Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1839 ggr
Blomkrukan
0

Tratt på huvudet??

Hej,

måste bara fråga…

Polly opererade bort en talgkötelknöl förra onsdagen och stygnen skulle sitta i 14 dagar. Stygnen började försvinna så vi var upp till veterinären med Polly i måndags.

Väl där får jag frågan om hon haft en tratt på sig. Jag blev så paff så jag fick bara fram ett "nej".

Hemma började jag fundera på det där och jag har verkligen svårt att tänka mig att man sätter trattar på marsvin. Det måste vara himla svårt att se till så den där tratten sitter kvar och dessutom blir ju grisarna helt handikappade med en sån sak på sig.

Någon som haft en tratt på sitt marsvin eller hört något om det? Skulle vara intressant att veta : )

Tack på förhand!!

Fridaaaa
0

Finns inte ens så små traffar, har aldrig sett i alla fall :)
Man får nog göra något eget hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponytails
0

Nej, man kan inte ha krage på marsvin. Det kan fungera på kaniner och fåglar. Du har inte gjort något fel!

gnagarlover
0

prova med en avklippt tröjärm som täcker långt bak.tror det är kompisen som plockar styngnen eller sätt henne ensam tills de är väck om det nu är det.

Blomkrukan
0

Vet bara om katter och hundar som får trattar på sig så när hon sa så där så blev jag fundersam. Tror inte riktigt hon var medveten om vad hon sa…

Hennes sår såg fint ut så det gjorde inget att stygnen försvann. Så länge det inte svullnade upp eller vätskade så gick det bra. Bannar dom varje morgon ett stygn försvunnit men dom ser så oskyldiga ut båda två : )

Hultan
3

Marsvin ska inte ha krage. Det kan hindra dom från att äta tillräckligt med mat och dessutom kan dom inte äta sina pluttar. Det kan bli stora problem. Jag skulle aldrig sätta krage på något marsvin (eller kanin heller för den delen)..

Med sunt förnuft kommer man långt!

Blomkrukan
0

#5 Precis min tanke! Kan ju fundra vad hon tänkte med…

Kan påpeka att detta inte var min "vanliga" veterinär. Hon jag brukar få när jag är dit är väldigt kunnig på marsvin, hon har själv en hel drös : ) Fick antagligen den nya pga att det bara gällde att kolla stygnen.