Räcker storleken till tre?
Har en bokhyllebur gjord av billyhylla med måtten 105x80. Frågan är om den räcker till tre marsvin (tre små honor) eller lagom till två?

Jag tycker nog det är en aning litet för tre Marsvin, faktiskt men kan du inte bygga på en extra del på buren!?
hmm…. jo det kan man ju göra, det tänkte jag inte på… ;)
Lagligt sätt får du ha 5 marsvin där i, så 3 st kan ju gå bra, speciellt när det är honor:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vi har en bur på 55x180cm och jag tycker det är precis på gränsen till litet för våra tre grisar, men det är som #3 skriver att om det är till honor kan det ju gå men hade det varit hanar hade dom behövt större, men som sagt jag hade gjort större för jag tycker det är lite litet 
Lägger till en bild på våran bur!
#4 Fast, jag har en bur som är 140x60, den är lika stor kvm som den TS har, och jag har 2 gossar utan problem i den, är lagom till just 2 gossar men hade kunnat lätt ha 3 honor där i :)
3 honor får helt klart plats på den ytan :)
#4 Riktigt snygg bur=D
Hur är den buren byggd? #4
Mvh Millan
Jag skulle nog ha skaffat lite större än sådär…
Har just nu mina tre honor i en 120 bur men tänkte köpa mig en som är 150 sen så att de får lite större yta att springa på när jag är på jobbet eller pluggar :)
Annars så behöver du nog en stor hage som de kan springa av sig i en stund varje dag så att de får sin aktivering och motion.
Det handlar ju mest om vad du tycker att grisarna är värda liksom ^^
Hur värdigt du tycker att ett liv i en 105cm bur är för tre stycken grisar som vill skutta runt och röra på sig…
#9 Tänkt på att denna är bredare än en vanlig gallerbur, och då laglig för 5 marsvin, så anser jag att det går utmärkt att ha 3 marsvin där i :)
#10 Joorå, det jag försöker säga är mer att man bör tänka en extra gång ändå trots att det är lagligt. Om du förstår hur jag menar?
Tycker man själv att det känns rimligt liksom ^^
Jag blir faktiskt chockad över att marsvin/kanin och andra gnagare får bo så litet enligt lag när en igelkotte måste ha minst 20 kvm.
Max tre honor eller två hanar i den buren låter bra.
Jag har fyra honor i min 1 kvm bur, så 0,84 kvm till tre stycken ska nog absolut funka. Arean låter bra, även om det kanske hade varit önskvärt att buren var lite smalare och lite längre istället(så att marsvinen kan springa rakt en längre sträcka, tänkte jag).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Jo det ska man ju alltid göra.
Men igelkotten behöver det pga att det räknas som "djurparksdjur" :)
#13 Joo, jag vet… Men du kanske förstår vad jag menar?
Man borde se till att öka de måtten och djuraffärerna borde uppmuntra köpare att välja större burar till sina köpare.
#14 Jo förstår vad du menar :)
Ja djuraffärerna säljer oftast för små burar, både till marsvin & kanin :(

#8 Det är pappa som har byggt buren, då är det tre sidor med vatten/fukt behandlat trä likaså är botten också av det. Sidorna har man lagt silikon för att det ska hålla tätt medans framsidan är gjord av tre plexiglasskivor, listen är en vanlig metallist som man har till akvarium. Är supernöjd över buren och man märker stor killnad på grisarna jämfört med den gamla buren som var en gallerbur.
Tack för alla era tips och råd! Jag vill nog ha lite större ändå, min äldsta hona är dominant av sig och tycker de mindre är lite ivägen ibland, känns som hon behöver sitt space liksom.