Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5834 ggr
Hultan
0

Är mitt hö dåligt?

Nu får jag småpanik. Hämtade idag hem nytt hö från min chef som har egen gård. Hon sa - det är ju inget toppenhö, det dammar endel och det ligger på skullen och blir fuktigt, du får se vad du tycker. När jag luktar på det doftar det inte mögel, men det luktar typ gott som champinjon. Nu blir jag jätteorolig att jag inte kan skilja på bra och dåligt hö. Kan hö lukta som champinjon utan att vara mögel?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Abico
0

Ja det kan det men champinjonlukten tycker jag tyder på att höet är äckligt, luktar typ unket(?). Jag brukar undvika att ge sånt hö, det är inte alltid hela balen luktar likadant.

Hanna 

Hultan
0

Nääää är det sant?? då har jag inget annat hö till imorgon. Alternativet är att köpa hö på zoo-affären :( kan inte be henne ta med ännu mer.. Vad hade du gjort??

Abico
0

Det beror på hur illa det luktar, det som luktar mycket champinjon brukar vara fuktigt också och då skulle jag inte ge det för det känns inte så fräscht. Är det inte så farligt och ser bra ut i övrigt skulle jag ge det, åtminstone tills jag fixar nytt.

Hanna 

Hultan
0

Har googlat lite, vissa skriver att mögel luktar som chaminjoner men jag tror att jag vet hur mögel luktar, det liksom sticker i näsan lite. Eller näe nu blir jag osäker. Jag får nog köpa annat ändå. Om det sticker i näsan kanske det är fullt av mögel. Fy vad tråkigt :(

CepeSnuffe
0

Jag skulle tagit de säkra före det osäkra och låtit bli höet ^^ (kanske för att jag är lite väl pjoskig? xD) men men de är jag de. Hoppas de löser sig!

[raowr]
0

Om hon säger att det finns risk för att det är fuktigt med tanke på vart hon har det så skulle jag ålt tillbaka med det direkt…
Marsvin kan ju bli väldigt sjuka av dåligt hö och grejer :\
Även om jag gillar champinjoner så vet jag inte riktigt om det är lika awesome när det kommer till hö. Även om det inte har blivit mögligt så blir det antagligen det väldigt snart om det fått fukt på sig.

Jag vet inte om chef har hästar eller liknande på sin gård…
Men såna djur mår inte heller bra av fuktigt hö.
Så du borde nog varna henne angående det!

Abico
0

Om du är osäker tycker jag att du ska välja annat, jag tänker inte bli skyldig till att ha hetsat dig till att ge marsvinen det om det skulle vara dåligt, haha ;)

Hanna 

Hultan
0

Jag hittade lite annat hö som jag köpte på zoo-affären förra veckan när haf hade tvärslut och om man jämför så luktar det som te, medan det nya luktar svampskog. Det nya har svarta fläckar på sig, det har inte det "gamla", så det måste vara dåligt. Nu åker det ut! Har bytt ut höt i buren, får gå till zoo-butiken imorgon och köpa nytt bra hö. Är det någon fara om dom tuggat i sig lite av det dåliga höt? Om dom blir sjuka, vad kan man vänta sig för symtom?

Secretflower
0

Svarta prickar i höet är mögel.

Marsvinsmamman
3

Det finns många olika typer av mögel. Gråmögel, svartmögel, grönmögel, vitmögel etc. Luktar höet svamp så är det mögel i det.  Andra lukter som tyder på sportillväxt i höet är om det luktar jord, gammal källare, unket eller stickigt. Möglet kan ses på höstråna, ibland som svarta prickar, ibland som grönt eller vitgrått ludd beroende på vilken mögelsvamp det är som växt till. Ibland ser man med blotta ögst, ibland behöver man förstoringsglas/lupp.

Dammar höet är det mögel i det. Det som "ryker" när du skakar ett sådant hö är mögelsporer.

Ge aldrig mögeldrabbat hö till något djur. Smådjur kan få som första symptom mag och tarmrubbningar tex diarré. Större djur som äter dåligt foder en tid reagerar utöver magrubbningarna också ofta med hosta eftersom mögelsporerna retar luftvägarna.

Mögel är giftigt och ett känsligt djur som äter mycket kan bli riktigt, riktigt dålig. Om dina marsvin bara ätit lite grann så behöver det ju inte bli något om vi har tur. Jag skulle hålla lite extra koll på bajset om jag var du ifall de blir lösa i magen.

liliane
0

Just championlukten känner jag igen på hö som blivit dåligt i stallet där jag brukar rida.. :( Det var mögligt på vissa delar av balarna.

Hultan
0

Tack för alla svar!!!

FeliciaS
0

Just hö är ju marsvinens huvudföda och jag skulle inte kompromissa med kvaliteten. Svampdoft (eller då champinjon) är tecken på fukt, ofta mögel. Jag fick själv slänga en bal av senaste leveransen pga samma problem, tyvärr. Det har varit en riktigt dålig höst och vinter för höförvaring.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus