Rätt/fel ang skaffa nytt marsvin
Min sons marsvin gick som jag skrivit bort igår… en stor schock =(
Min son är 5 år gammal och jag sa till honom att om du vill åker vi och köper ett nytt marsvin imorgon till dig…
Han sa idag att han ville åka och köpa ett nytt så vi åkte till en djuraffär vi gillar. Jag ringde innan och frågade var marsvinen dom säljer kommer ifrån och hon berättade att de har 2-3 ställen dom tar emot ifrån och att dom har varit hemma hos dom och kollat upp ställena innan och nu får från dessa ställen.
Vi har nu köpt en liten 6-veckors kille och släppt in till vår snart 2-åriga hane.
Nu precis har vi även haft begravning för Nalle på vår baksida.
Det slog mig, var detta fel, att köpa en ny dagen efter Nalle gick bort? Var det fel för min son, var det fel för Nasse. Sörjer marsvin eller är det bra för honom att det kommit en ny liten in i buren?
Svårt… hjälp mig med mina tankar
Nej jag tycker inte det är fel!
Jag hade med kunnat göra det, om jag hade hittat ett jag velat ha, dagen efter.
Jag bestämde mig för t.ex Lotus bara några få dagar efter att Luigi gått bort.
Ett sätt ett bearbeta sorgen tycker jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ser inget fel med det alls! Det är nog ganska bra att det sker snart. Går det flera dagar kan marsvinet bli ganska deprimerat/uttråkat och det undviker man ju gärna.
Hade jag hittat helt rätt marsvin redan dagen efter, hade jag inte tvekat. Jag tycker inte om att se marsvinen ensamma. Vid de senaste två tillfällena jag stått med ett ensamt marsvin har det tagit 3-5 dagar innan marsvinet fått en ny kompis.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi bestämmde oss att skaffa en kompis till Melvin när vårat förra marsvin Lufsen dog samma dag som han dog. vi tänkte vänta en vecka eller två, men dagen efter blev Melvin djupt deprimerad, så vi var tvugna att ge bort honom i tre veckor (låååååång historia), så jag tyckte det var bra det du gjorde.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kanonbra tycker jag!
Väldigt bra för marsvinet att slippa vara ensamt!
Dock får du vara noga med sonen så han inte får en bild av att djur är slit och släng, när ett dör tar man ett annat. Tror inte du låter honom få den bilden eftersom du själv bryr dig så mycket! Prata med din son och var nöjd med att er andra gris slapp vara ensam!!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag tror nog att det var det absolut bästa ni kunde göra för den andra lilla grisen så att han slipper sitta där ensam :)
TACK för era svar, ni anar inte så glad jag blir av att höra dom!
Angående sonen, vi pratar mycket om Nalle (det avlidna marsvinet) och hade begravning för honom i går kväl. Alla i familjen sa några ord, det sjöngs sång, vi gjorde ett kors, tände ett ljus och la blommor. Nu imorse lyste ljuset fortfarande och Kasper tittade ut på baksidan och pratade om honom och sa att man tänder ljuset när man saknar honom. Så han saknar sin Nalle
Tittade till bebisen i nu precis och han ser ut att ha det bra
Han har som en liten "blåsa" på magen, är det där navelsträngen suttit? Vill ju verkkligen att han ska må bra
#7 Så länge sonen din förstår att ni inte köpte den nya grisen för att på något sätt försöka ersätta Nalle så är det ju bra.
Att han förstår att Nalle är Nalle och den nya grisen en annan personlighet :)
Jag har ingen aning om det där med blåsan på magen med den där sermonin ni gjorde till ära av Nalle låter jättefint… Hoppas att det går bra med er nya familjemedlem och att ni alla kommer att trivas tillsammans!