Marsvin i stall?
Vi har tänkt att bygga nytt hus med tillhörande häststall. Min första tanke var att bygga ett eget marsvinsrum i stallet. Nu har jag börjat tänka om man kan ha marsvinen i stallet där hästarna ska stå (2 st). Det är en yta på ca 3 x 4 m, dvs en boxplats ungefär . Jag ska inte ha marsvinen på golvet, utan i "typ" bokhylleburar.
Är det någon som har erfarenhet av att ha marsvin i häststall? Fördelar? Nackdelar?
Nu har jag personligen ingen erfarenhet av det men sett att gosarnasmarsvin.se ett omplaceringshem för marsvin använder bla boxar. Där går de i hela boxen med massa spån på golvet. Kika in på deras hemsida, klicka på "om oss" och sedan "såhär bor marsvinen"
Det jag funderar på när man har marsvin i en annan byggnad är uppvärmningen då de inte får ha kallare än 12-15 grader eftersom de inte kan få någon vinterpäls. Dvs man behöver en uppvärmd byggnad under de kallare månaderna :O)
Har själv planer på att i framtiden ha mina i en friggebod som jag inreder och kommer att isolera och ha uppvärmd :O)
Beror på hur kallt det är :)
Under nollan får det inte bli :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har 2 av mina i stall, egentligen alla tre men en har skadat sig så den har fått flytta in till mig så länge. Funkar hur bra som helst, med massor av halm + en värmelampa ifall att. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

#4 Hur kallt har ni i stallet?
#5 Hm… Inte jättevarmt och inte jättekallt.. Skulle tippa på runt 6-7 grader kanske? Men runt marsvinen är det betydligt varmare just pga värmelampan :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
En värmelampa eller annan extern värmeform är nog att föredra. I stall vill man gärna ha lite lägre temperatur än vad jag uppfattar är riktigt lämpligt för marsvin. Ca 4 - 8 grader är nog ganska utbrett vintertid, Personligen upplever jag det som att stallmiljöer är lite i det kyligaste laget för marsvin under vintern, men det går säkert att avgränsa deras utrymme med lite mer värme.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet