Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1610 ggr
Lillisen
0

Vad kan lilla Mimsan vara för ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi funderar lite över vad Mimsan kan vara för ras eller raser?

Hoppas jag fick in bilden :)

Hon är snart 2 år och vi har haft henne i 3 månader men märkte efter ett tag att de måste ha klippt henne för pälsen har växt jätte mycket och (hornen) i pannan har växt ut. De hade hon inte när vi köpte henne.

Tacksam för svar :)

bambiiii
0

alpacka kanske;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Lillisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer förhoppningsvis bild nr 2.

Lillisen
0

Men har de så tydliga horn?

Pälsen blir som skruvar på vissa partier och är väldigt lockig.

Secretflower
0

texel?

Fridaaaa
0

Såna horn har jag inte sett p något marsvin innan ;) hehe charmigt!:D

Tror på texel eller merino:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Texel ser det ut som

Lillisen
0

inte lätt det här inte ;)

Lillisen
0

Hon är lockig under magen och har lockiga morrhår så det stämmer ju in på alpacka. Sedan kanske hornen är så tydliga för att de förra ägarna klippt hennes horn.

Nea&Lea-lover
0

Mina marsvin ser ut så  och dom är rasen texel!

[Pauline T]
0

Jag skulle gissa på texel :)

Lillisen
0

Å tack för alla svar och ja #5 visst är hon söt ett riktigt charmtroll trodde inte när jänta min skulle skaffa dom att jag skulle bli så betuttad i dom :)

Då säger vi att hon är en Texel då, alltid roligt att veta vad man har ju. Jag som är gammal hundmänniska/uppfödare tycker ju sådant är viktigt, löjligt ja kanske.

Vad säger man om färgen då?

Lillisen
0

Är det någon som visste färgen på Mimsan White förstår jag ju men det bruna då?

Som ni förstår är jag kass på sånt här ;)

Sandra-B
0

Dark Eyed (DE) White/Golden skulle jag säga (eventuellt roan- svårt att säga utan att veta vilken färg föräldrarna har/hur de ser ut).

Är hon golden någon annanstans än i ansiktet?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lillisen
0

#13 nä bara i ansiktet.

Sandra-B
0

Då kan det finnas en 'risk' att hon är roan (det spelar dock ingen roll om hon inte ska användas i avel, ska hon avlas på är det viktigt att hon paras med en hane som inte är roan eller dalmation).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Lillisen
3

Hon ska absolut inte användas i någon avel dels för att hon är snart 2 år och dels för att vi nyss köpt dom och inte vet något om deras bakrund.

Som gammal hunduppfödare så är ju sådant väldigt viktigt och mina värderingar skiljer sig inte för att det är små djur Glad

Jag vill bara veta för att lära mig samt veta vad jag ska svara när folk frågar här hemma ;)

Tack för svar :)

Sandra-B
0

Okej, det låter som att du har en väldigt sund inställing till avel :-)

Dark Eyed (DE) White/ Golden eller Dark Eyed (DE) White/ Golden roan, är som sagt svårt att veta om hon är roan eller inte eftersom roan förutom att visa sig som det "ska" även kan vara "dolt" genom att djuret är nästan helt vitt med enbart små färgfält (främst då i ansiktet). Men i och med att hon inte ska användas i avel spelar det inte någon roll vad ni väljer.

Grymt söt är hon i alla fall! :-)

Jag har en teddyhona (uppfödd hos mig) som är tecknad nästan som din, jag valde att registrera henne som roan för att var på den säkra sidan att hon inte paras med en roan (eller dalmatiner) hane. Jag behöll henen dock själv så det hade aldrig hänt oavset vilken färg hon registreades med, men i alla fall :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Lillisen
0

Ja då förstår jag Glad

Det var ju smart att regga henne som Roan då, bäst att vara på den säkra sidan. Ofta skönt ändå att spara även vissa som inte ska i avel bara för att verkligen veta att det aldrig händer.

Har gått på en del nitar med vissa valpköpare som lovat dyrt och heligt Rynkar på näsan

De här damerna stannar hos oss till de somnar in.

[Pauline T]
0

Jätte söt med de "horn" hon har! ;)

Lillisen
0

#19 Ja hon är så söt sååå Glad