Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1176 ggr
HeddanHedvig
0

Djuraffärsmarsvin..

Varför säger folk som inte kan saker om marsvin, att marsvin från djuraffär är ''DÅLIGA'' marsvin? Alla marsvin är ju likadana bara att dom som kommer från djuraffär inte riktigt har fått den där ''kontakten'' med människor!

Jag skulle iaf vilja köpa ett urgulligt marsvin från CRT Zoologiska som bor ensam med en kaninunge!…

[Pauline T]
1

Jag fattar inte det heller… Båda mina marsvin är köpta från en djuraffär och dom är hur sociala och keliga som helst :)

HeddanHedvig
0

Presic! Jag tycker att dom också har rätt att komma till ett kärleks fullt hem istället för att avlivas! :O

Moa-16
2

Vem har sagt att det är dåliga marsvin? Har jag aldrig hört, därremot är många emot att sälja djur i affär. Finns dock seriösa djuraffärer, den som du tänker köpa ur verkar dock inte vara en av dom.

[Pauline T]
1

#2 tycker precis som du. Alla djur har rätt till att komma till ett bra hem med mycket kärlek och vård! :)

[bettiebus]
3

Det de flesta menar är inte att det är "dåliga" marsvin utan att industrin bakom marsvin från djuraffär är dålig. Det finns många seriösa affärer men tyvärr tar många djuraffärer sina marsvin från grossister som massuppföder utan större koll…så den stora anledningen till att man inte ska köpa marsvin från djuraffär är för att man inte ska bidra till dessa grossiter.

Det bästa är att fråga i affären var de kommer ifrån. Vissa uppfödare säljer till djuraffär och då man stamtavlor och allt.

mjuhm
0

Det beror helt på vilken affär det är & vart marsvinen kommer ifrån. Jag vet inte om det finns marsvinsgrossister här i sverige (men det antar jag att det gör?), & man ska ju helst av allt undvika att köpa djur som är uppfödda hos grossist, efterssom då stödjer man ju dom.

Jag hade nyligen ett marsvin som gick bort, han kom från djuraffär. Världens mysigaste kille var han. Dock blev han bara 2 år gammal.

Så jag tycker det är okej om djuraffärerna köper in från uppfödare & så. Har varit samma diskution på Dvärghamster.ifokus :).

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
0

#5 Där fick jag mitt svar om grossisterna ^^

[Pauline T]
0

Marsvinen jag köpte kom från en bra uppfödare sa dem i affären. :)

[saphirasmarsvin]
2

Jag håller med er. Det är absolut inte marsvinen som är "dåliga"!

Men sättet som många av dom har kommit till på och hur många djuraffärer sköter deras omsorg och försäljning - det är dåligt! Varje gång man köper marsvin från djuraffärer stödjer man denna verksamhet som inte verkar för marsvinens bästa, utan som helt enkelt finns för att den blir inkomstbringande.

[saphirasmarsvin]
1

#8; Det är klart dom säger så :)

mjuhm
1

#10 Precis. #8 Har varit med om en gång när jag skulle köpa en hamster får nåt år sedan. En av dem i personalen sa att hon kom in från uppfödare som hade såå bra hand om sina djur. Men den andra personalen sa att den kom från en lokal. Hmm.. Obestämd

[saphirasmarsvin]
3

#11; Jag har fått liknande svar när jag har frågat. Någon mer information om uppfödaren har jag heller aldrig fått (medan dom gladeligen gav hur mycket information som helst om var deras hö kom från) vilket bara gör att hela handeln med levande djur i butik blir än mer obehaglig eftersom det mörkas så mycket.

Fridaaaa
1

Där har du en anledning till att inte köpa av djuraffär: Den bor ensam med en kanin.

Sedan om man köper av uppfödare vet man mer bakgrund osv.
Och djuraffärer har oftast noll koll på gamla djuren är, föräldrar, utfodring osv :/

Djuraffärsmarsvin är inte sämre än andra marsvin men tycker personligen inte man ska gynna djuraffärer genom att köpa marsvin därifrån, eftersom dem i regel har noll koll.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SallysPigge]
0

Vår Zoo verkar bruka ha personal som föder upp. När jag köpte våra 2 tjejer så var det en av säljarna som hade fött upp dom sa hon i alla fall. Vilket jag tror på med för när vi köpte våra hamstrar så köpte vi från en uppfödare som vi hittade på nätet. Men dagen innan så var vi i butiken och köpte bur och så. Och när vi skulle möta upp uppfödaren för att köpa våra hamstrar så visade det sig vara tjejen i butiken som sålt buren till oss. Och då fanns hon på andra sidan stan … :-D Och dom hon inte fick sålt sålde hon i butiken

Vi har bara positiva tankar om vår butik.

En dag så när jag och sonen gick dit så hoppade en stor valp på min son och nafsade, fast tillräckligt hårt för att göra min son hundrädd. Men den tjejen som jobbade just då kan fortfarande fråga oss om händelsen, flera år efteråt. Hunden var en kunds ..

[saphirasmarsvin]
1

#14; Intressant! Jag kan nog tycka att det både är positivt och negativt att ha det så som i din butik. Positivt eftersom man väljer bort djurgrossisterna. Negativt då uppfödaransvaret faller bort om man inte kan kontrollera försäljningen och alltså inte kan styra över om djuren får bra eller mindre bra hem, vilket åtminstone jag tycker är en av dom största ansvarsuppgifterna man har som uppfödare :)

HeddanHedvig
0

Håller med er :)

Men pratade nyss med en kompis och så berättade jag att jag är lite stressad för jag hittar ingen ''rumskompis'' till Alex. Då sa hon att jag kunde köpa från djuraffär men dom är lite ''JOBBIGARE'' och svårare än dom som man köper av uppfödare eller… Blocket…

Fridaaaa
0

#16 Lyssna inte på din kompis. Köp inte av djuraffär. 
Bättre med en bra uppfödare. Och runt om i Stockholm finns det gott om uppfödare.

HeddanHedvig
0

Okej, men om jag inte hittar någon bra till Alex då?

Vad ska jag göra då? :)

Fridaaaa
0

#18 Tror nog att du hittar i stockholm, finns som sagt gott om uppfödare där och andra som säljer :)
Jag hade undvikt djuraffär så gott det går, utan haft det som sista alternativ.

Här är t.ex lista på uppfödare i Stockholm: http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=84#Stockholms

thildatessie
1

Man kan absolut köpa från affär. Jag tycker att det känns bättre att hjälpa dem än att köpa från uppfödare. 3 av 4 marsvin som ja haft är frän affär, underbara små tjejer. Dock så fick vi ta bort min Thilda i somras pga sjukdom, hon blev 3 år. Köpte nyss två små till min lillebror i affär men de kom från en i personalen.

#18 gör som du vill :) Djuraffärsgrisar kan bli underbara och tama med. Bara din gris får en kompis som du gillar :)