Sortering av mat
Min kille gör som alla andra djur, för han är smart… Han äter bara det godaste och sorterar bort det han inte vill ha.
Som foder får han Vitakraft MENU för marsvin. http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18543&prodid=733&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D18543
Men jag har tänkt gå över till: Versele-Laga Nature Cavia: (Hade detta till dvärgisarna och det funkade bäst. Tyvärr hade de inte det på Arkens, utan jag ska åka till Djurmagasinet imorgon då jag får skjuts av mor min. http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=13561&prodid=1108&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D13561
det finns ju även detta för djur som sorterar:
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=14293&prodid=6708&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D14293
problemet är att jag testade det när jag hade dvärghamstar, och de matvägrade totalt, så jag vill helst inte prova.
Och grönt sorterar han också. Han kastar iväg tomat och äpple, det får inte finnas i skålen! 
Potatis och gurka snaskar han som bara den!
Men hur gör ni egentligen?
Låter ni dem äta ur foderskålen tills det är i stort sätt tomt för att de ska få i sig alla näringsämnen,
eller fyller ni på vartefter och byter när det bara är sådant de inte äter kvar i skålen?
Eller byter ni fräscht varje dag av fodret.
Och vad kör ni med för foder? Länka gärna så jag får se exempel.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag rekomenderar Cavia Complete, mycket bättre än Oxbow tycker jag. Jag har läst att Oxbow innehåller för mycket salt men produkten har fått bra marknadsföringen och reklam och man påstår att det är det bästa på marknaden som är inte sant. En bra foder, bara naturlig är också Supreme Science Selective Cavia. Jag blandar båda och mina får två skedar på morgonen.
Men hur får man de att äta fullfoder då? Att gå ifrån vanligt till complete.
Mina får ett hemmablandat kraftfoder som består av 50% kornkross, 25% Havrekross & 25% Havregryn. Fyller på morgon och kväll, då är matskålarna helt rensade, förrutom några havreskal som kan ligga kvar (som slängs ut).
Ts marsvin behöver i regel inget annat än hö, vatten och c-vitrika grönsaker. Vill du ge lite extra till växande grisar föreslår jag helt vanlig fiberhavregryn från matbutiken. Risken är att dom äter för lite hö om dom får mkt annat. För lite hö = bla för långa/sneda tänder. Lägg din egergi på att hitta ett riktigt bra hö istället!
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hö käkar han!
ur mycket hö ska han få i sig på en dag. Hur många nävar ur påsen ska jag ta så att säga?
Oj förstår att det blir svårt att svara på min fråga! 
Ja om jag säger såhär: de grönsaker och kraftfoder du ger ska vara slut på 1-2 timmar. Sen ska han ägna resten av dagen åt att äta hö. Om det finns annat kvar längre än så, kanske ända fram till nästa utfodring så ger du påtok för mkt. Marsvin blir lätt feta dessutom. Jag ger mina 2 grisar grönsaker 2ggr/dag, havregryn ca 2 msk var tredje dag, och fyller på nytt hö 3 ggr/dag för att stimulera dom att äta mkt hö.
Mina äter mycket hö, fyller på 3 gånger om dagen trots att de äter granulat (CC och SSSC). Den sista granulaten är mycket hård och hjälper att slipa tänder. Jag litar inte på de här grönsakerna som man köper nu. De innehåller mer kemi än vitaminer. Mina pojkar mår toppen och är inte överviktiga trots att de äter granulat.
Folk tenderar att inte se HÖ som mat, för det är ju 'bara' gräs. Det är fel. Tänk: Frukost/lunch/middag=HÖ Viktiga vitaminer = grönsaker Lördagsgodis = kraftfoder
Vill tillägga att de får grönsaker 2 ggr/dag men granulat bara på morgonen.
7# litar du inte på grönsaker? Hur får du själv i dig alla viktiga vitaminer om du inte tror på grönt??
#10 nej jag litar inte men jag måste äta det. Man har inget val när man bor i stan inte på ladet. Dagens frukt och grönsaker innehåller så mycket olika kemikalier för att klara transporter elle växa fortare, att ha bra färg och former. Ja, jag tar vitamintillskott varje dag trots att jag äter mycket frukt och grönsaker…
Fri tillgång till hö
Grönsaker 1-2 gånger/dag (c-vitaminrika)
Pellets kan dem få som tillskott om dem behöver:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
precis vad jag tänkte skriva det skrev Fridaakesson,man ska ju likna så mycket som möjligt precis det som dom äter i det naturliga,pellets kraftfoder växer inte på träd i naturen. men däremot grönsaker gräs det finns i naturen
Tack! 
Nu återstår att köpa en bra hö-sort då.
Jag hade en påse hö i källaren som jag köpte akut en gång då jag inte hade tillgång till djuraffär. Tyvärr av märket Zooman kankse inte det bästa, men bättre än inget alls och särskilt för en gris som aldrig fått hö…
Men när jag köper bur ska jag köpa bättre hö, så ni kan tipsa om bra hö-sorter tack! 
Djurmagasinet är de jag ska åka till.
#14; Jag föredrar att köpa mitt hö direkt från en bonde :) Det är otroligt mycket billigare, samtidigt som det oftast är mycket fräschare och bättre än höet man hittar i djuraffären. Men jag har också börjat i djuraffären en gång i tiden och mitt bästa tips är att titta efter grönt hö, med både fina och grova strån. Be gärna att få öppna en förpackning så du kan lukta på höet, så att det inte är dammigt och mögligt :) Bra grönsaker som du kan ge är t.ex vitkål (och andra kålsorter), broccoli, paprika och morötter. Tomat, gurka och äpple kan du ge som godis ibland :) Välkommen till marsvinsvärlden! :)
Då blir det storshopping någon av helgens dagar då! 
Tänker sätta in en toahörna i buren och medans jag frågar om mat så kan man likagärna ta avfallet också! 
Jag har kvar lite Pussi klumpbildande kattsand i källaren, undrar om jag kan ha det i hörntoaletten eller om det finns bättre alternativ?
#17 Chansen att han kommer använda sin toalett till att göra sina behov i är rätt så liten :) Jag har haft marsvin sen 2002 och försökte ett bra tag att få dem att göra sina behov på utsatta ställen i buren, t.ex en toahörna. Det lyckades inte så bra. De ligger och vilar i höet och när de är bajsiga lyfter de bara lite lätt på gumpen och gör det de ska ;)
#16 Tror inte han kommer använda toalätten att göra behov i, då marsvin är väldigt svåra att få rumsrena, eftersom dem har så snabb ämnesomsättning.
Men använd inte kattsand ;)
Jag lägger hö i en kanintoalätt :)
Men kisseriet då? bajset är ju en sak… För jag antar att de inte ligger i kisset utan flyttar på sig när de är kissnödig.
Mina dvärgisar kissade flitigt i sin hörntoa! Så söta när de yrvakna med kisande ögon kommer kutande i full rulle till hörntoan, tvärstannar, och..ahhhh! 

Nöden har ingen lag..
Är marvin inte alls på samma sätt?
Kaniner kan man ju lära att gå på låda bara man placerar lådan idet hörnet där den har sin toa, samma med dvärgarna, därefter lärde de sig… Kattsand = kiss-ställe. Så jag kundde därefter flutta lådan i buren när jag städade och de hittade den… 
Som tidigare nämnt, bästa höt får du irekt från en gård. Alt via ett stall. Små påsar från zoo eller fackhandel med hö packat i plast och som transporterats långt bör man undvika.
Tyvärr känner jag ingen bonde eller någon med stall. 

Så jag ska be att få lukta i påsarna på djuraffären och kolla efter färskt.
#19 Fast man ska inte ha kattsand till kaniner heller, möjligen toa-lätt i så fall.
Nej marsvin fungerar inte riktigt likadant som kaniner när det gäller det:)
#19 Min erfarenhet av mina egna marsvin och vännens kanin är att de är som natt och dag när det gäller renlighet. Kaninen var renlig av sig själv och min vän behövde inte ens visa henne var hon skulle kissa/bajsa utan gjorde det självmant i en hörna av buren.
Mina marsvin har alltid kissat och bajsat överallt i buren. Ligger de och vilar så kan de helt plötsligt resa på sig liiitegrann och backa med gumpen, kissa och sedan lägga sig tillrätta igen. Alternativt lyfta på gumpen och bajsa.
Eventuella toaletter jag provade med användes bara till att mysa/sova i, och förstås även kissa och bajsa men detta gjordes även i resten av buren. Marsvin är duktiga på att tvätta sin päls men annars upplever jag inte dem som renliga djur, speciellt inte jämfört med kaniner och hamstrar. Min hamster var även hon väldigt renlig och kissade/bajsade i en hörna.
Det enda som är något sådär renligt är att de, när de ska kissa, backar mot en hörna eller vägg av buren för att kissa. Så när buren görs ren vet jag var jag ska leta efter kiss :)