Gran till marsvin?
Kan man ge marsvinen gran att gnaga på?
Ska slänga ut granen men funderar på om man ska behålla lite grenar till marsvinen att gnaga på. Vi har en ädelgran …
Vet inte, Men jag tycker att det låter lite väl "stickigt" för marsvinen när dom gnager? Fast jag har iochförsig aldrig testat. 
Mvh Linnea
Ja vi får se vad andra säger :-)
Mössen, som är väldigt små och känsliga, kan ha granris i sina terrarier/burar/osv. De tycker jättemycket om att boa med det. Å andra sidan så lever ju möss bland gran naturligt, så vet inte hur det blir för marsvin.
Den största boven som jag kan komma på är väl just terpentin, men jag vet inte hurpass känsliga marsvin är emot det eller hur mycket terpentin det kan finnas i en gammal gran.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Det innehåller c-vitamin, men också terpentin, vilket inte är bra.
Ja, man kan ge grankvistar åt marsvin. Se bara till att det inte kommer mycket kåda med. Mina marsvin har olika åsikter av grankvistar. Den ena äter genast hela kvisten upp, och den andra smakar inte ens :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Våran vanliga gran är inte giftig.
Det har varit andra trådar om gran med flera svar i sök på gran i sökfunktionen :)
köpta granar kan vara besprutade med farliga medel har jag hört..
Ok då vet jag, får se hur jag gör … :-)
Förlåt om jag "snor" tråden lite. Kan man ge marsvinen tall?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sno på du :-D
#10 Hehe ;)
Jag ger gran en hel del och det är uppskattat att både gå, sova och äta på! 
#9 Vid tillfälle ger jag tall också, och det är minst lika uppskattat :)
Knipsar man av grenarna någon decimeter från stammen är risken liten att man får med någon kåda.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#12 Okej! Vad bra, för har tall på tomten men inte vågat ge :)
#12 men köpegran då?
#14 Oj, ingen aning! Är de inte besprutade kan det ju inte spela någon roll, de är väl huggna i svensk skog :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#14 Är de inte besprutade? Jag skulle inte ge, för att vara på den säkra sidan.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Vet inte vad vår gran är ner huggen från, men borde vara i sverige.
#17 Är du osäker så låt det vara, för säkerhetsskull. Jag vet inte hur pass känsliga marsvin är mot besprutade grejer, men det är onödigt att chansa. Dessutom har du kanske möjlighet att ta in färska grenar, säkert mer uppskattat också =)
Bor i höghus så jag kan inte kapa grenar hur som helst. Men det får vara då tror jag vill ju inte ta dö på älsklingarna :-)
#15 Inte all gran. Vissa granar importeras, t.ex "silvergranen" eller vad det är dem kallar den för :)
#20 Ok vi har en sådan silver/ädelgran men jag har tagit beslut nu och dom får inget :-)
Ska barken vara med & allt?
Vart sitter terpentinet?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Måste bara kommentera detta.
Kan INTE nog poängtera hur giftig alla former av ädelgranar, dvs alla utom VANLIG svensk grön gran är, djuren kan dö inom loppet av ett par timmar. VARNING VARNIG