Nybliven ägare
Jag har läst här inne ett tag nu och jag har haft djur förut men dock aldrig ett marsvin. Nu är det så att jag kommit över ett marsvin. Jag vet att det är flockdjur men kompisen dog för ett tag sedan så den har inte varit ensam hela tiden. Det är en hane på 4,5 år.
Hur länge lever ett marsvin ifall jag skulle skaffa en till eller om det är en kort tid kvar tills den dör så att säga.
Är marsvin som kaniner som tuggar på allt om den är ute och springer i lägenheten? Tänkte på alla mina sladdar under skrivbordet och det är tyvärr öppet dit under.
Hur får jag han att tycka om mig på bästa sätt?
Vad kallas denna färg på min nya pälsboll?
Vad fin han är, din lille pälsboll! :-) Färg och ras hoppar jag över för det finns det andra som kan bättre. Ett marsvin lever 5-8 år och jag tycker du skall skaffa honom en liten kompis eftersom det är mycket roligare med glada marsvin än en ensam, deppig själ som mest sitter stilla. Det är lättast att sätta ihop en äldre hane med en riktigt liten bebis eller en kille som är 2-3 år och kommit över den värsta hormonstinna slyngelåldern. Om du bor i Göteborgstrakten är Eragons omplacering av marsvin (www.eragons.se) ett bra ställe att adoptera ifrån eftersom du kan pröva dig fram till en kompis som passar just din kille och inte blir sittande med två singlar om de inte skulle komma överens. (Djuraffärer tar i regel inte tillbaka djur.) Det finns även andra omplaceringar runt om i landet. Jag vill även tipsa om min favoritsida när det gäller marsvinsfakta: Humlans marsvin (www.humlansmarsvin.se). Där kan du läsa allt om rätt foder och vad de behöver för att få ett bra liv och bli de mysigaste, roligaste familjemedlemmarna till dig! Det är individuellt hur mycket ett marsvin gnager när de är lösa, men sladdar bör vara utom räckhåll. Själv har jag fått en mobilladdarsladd kapad. Lycka till! :-)
Tack. Jag bor tyvärr inte ens i närheten av Göteborg. Bor på Åland och det kan vara lite svårt att få tag i marsvin här.
Skall kolla in Humlans marsvin. :)
Pälsbollen är "sjuk". Hörde inte ordentligt vad hon sa i telefonen. Men hon visste inte om han blivit felmatad då hon varit borta så det kanske bara är så att han fått fel mat. Hon ville iaf vänta några dagar (till helgen) ifall det är något fel på honom eller om det bara var felmatad.
Åh, nej! Vad tråkigt! Hoppas det går bra för honom! 
Finns det inte någon finsk version av blocket? Där kan man hitta marsvin som söker nya hem.
Jo jag hoppas också att det skall gå bra för honom.
Vi har en egen marknad här på Åland. Men inga till salu. Kanske jag får lägga in en egen annons. Vet inte hur stor buren är heller men jag hoppas att det inte är i minsta lagret.
Det är väl rätt många som åker med Ålandsbåten, borde inte vara helt svårt att få över någon från finland eller sverige..
Oftast så går det ju bra om man parar ihop en kastrerad hane eller ett ungt djur med en marsvinshane :)
Okej. Jag har inte tagit reda på nånting egentligen om detta djur för det tänkte jag fråga om face-to-face men det har ju blivit uppskjutet till helgen.
Jag hör inte så bra i telefonerna (nedsatt hörsel) så därför vill jag hellre fråga IRL för det missas lätt i telefonerna.
#7 Går lika bra med en gammal okastrerad hane med unge med :)
Då när dem kastreras försvinner bara att dem inte kan få ungar, se beteende är ovanligt att det försvinner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Läs gärna redan nu om marsvin på faktasidan som jag rekommenderade så är du väl förberedd på ditt liv som marsvinsägare. Det finns många flikar med fakta att ta in! 
Jo läsa kan jag men jag vet inget om just den där pälsbollen jag skall få. 
#11 Något jag rekommenderar (om du har utrymmer för det, och inte har katter eller liknande) är att bygga en egen bur typ bokhyllebur. Marsvin som har mycket yta att röra sig på och många gömställen att undersöka är gladare och mycket roligare än om de har det lite trångt.
Jag köpte en begagnad bokhylla och bytte ut botten mot en plywoodskiva med våtrumsmatta på (billig stuvbit) och skruvade dit en flaskhållare för cyklar till vattenflaskan. Gamla hyllplan kan du genom att borra ett par hål använda som tak i kortsidorna. Voila! En rymlig, flexibel och lättstädad bur!
Om du gör en liten dörr på ena sidan så kan du enkelt låta dem komma ut på golvet eller göra en spännande inhängnad utanför så de får lite omväxling. 
(Pallarna, som är populära hus, kostar 34:50 på Biltema)
#9 Det var det jag menade! Att man kan prova att intruducera ett ungt djur med hennes okastrerade hane eller att man kanske provar en kastrerad hane om hon vill ha ett vuxet djur och den inte accepterar en okastrerad vän ^^
Har hört att det ska bli lite skillnad om den ena blir kastrerad…
Att de ska lugna ner sig lite.
Vet dock inte hur bra det stämmer exakt då jag själv har honor.
Värt att prova kanske :)
#12 Min ena gris äter dock allt som kommer i hennes väg…
Så man bör tänka på att vara försiktig med vad man tar in för material ifall att man har grisar som tuggar på det. Det kan ju råka bli så att de sväljer.
#13 Marsvin är ett av de få djur som inte alls ändrar beteende av en kastrering så enda anledningen till att kastrera är om marsvinet skall leva med ett av motsatt kön. :-)
Ååååh… Då lärde jag mig nå nytt nu ^^
Men kan det inte vara så att det blir en annan sak kemiskt när man kastrerat en marsvinshane?
Sen tycker jag i såna fall att du kanske kan kastrera marsvinet du har och intruducera honom för en hona sen när han läkt…
Det ska nästan aldrig vara några större problem då som det många gånger kan bli med två stycken hanar :)
#15 Stämmer ju inte riktigt, många hanar går superbra ihop,speciellt om man har unge+ unge eller unte+vuxen ^^, Brukar fungera likabra som honor :D
Jag har t.ex 3 hanpar härhemma :D
#15 Men du måste väl ändå hålla med om att det är svårare att para ihop två vuxna hanar än två honor om man ska dra alla över ett streck?
Jag sa aldrig att det är omöjligt att para ihop två hanar mer att det kan vara lite svårt om man har otur ^^
Ett tips är dock att ha två burarna bredvid varandra några veckor så att de får vänja sig vid varandras lukter osv lite på avstånd innan man låter dem flytta ihop. Det ska tydligen fungera väldigt bra i praktiken 8)
#17 Ja vuxna ja, men som du kanske ser, så skrev jag att man bör ha unge+unge elelr unge+vuxen :)
#18 Jaha… Jag läste nog lite för fort där ^^
Mitt förra marsvin bråkade väldigt mycket med sin kompis så bestämde vi att vi skulle ha han kastrerad och efter det så bråkade dom inget! :)
Kram Karro :)
Ikväll skall jag hämta min pälsboll. :-) Veterinären trodde det bara var en förstoppning. Hur gör jag för att han inte skall få samma sak igen? Tänkte som så att han får hö rikligt varje dag. En mindre del pellets och inte allt för mycket grönskaer typ blomkål och morötter, typ. Blir det bra det? Sen kommer han få springa runt i hela lägenheten när jag är hemma hur mycket han vill men han kommer ju inte in i buren själv så jag får nog låta han komma in varje hel timme typ så han får äta och göra annat. Låter det som en bra idé?
#21 Grönsaker och hö är viktigast.
Morötter är mer godis. Men c-vitaminrika grönsaker som vitkål, grönkål,broccoli, paprika mm måste han har var dag :) Något av dem grönsakerna,gärna 2-3 sorter mer beroende på mängden man ger :)
Jo det var såna grönsaker jag menade. Hihi! Har läst på humlemarsvinet eller vad den sajten nu hette så jag tänkte gå efter den. :-)
#23 Okej vad bra! Den sidan är superbra! :D
#23 Om du har en gallerbur så kan du ta av gallret, eller öppna en långsida beroende på vilken gallersort buren har, när han är fri att gå ut i lägenheten så kan han gå i och ur som han själv vill. Man kan göra en liten trappa eller ramp om han inte vågar hoppa i och ur buren utan. :-)
#21 Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väldigt bra med motion också, så att han får röra på sig. Det sätter ju i gång hela kroppen så att den arbetar på bra :)
Sen så tror jag att grönsaker är extremt bra vid förstoppning…
De innehåller ju mycket nyttigt och bra precis som hö!
Pelletsen därimot håller jag med om att du kan dra ner på.
Jupps motion är bra för tarmarna. Sitter just nu på golvet med honom. Han harbajsat massor sen igår kväll. :-) Han får inte så mycket pellets och havre men en del. Hö har han massor utav. :-)
Kan inget om marsvin, men vill skaffa. :)
Blev bara så glad när jag såga tt du bor på Åland då jag också bor här så måste skicka ett litet inlägg… 
Sötisgris du har fått :))
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥