
0

Fått bort en bit av en tova nu och klippt ner resten av pälsen på en av dom nu men de tar väldigt lång tid så de får bli en bit i tag. Hon verkar inte vilja att man pillar med bakbenen eller ens nära. =/

Charlotta-B
0

Det är en hårtrimmer du ska använda dej av.

Hon har nog lite ont, huden stramar väldigt när det bildas tovor, och när man tar bort en tova och trycker i huden släpper kan dom bli ömma. Men borde lägga sej om ett par dagar.
Skönt emd vita klor! Så mycket lättare.

Charlotta-B

Strawberi
0

Det är mycket viktigt när du klipper marsvinen att saxen är mycket vass. Jag använder mig av en pappersax som aldrig klippt i papper eller någonting annat än marsvinens päls (samt min egen lugg ;-)). Saxen slits ned av papper och då blir den otroligt slö.

sara7012
3

#16 Vi hittade en trimmer för hundtassar som va lite mindre och inte så mycke dyrare så den fick de bli men tovorna kändes ändå lättare att ta med sax. Jo två av dom har iaf vita klor den tredje har bruna och de är hennes som är värst men får ta en liten liten bit i taget så hoppas jag att de går bra.

#17 Jo vi köpte ny sax också när vi ändå va iväg till jula den kommer endast att användas till att klippa pälsen vid behov på marsvinen och om de skulle behövas på kaninerna.

Har nästen fått bort alla tovor på en av tjejerna iaf och lite av den jätte tova den yngsta har men vill inte hålla på allt för länge då de märks att dom lessnar på att framför allt sitta still. Sen blir jag trött också efter att ha koncentrerat mig så mycke och vill inte att nått går fel.

Men de går frammåt iaf och när dom är färdigklippta ska jag kolla igenom dom ordentligt.

sara7012
5

Tänkte bara berätta att alla klor är klippta och tovorna borta. Tjejerna är mycke gladare nu och ska inte behöva ha sånna långa klor och massa tovor nå mer.

Glad

Fridaaaa
0

#19 skönt att höra!

[Pauline T]
0

#19 vad bra att det löste sig! ;)

[Nooni]
0

härligt att de fick komma till dig och bli ompysslade, förstår att de är glada nu =)