Att ha Äldre marsvin.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många här inne har fler än "bara" två marsvin.
Och de flesta kanske har "yngre" marsvin. Så jag tänkte dela med mig om hur det är att ha ett äldre marsvin.
Min Ludde är gammal. 8 år.
Och han är en trött gubbe som älskar att äta och vara ifred. Som ung var han alltid på språng och var alltid i knät, han åt ur handen och levde livet! Men ju äldre han blivit ju mindre får man hantera honom.
När han var ungefär 6 år förlorade han synen och hörseln försvann strax efter, Den vita hinnan kom inte förens ett år efter blindheten satt in.
Men han orienterade sig bra i buren och har frasse som ledsagare när han "tappat" bort sig.
Ludwig lever för att sova och äta just nu, Vilket är helt okej. Han är en 100 årig man i människoår, så varför inte låta han få ha sitt ifred?
När jag byter buren kan jag aldrig "diska ur" den , för så förstör jag doftmarkeringarna som är Ludwigs sätt att ledsaga sig själv i buren, Jag kan inte heller inte byta spån och sätta i n nytt hö utan att lägga tillbaka 2-3 bajs korvar i ett hörn för att Ludwig ska känna igen sig.
Man får tänka lite mer än när man har ett ungt friskt marsvin.
Just nu håller jag koll på att han kan tugga som han ska och att han framför allt orkar tugga all mat som hamnar i buren. Och det gör han än så länge.
Frasse har förstått att det finns en rang ordning i buren och han följer den strikt, Han vet att han är under ludwig, och därför fungerar samarbetet med han och ludwig fortfarande fastatt Frasse är ett ung-marsvin och han en gubbe!
När man har ett så här gammalt marsvin är det bra att glömma att man kan leka med honom eller ha honom i knät..
Ludwig blir fruktansvärt förrvirad och rädd när man hanterat honom.
Så jag klipper klorna med han stående i sin bur, Lite själv bestämmande får han ha! Och det fungerar galant.
Men man kan lätt glömma bort de unga marsvinet, och behandla honom på samma sätt. Vilket han såklart inte vill!
Så jag planerar in varje dag tid för frasse , så han kan springa på golvet , kammas och kramas lite på.
Nu har jag fått dela med mig om hur jag gör med min gammel gubbe och hans unga partner!
Tack för att ni tog er tid och läsa.
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag har en gammal, eller ja räknas han som gammal vid 4-5 års ålder? Måste han väl göra :) Det är Morris, en riktig kämpe till gris :) Nu när han fick sellnic vägde han som minst 700 gram, men på 2-3 veckor gick han upp ca 200 gram :) Han springer omkring, kommer till burkanten för att få något gott osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj, han är gammal… Hur gammal är Frasse?
Min äldsta är 7 år fyllda. Charmör är skapligt pigg och hänger med bra. Sedan han blev bra från sin urinsten så har han inte haft några direkta krämpor. Han är så klok och lugn, en stor tillgång till flocken :)
Härligt när de får bli gamla, roligt att Ludde klarar sig så bra ändå :)
#2 Frasse är bara 2 snart 3. Han kom in som 9 månaders i vår familj,
#3 Ja det är underbart, han är bara lite "segare" än anddra men ack så söt..
Ludde är mig väldigt kär, och jag hoppas hans liv får vara långt och innehålls rikt ända in i slutet.
Nu har Ludwig gått bort.
Vila i frid.
OJ, vad snopen och ledsen jag blir. Så tråkigt, stackars dig.
Spring på gröna ängar och gör popcornskutt i evighet, vila i frid Ludwig…
Beklagar sorgen. Min äldsta, Nimone, blev 10 år. Hon såg och hörde lite dåligt de sista åren och var troligen lite senil, men så glad o mysig in till slutet. Hon somnade bara in och låg död i buren på morgonen. Kvällen innan var hon precis som vanligt. Det är skönt när de får ett sånt avslut!
Vilken fantastisk ålder! Jaa, det är precis det slutet man önskar för dom, även om det är svårt när det sker.
ja Ludwig led lite i buren, han vart sämre på en timme, så vi åkte direkt in med honom , men han hade kämpar i buren ett tag, men jag kramade hon hela vägen in till Vetrinären där min man fick gå in med honom, jag fick panik.
Vad sorgligt! 
Vila i frid Ludwig!
Det är ju så svårt med dessa djur eftersom de sällan, för att inte säga aldrig, visar hur dåligt de mår förrän de är riktigt, riktigt sjuka. Det har ju att göra med att de är bytesdjur i naturen o ett djur som visar sig svagt blir ju bortstött o snart byte för ett rovdjur.
Men jag tror att din Ludde kände att han var trygg med sina människor in i slutet, även om han var dålig. Du gjorde ditt bästa och han nådde en aktningsvärd ålder!*kram*
Tack alvdansen jag behövde få höra det.

Jag beklagar verkligen men tror Ludde njuter av dom gröna ängarna och kikar ner på er och håller koll så att ni också mår bra 
Jag har en gammeltant här hemma på 4 år och jag undrar lite hur det är med den personliga hygienen, om man behöver hjälpa dom där eller om dom sköter det själv!?
Vilken bra och mysig text om att ha ett gammalt marsvin :)
Han hade verkligen ett långt och värdigt liv, din Ludwig!
Sov sött Ludwig!
Mvh Linnea