De där äggstockscystorna...
Alice har haft äggstockscystor ett bra tag nu men de har aldrig blivit stora. Idag när jag bar upp henne ur buren och klämde på ett visst sätt så ploppade det fram en rätt så rejäl cysta under huden. Denna har garanterat inte varit där innan :(
Hon är inte allmänpåverkad, äter, bajsar, kissar och allt det där som hon ska. Men normalt väger hon 1050g, nu helt plötsligt väger hon 1130g och det syns inte på henne att hon har gått upp i fett utan snarare "cystvikt". Hon reagerar inte när jag nuddar henne på buken, men som sagt så är hon rätt så svullen överlag. Hon har även tappat mer päls på sidorna…
Jag funderar på de här hormonsprutorna som några hade gett sina honor…. Vad kostade dem? Har det hjälpt permanent? Krymptes bara cystorna eller försvann de helt och hållet? Hade blivit överlycklig för all information jag kan få :)
Min lilla Alice, 5 ½ år gammal :( Är dessa cystor livsfarliga eller är det bara så att de växer och är i vägen för henne? Vill inte förlora henne ännu :( Jag tänkte boka tid hos veterinären till på måndag och eventuellt ge henne de där sprutorna, om de hjälper.
Hej! Såg ditt meddelande till mig men svarar här så kan andra också få hjälp!
Det första jag tänker är att veterinär bör titta på henne så att det verkligen är äggstockscystor. Min hona som har symptom av sina cystor har enligt vet. många och relativt stora cystor men de syns absolut inte genom huden. Så för att utesluta något annat bör veterinär titta på henne. Att den verkar ha dykt upp så snabbt tycker jag också är underligt. Mina erfarenheter av äggstockscystor är att de mest finns där, utan att synas liksom. Sen kan det såklart skilja sig mellan olika djur, men det är ju alltid bäst att utesluta annat.
Att hon har tappat päls är ett symptom på äggstockscystor. Hur ser spenarna ut? De får ofta väldigt skorviga spenar av cystorna.
Jag är osäker på vad vi fick betala för sprutorna, men mellan 500-1000kr var det. Sprutorna hjälper inte permanent, man kan "uppdatera" om man vill det. Viktigt att veta är att alla marsvin reagerar olika på sprutorna, vissa blir inte alls påverkade, således hjälper inte sprutorna för dem. För andra marsvin ger sprutorna ett nästintill permanent positivt resultat. Anledningen till att vi valde att ge vår Elina hormonsprutor var för att hennes beteende förändrades och hon gick i brunst nästan dagligen, vilket stressade både henne och kompisarna. Beteendet försvann men har nu, knappt ett halvår senare, börjat komma till baka. Cystorna, vad jag har fått höra från vet, varken försvinner eller förminskas. Det cystorna gör, om de påverkar marsvinet, är att påverka hormonproduktionen så att hormon överproduceras. Sprutorna reglerar hormonproduktionen.
I vanliga fall är äggstockscystor ofarligt, men att de växer så mycket att det till och med syns på vikten är oroväckande. Det låter jättebra att ni ska besöka veterinär, för en veterinär är den enda som kan ge konkreta svar i det här läget.
Lycka till, håller tummarna för att det går bra!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Tack för svaret! :)
Ja, äggstockscystor vet jag till 100% att hon har då en veterinär har konstaterat det för cirka ett år sedan. Den veterinären jobbar dock inte på kliniken längre och inte heller finns det någon annan marsvinskunnig veterinär i min stad så eventuellt får jag köra iväg med henne en timme härifrån. Ska ringa djursjukhuset imorgon och se vad de säger.
Mm, hon har ju gått upp mycket i vikt på kort tid så lite oroväckande är det… Annat än det märker jag inget speciellt på henne mot mig, hon har alltid varit lite gnällig när jag tar upp henne ur buren… Och mer gnällig än vanligt är hon inte. Det är inte heller någon böld utan det känns tydligt att det är under huden och är en rörlig, hård kula.
Får se om hon ändrar sig i sitt beteende och om kulan växer under dessa dagar fram till måndag… Visar hon att hon vill leva så ska jag kämpa för henne. Min älskade lilla Alice 
Känns hela magen spänd och hård är magen stor? Det kan vara så att cystorna läcker vätska så buken blir vätskefylld. Det hände en hona jag hade för några år sedan. Hon hade haft cystor i några år och hade alla de kända symptomen på det men mådde bra ändå. Tyvärr gjorde hon inte det på slutet då cystorna vätskade sig. Hon gick snabbt upp i vikt och blev tjock som en boll och öm i magen. Tyvärr fick hon somna in hos veterinären.
jag fick strax innan jul låta min älskade Kitty somna in. Hon hade äggstocks cystor samt förträngningar i ena lungan & med det andningssvårigheter.
I slutet var magen så svullen så den släpade i backen & hon hade tappat all päls på magen & benen. Sen att hennes andning bråkade så lät jag henne somna in. var inne hos vet många gånger med henne. Röntgade flera gånger & det blev bara värre & värre.
Oavsett hur mkt jag avgudade henne & ville ha kvar henne så fick hon somna in för sitt eget bästa. Hon känner inget. Är bara jag som är kvar & sörjer.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#3 Nä, magen är inte mer spänd och hård än vanligt, det är inte en jämn bula utan det är som kulor på olika ställen i magen. Hon känns som förut, bara det att denna kulan på sidan av magen har växt och putar ut vid ena benet.
#4 Vad hemskt tråkigt :( Alice andas utan problem och ser inte ansträngd ut…
Ja, om det inte finns något att göra och kulan bara växer på henne så får hon somna in..