Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 871 ggr
Eulwen
0

Dalmation och himalaya - risk för förvirring?

Jag har en himalayahane här hemma som jag söker efter en "flickvän" till och har hittat en hona jag VERKLIGEN gillar. Hon är en self black men pappan till henne är dalmation. (Mamman self black).

Nu undrar jag hur dalmationanlaget funkar (är lite grön på genetik) om man korsar ett sånt marsvin med en himmis. Finns det en risk att dalmationanlaget dyker upp utan att märkas, eftersom himmisen är vit, eller finns det någon möjlighet att avgöra om avkommorna blir dalmation eller bärare? Drömscenariot vore ju att om ungen blir dalmation så försvinner himalayateckningen eller något liknande.

Åh nu snurrade jag nog in mig lite men ni kanske fattar vad jag menar?

Sitter och fipplar med kalkylatorn men hoppas på lite stöd härifrån, det finns många genetikkunniga har jag sett. Glad

Eulwen
0

Hur ser genkoden för dalmation ut?

Sandra-B
0

Dalmatin/roan är dominant, det vill säga att antingen är de dalmation/roan eller ej- det går inte att vara bärare av anlaget.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Arcticas
0

Jag skulle kolla upp om bläsen på dalmatinern är ett vitfläcksanlag. Tror den är det.

Är ingen fena på genetik, men vet att vitfläckar ska man akta sig för i himalayaaveln. Rödgruppsfärgerna är inte heller bra eftersom himalayagenen bleker allt rött till vitt.

Det är som trist om den där vitfläcken dyker upp som en bläs mitt i smuten, eller på ett ben på himmisen.

Eulwen
0

ag glömde nämna det i ts, men jag misstänker skarpt att hon är himalayabärare. Dels är hon undan Arcticas Black Mimmi och hon ger zobelfärgade ungar när hon paras med svarta hanar, vilket väl tyder på ett ch-anlag? (Hoppas jag har fattat rätt.) Är anlagen för dalmation alltså uppdelade i två, ett för prickarna (dominant?) och sen vitfläcksanlag för bläsen? En himmis med bläs, ja det vore just snyggt… Inte. Det ä svart dalmation i stammen, ingen annan färg.