Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2571 ggr
JohannaEkroth
0

Marsvins språk

Jag har en riktig pratkvarn till kille. Högt kan han prata när han vill bli hörd! Kyss

Men så funderar jag på. Han kan göra ett ljud som låter som Kurrrr, vibrerande liksom, tillexempel som svar på att kag pratar med honom, vad betyder det?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fridaaaa
1

Marsvin som kurrar och vickar på rumpan samtidigt, visar dominans eller om det är honor, kan dem visa att dem är parningsvilliga:)

Mot människor vet jag inte riktigt, mina brukar burra i famnen, när dem uppskattar att man klappar på dem:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Jag har aldrig förknippat kurr med något positivt. Mina kurrar när jag klappar dom på ställen de inte gillar eller smäller eller låter med saker de inte tycker om. Olika ljud från barnen kurras det även för.

Sanni
1

Jag måste hålla med _Charlie. Har inte heller aldrig förknippat kurrande med något positivt.  Som Frida säger är det dominansbeteende eller något de inte gillar.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
2

Fast alla mina marsvin burrar vid klappning till och från?
Och det syns att dem gillar det.

Sanni
1

#4 Jag vet flera människor som säger som du, men jag tycker det är konstigt, för jag förknippar kurrandet genast som obehag. Är det helt likadant ljud som dom har då det gillar något och när de inte gillar? Jag tycker det är konstigt att de skulle uttrycka två så olika saker på samma sätt.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
1

#5 Inte en aning. Men det syns i alla fall att dem gillar det. För dem sluter ögonen och brukar slappna av.

Binajis
1

Jag har också funderat på detta mycket. Men som det verkar kan kurrandet betyda två skilda saker - obehag och behag. Vi tycker ju att ljuden låter identiska, men vi vet ju egentligen inte hur det låter i marsvinsöron…

Vad jag tänker på är att t ex marsvinsungar när de ligger under mamma och diar ibland kan ligga och kurra. Och jag kan inte tänka mig att det är av obehag, utan att de tycker det är mysigt och visar uppskattning :)

Om man börjar prassla med ett nyckelknippe så låter de likadant, men då med ett allert och avvaktande uttryck, alternativt ett snabbt race in i ett gömsle sekunden efter (eller före).

Av dessa två alternativ tror jag dock att det är "obehagskurret" BusHannas lille man håller på med. Han kanske inte finner pratandet direkt obehagligt, men han funderar nog på vad det är för något ljud och eftersom han är ensam är det helt naturligt att han är lite avvaktande mot det. Myskurrljudet har jag bara erfarenhet av i samband med direkt mys, inte av en " ofysiskt situation". Men jag kan ha fel :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

mjuhm
0

Mina kurrar när dem låter något som klingar, prasslar, något som smäller, när man drar in snor osv. Det är ljud som mina killar inte tycker om.

Nasse brukar kurra/burra & vicka på rumpan väldigt mycket åt Simba.

& sen brukar dom kurra/burra när jag klappar dem på ställen dem inte tycker om.

Jag har aldrig sett burr som något positivt, precis som _Charlie skriver.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[SallysPigge]
0

Det är olika ljud dom gör. Som detta som jag ser som negativt låter som ett kort burr. Medan det mer långa utdragna burret är det positiva.

Vår Tindra är vad vi förstår väldigt kittlig ibland och gör korta burr och nästan hoppar till. Ibland piper hon till ihop med det. När hon är på det humöret så kan man nästan inte ta i henne.

Medans Sally och Tingeling riktigt myser och låter med det långa utdragna burret och bara njuter.

[SallysPigge]
0

#2 En gång när någon i familjen nös så hörde man burr från buren. Personen fortsatte att skojnysa och ett nytt litet burr fick man höra. :-D lite mysigt är det ändå att höra det om det egenligen bara är småljud som framkallar det. :-)

HeddanHedvig
0

Korven brukar prata och vibrera och ibland kurra när jag drar naglarna lite löst på rumpan, men han visar typ att han gillar de.. iaf på kropspråket! :)

När jag öppnar och stänger buren så kurrar han också.. Men då tar jag det som obehagligt ljud :)

Bävern
1

mina kan kurra lite när dom ligger i knät och myser, håller med som Fridaakesson säger att det syns att dom njuter och tycker om det då dom ligger helt otstrekta och halvsover typ, kan säkert betyda båda bra och dåligt med kurrandet kanske…

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

isblixt
1

Hos mig finns det ett kurrande som är lite ljusare och kort. Det är det obehagliga kurret när någon skramlar med nycklar.
Sen finns det kurrandet, ibland med inslag av pip när jag klappar på baken, det gillas inte.
Sen finns det kurrandet när det ges någon god grönsak, det är "jag älskar det" kurrande ;)
Och sist kurrandet som är lite längre och låter när någon njuter av att bli klappad.