Något konstigt på tån?
Hej!
Mitt ena marsvin har fått något konstigt på sin ena tå, ganska svårt att förklara men det ser ut som om tån har blivit ungefär dubbelt så lång som förut och den biten som blivit längre (precis innan klon) ser ut typ som om det vore en förhårdnad. Det ser himla konstigt ut och kan ju tänka mig att tån hamnar lite ivägen för honom när den är så mycket längre än dom andra. Han verkar inte alls ha ont i den och han springer omkring som han brukar och är som vanligt men tycker det ser himla konstigt ut. Är detta något att oroa sig för tror ni? Är det aktuellt med ett veterinärbesök?
Mvh Victoria.
Har du bild att lägga upp? Om det är en förhårdnad så kan man oftast åtgärda det hemma =)
instämmer med rosakiwi, lägg upp bild om du har :) Det låter som en förhårdnad.
Om det är en förhorning kan du klippa ner den med en sax.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Fast klon sitter ju liksom fast på förhårdnaden och jag kan väl inte chansa och klippa av hela klon :S Ska ta en bild under kvällen och lägga upp :)
Jag tycker det ser ut som att själva tån bara har tappat pälsen. Man kanske kan testa att smörja med något mjukgörande om själva tån känns torr och hård som en förhårdnad?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Men den är mycket längre än vad den har varit förut så det tror jag faktiskt inte. Ser ut som någon typ av utväxt innan klon, men syns inte hur lång den faktiskt är på riktigt, kan ju faktiskt hålla med om att det ser ut som så på korten. Den är också i en helt annan vinkel än vad de andra tårna är, jag håller ju i foten på bilderna men jag vinklar inte tån utan den hamnar i den vinkeln naturligt så att säga. Ska prova att smörja med något mjukgörande iaf, kan ju knappast göra någon skada. Det ser ju onekligen torrt ut.
Kan du ta i tån utan att det gör ont?
Det ser faktiskt ut som tån blivit bruten, så benet vuxit så det ligger rakt, har själv varit med om ett marsvin som bröt av klon som bebis, idag har han en delad klo (ser nästan ut som två klor i en) och tån är inte böjd utan rak. Men han mår kanon bra :-)
#9 Första gången jag tog i klon burrade han, men i och med flytt och tomt rum kan det ha berott på andra saker lika gärna som det kan ha berott på klon. Har tagit på den senare också och då inte fått någon reaktion över huvud taget, därför jag tror burret kan ha blivit framkallat av till exempel att min röst låter lite konstigt när rummet är så tomt. Så han verkar med andra ord inte ha ont i den nu, men det kan hända att den har gjort ont förut.
#10 Okej, men borde han inte då ha haft svårt att gå och springa? En bruten tå måste ju göra väldigt ont? Och några problem med att springa har han inte haft, han springer fram till burkanten flera ggr om dagen när han ska få mat :)
Jag tycker också att den ser ut att sitta i ett konstigt läge. Mycket möjligt att den varit/är bruten. Oavsett så gör man inte så mkt åt brutna tår. Det får läka hur som helst. Äter han och verkar pigg så är det ju inget att oroa sig för men det ser inte ut som en förhorning på bilderna tycker jag. Ser ut som ngt annat. Kanske har den varit bruten och då har han inte belastat den tån och därför har det blivit sådär.
#11 - Han hade inga problem alls, den var bruten och ramlade av när den nya växte ut. Han springer alltid, och alltid gjort! Alltid varit mest frammåt och piggast, han står alltid på kanten när man ropar på han i rummet :-)
Är allt som vanligt så tycker jag inte du borde oroa dig..
#12 Biten som är opälsad innan klon är väldigt hård. Tån sitter helt klart i ett konstigt läge, det jag tycker låter konstigt med att den bara skulle ha blivit bruten är ju att huden är så hård… Någon aning om hur det kan komma sig? Han verkar ju inte ha ont och beteer sig inte konstigt så är väl förhoppningsvis inget att oroa sig för :)
#13 Okej, fast klon kan det nog inte ha varit som gått av på honom, för då borde jag ha märkt det sist jag klippte klorna på honom. Det är biten innan klon som ser konstig ut och inte själva klon på Max, men skulle väl kunna vara en brytning strax innan klon. Det jag tycker är konstigt med det är ju som jag sa ovan, att huden där är så väldigt hård. Som om det vore en förhårdnad, men det låter ju väldigt konstigt att en förhårdnad skulle kunna växa och liksom trycka fram hela klon så det låter inte så troligt :P
Nu ser det ut som om den har gått av :S Borde jag ta honom till veterinär och kolla upp det? Han verkar inte ha ont på något vis, har klämt och kännt utan att få någon reaktion.
Sen har ytterligare ett litet problem dykt upp. Han luktar illa! Förut har jag alltid tyckt han luktar så gott men nu luktar han mest bara typ urin… Förstår inte vad det beror på, han har inga problem med att springa eller gå, hoppar upp på hustaken utan problem så jag kan inte tänka mig att han har några problem med att tvätta sig. Kan han kanske ha problem med att lägga all vikt på bakbenen men att det går bra att stå när vikten fördelas över alla tassarna? För det är ju på en av bakfötterna den skadade tån är. Kan han kanske ha ont trots att han inte visar något alls?
Satt och tittade på honom nu när dom är ute på golvet och då sätter han sig och tvättar sig… så det verkar han inte ha problem med trots allt.