Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 935 ggr
Toxics
0

pälslös på magen

Hej!

Mitt marsin kliar sig något fruktansvärt mycket. Och honh ar tappat nästan all päls på magen och är varm och har sår skorpor på och runtom magen. Jag ska till vet IGEN på fredag .

Var där i början, när hon precis började klia sig och då sa de att det var rinorm. Men Det blir bara värre och salvan jag fick hjälpa inte alls.

Jag ska nu till en annan veterinär. och se om de har ngot vettigt svar. Men vad tror ni att det kan vara? Det smittar inte. För att hon får med två andra marsvin och har gjort det jätte länge nu och de visar inte ens en tendens av att klia sig? :O

Hon är peruan förresten och de är de andra två också .

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Creation
0

Det låter inte alls som ringorm(svampiga utslag), utan som sellnic(pälsavfall och klåda)? Du kan ju jämföra med bilderna på länkade sidor. Information finns där.

Marsvin kan bära på sellnic utan att visa symtom, så samtliga marsvin måste behandlas.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Toxics
0

Okej, Är det farligt? Okej, har du någon idé vad det kommer kosta? Ska se om ja måste ta fram den stora plångboken för de här då =) Haha.
Tack så mycket för svaret! Hade inte räknat med att få ett så bra svar så snabbt =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

Låter som sellnic

#2 ja det är farligt om man inte behandlar det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toxics
0

Men de andra som hon går med. Som isf har sellnic också. Lider de av det ? Eller började de int lida förän det bryter ut ?

Fridaaaa
0

#4 Du måste behandla alla med det.
Sellnic är lättare att få bort än Ringorm eftersom det sitter under huden.
Jag har haft sellnic, behandlade alla med 2-3 omgånger stronghold.

Toxics
0

5 Har jag påstått att jag inte ska behandla alla?  Jag frågade om de lder av det eller inte. Jag ska fortfarande behandla alla.

Och jag vet att det är lättare att få bort än Ringorm. Jag är väldigt marsvinskunnig. Jag har dock aldrig stött på sellnic förut.  Men tack för att du besserwissrar dig så mkt,.

Fridaaaa
0

#6 Läste fel, ber om ursäkt. Jag har åtminstone inte otrevlig ton och ber om ursäkt när jag läst fel…

Toxics
0

7 Ja , det är verkligen en kvalité som är värd att leva för. ….

Creation
0

#2 Mja, priset beror ju på vad för behandlingsmetod du använder. Jag vet om Stronghold spot-on(droppar i nacken), Ivomec oral(man ger i munnen) och Ivomec injektion(ges i spruta av veterinär). Finns säkert flera möjligheter. Medicinen ska ges vid 2-3 tillfällen har jag för mig.

Här är en person som skrivit hur mycket sellnicbehandling kostat för henne :)

Trist att veterinären gjorde en felbedömning förra gången! Salva mot misstänkt Ringorm dessutom… det ska behandlas med oral lösning eller bad, sen måste man sanera mycket för att det inte ska återkomma. Man bör även ta skrapprov för att vara helt säker först. Gå inte tillbaka dit!

#5 De som inte visar symtom ska inte lida av det. :) De är bara möjliga smittbärare.

Toxics
0

9 Jo, jag fick höra det! Så den veterinär är inte värd att besköa igen. Men jag ska kolla upp vad det står att det ska kosta.

nej alltså. det är inte så att jag inte tänker behandla alla. Men det är skönare nu när jag vet att det bara är en av dom som lider. De är ju inte kul att den ena lider men det är ju bättre än att alla lider. Så kan jag tycka =)

Creation
0

#10 Ja, det förstår jag absolut. :) Man vill ju bara att ens älsklingar ska må bra!

Hoppas du har mer tur hos nästa veterinär! Lycka till!

Toxics
0

11 Tack så mycket! Och stort tack för svaret =)

[braco]
0

Mina två marsvin som just nu har sellnic har fått ivomec som ska appliceras en gång per vecka mellan skulderblad.