Rött kiss? :O
Lilla ''Korven'' kissar lite rött kiss?.. Vad betyder de och vad är det för något? Kan jag göra något så han kissar normalt?
Ps.. De är en kille ;)
Har du gett mycket morot? Då kan dem få rödaktig kiss :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eller rödbetor kanske?
Några grönsaker som t.ex. morot kan färga kisset rödare. Sedan kan det ju också vara blod. Piper han när han kissar?
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Han fick 4-5 cm morot igår :P Elle va man ska säga :P
Men är det något allvarligt?
Det är inte så mycket kanske är blod då som Sanni säger
#4 om det inte är blod och han inte har ont när han kissar är det ingen fara.
En liten mängd rött kiss är inte farligt. Om han förtsätter att kissa rött, är det bra att kontakta veterinären.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Okej jag hör iaf inte att han piper… Han har kissat rött två gånger… :)
Det kan ju vara urinvägsinfektion eller liknande. Håll koll på honom. Marsvin döljer ju gärna att de har ont, så gott de kan och så länge som är möjligt. Fortsätter han kissa rött och/eller visar obehag(kisar, gnäller, det kan nästan vara omärkbart), skulle jag gå till veterinären om jag var du. Eller direkt dosera tranbärsjuice, om jag är säker på att det är urinvägsinfektion.
Illaluktande urin är också ett symtom på UVI, du kan ju gå och lukta lite kanske? :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Luktade precis på det rödaste och det luktar mest kiss… Men hur mycket kan det kosta att åka till vetrinären och kolla?
Sa du att man kan ge TranBärsJucie?
Vänta och se om det så imorgon med eller om det bara är idag. :-)
Okej men vet ni ungefär kostnadrena på ett vetrinärbesök? :)
Svårt att säga, beror ju helt på var det är, men jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostade när min gris hade UVI men nånstans mellan 150-200:-
Här i kostar endast besöket 300-400 kr. Sedan resten vet jag dessvärre inte
När Mintto kissade rött kiss åkte vi till veterinären med henne det kostade 600 kr plus medicinen.
Okej… men är det ingen fara om de är slut i morgon?
Men kan han dö av de?? Om det fortsätter?
Om det bara var nått tillfälligt är det ingen fara :)
Om det fortsätter kommer det antagligen sprida sig till njurarna och då kan/kommer han dö av det ja.
#16 Man kan ju inte garantera att allt är lugnt om han inte kissar rött imorgon. Att ett marsvin kissar blod pga ex UVI/urinsten kan komma och gå. Om du inte nyligen gett något som kan ge upphov till den färgen, skulle jag nog gå till veterinären om jag var du och få det kollat.
Vad har han ätit de senaste dagarna? Ger du pellets eller annat kraftfoder?
Om han har UVI kan det obehandlat utveckla en urinsten, som är mycket svårare att bli av med och innebär ganska hög risk för dödlig utgång.
**
#17** Sprida sig till njurarna? Vadå menar du, infektionen?
Han har fått gurka, pellets, någon annan marsvins mat som vi fick med han, lite morot i förrgår, vitkål, broccoli, sallad och lite gul paprika..
Finns det någon sida eller så, så man kan ta kontakt med veterinären?
#18 ja, eller det är iallafall vad jag förstått det som.
Står både i artikeln här på sidan, och min veterinär sa det när Nella hade UVI (att det kan sprida sig till njurarna om man bara låter det va)
#20 Jaha, då förstår jag. Hade lite svårt att koppla ihop trådarna där en stund(började fundera på om du menade att ev. urinstenar skulle kunna vandra uppåt, haha!). :P Trött!
#19 Kolla i telefonkatalogen eller sök på nätet efter en veterinär nära dig :) och då som är bra på smådjur ;)