Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 385 ggr
Zella
0

Jag är orolig

Mina marsvinspojkar bråkade ganska mycket i de första veckorna, men det minskade kraftigt och den senaste tiden har det nästan inte varit något bråk alls. De har aldrig blivit några fysiska skador. Det var Rufus som bet Ludde när han tyckte han var för nära. Men så nu har de börjat igen. De ca tre senaste dagarna Rufus börjat bita Ludde igen. Idag har Ludde suttit på hus taket hela dagen, dit upp kommer ej Rufus. När jag sedan gick fram till buren och tog upp Ludde så betädde han sig anorlunda. Han brukar inte vilja sitta stilla i knät utan är mer vild och nyfiket lagd, men idag kurade han ihops sig i famnen och jag gick omkring så ett tag.  jag satte honom i en korg och med vitkål och persilja och han mumsade och verkade lugn och nöjd. Rufus fick likadant fast i buren. När jag nu sedan stoppade tillbaka honom så flög han på honom direkt och de for runt i buren i en väldans fart. Jag tog då upp honom igen, väntade ett tag och satte sedan ner honom igen. Han hoppade då upp på huset igen, men sitter nu på botten och äter vitkål. Han har inga fysiska skador.

Är detta vanligt beteende eller bör jag va orolig. Deras bur är 110*50 och de har två stora hus och massor med hö så de behöver ej bråka om det. De är ca 7 månader gamla. Jag tycker så synd om Ludde. Jag har märkt att Rufus verkar ej vara så förtjust i Ludde de är väldigt annorlunda till sättet. Ludde mer spralig Rufus mer lugn.

FeliciaS
0

Jag tror att de gör upp om rangordning osv. nu när de börjar bli lite äldre och nästan vuxna. Mina hanar bråkade ca varannan månad, båda var lika envis och ingen tycktes ge med sig. Men de bet aldrig varandra utan besteg och jagade varann. Det borde lösa sig. Låt det ta lite tid, men det får inte gå för långt. Har du två hus så ha det i buren, försök ta ut de så mycket som möjligt i lekhage. Bråkar de även utanför buren? Det brukar ju vara så att de vill ha ett revir, och därför inte bråkar utanför buren (åtminstone med mina).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zella
0

De bråkar lite i lekhagen och massor om jag har de i soffan eller i mitt knä. En gång när de var i mitt knä satte jag in handen i mellen och han bet rätt hårt. Har de därför inte så ofta i knät samdigt

FeliciaS
0

#2 Okej… hm… Försök att ha de på platser där de inte bråkar så ofta som möjligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus