Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1262 ggr
Liona
0

Är mina marsvins vikter normala?

Hejsan :)

Jag är lite osäker på den där med marsvins vikt och sånt, är minas vikter normalt? (vägde de nyss)

Om inte, vad borde jag göra?

Malte: 662g

Tiger: 967g

_Charlie
1

Hur gamla är marsvinen?

Liona
0

Tiger är lite äldre än 1 år och Malte är ungefär 2½ månad:)

_Charlie
0

Då låter det normalt. Ett vuxet marsvin bör ligga på omkring 1 kg. Vissa är mindre och vissa är större utan att vara fel. Du känner på dom om de verkar ha lite för mycket hull eller känns tunna. :)

Fridaaaa
0

Bra vikter, speciellt på Malte skulle jag säga.
Hanar brukar ligga på i regel över 1000 gram som vuxna fast din gosse kanske är liten? :) Vad är dem för raser? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liona
0

#3 Skönt och höra :)

#4 Jo Tiger är rätt så liten om man gämför med mitt förra marsvin som var betydligt större när han var 1.

Tiger är virvelmarsvin och Malte vet jag inte helt 100, men han är lite småkrullig :)

_Charlie
0

Vi har en kille som är 6 månader, han är mindre än mina 3 månaders, ändå är han rund och go i hullet. Så det är jätteolika med vikten. Huvudsaken är att de känns bra i hullet, varken för goa eller för tunna.

Fridaaaa
0

#5 Okej ja det kan ju alltid variera. Så länge dem inte är smala så spelar vikten ingen större roll ^^,

Liona
0

#7 Bra, ska nog försöka väga de lite oftare ^^

Fridaaaa
0

#8 Ja det är en bra idé, så ser du om dem öker, minskar eller står still i vikt :)

mjuhm
0

Ojoj!

Min 5månaders kille ligger ungefär 550 (kommer inte ihåg exakt), & min 1½ åring väger ca 750, eller något liknande..

Är det för lite?.. Simba (Den äldre) är normal i hullet & han känns normal. Nasse (yngre) är ju lite tunnare & mindre, men fortfarande i ett mycket fint hull.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

isblixt
0

#10 Som sagt, känns de bra i kropparna så ska du inte titta för mycket på siffrorna :) Det låter kanske lite, men har han alltid vägt så mycket som vuxen och han känns fin i kroppen med muskler så skulle jag inte oroa mig. Min hona som jag hade för några år sedan vägde normalt mellan 600 och 700 gram. Hon var liten men muskulös.

Börjar de däremot tappa från sin normalvikt så är det dags att börja tänka på vad som kan vara fel. =)

Fridaaaa
0

#10 Låter lite för hanar. Men är dem inte underviktiga är det ju ingen fara:)

mjuhm
0

Okej, skönt att höra!
Fick hem Simba nu i somras som sällskap till mitt bortgångna marsvin. Han var underviktig när han kom hit så jag försöker få honom upp i vikt.

Nasse kom hit i december som sällskap till Simba, när Rufus gått bort. Han kommer från uppfödare, men tycker ändå han är liite tunn.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥