Nytillskotten, Beatrice och Bianca
Nu har vi fått hem lilla Beatrice och Bianca. Tjejerna omplacerades då förra ägarens son blivit allergisk. Kan dock säga att när tjejerna kom hit med buren så förstod man att de inte haft det särskilt bra. Tjejernas bur var mestadels bajs i. Fy det var ingen skön syn direkt. Tjejerna är rätt skygga och rädda av sig i buren men uppe så är dem helt andra marsvin, super gosiga och keliga. Kn ju säga redan nu att Beatrice är den som pratar mest ;)
Medans Bianca är mestadels tyst. Beatrice är av rasen virvelmarvin medans jag inte vet vad Bianca är för sorts ras (inte super kunnig om färger och raser direkt). Färgerna vet jag inte då jag inte är insatt i marsvins färger.
Vi vet inte när tjejerna är födda då ite ägaren berättade något.
Här kommer en bild på hur buren såg ut när vi fick den:
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Usch vilken hemsk syn. Hur kan man låta ett djur bo så?!
Jag är ingen marsvinsexpert på något plan, men har för mig att virvelmarsvin är blandraser förutom en speciell ras som jag glömt namnet på… Hmmm….
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Efter mycket ansträngning på bur städning blev jag klar och fick nöja mig. Tyvärr så var vårt spån slut och spånet/pelletsarna dem skickade med var inte så väldans mycket :/
Iaf fick buren bli så här:
//Nova
Förstår jag inte heller..
Hehe som sagt är jag inte insatt i marsvin så jag har ingen aning faktiskt.. ;)
//Nova
Förresten, skickade de med buren sådär? Ostädad och allt?! Vilket hyfs… de kan då inte ha någon skam i kroppen som utan problem låter dig se den där röran.
Fint det blev förresten. 
Ja de gjorde det faktiskt, och det häpnade mig lika mycket som det häpnade alla andra..
//Nova
Nu kommer lite bilder på tjejerna :)
Först ut är Bianca
//Nova
Sedan skickade ägaren även med en sorts fröstång. Har en fråga angående denna, själv tycker jag mest denna ser ut som färgämnen och onyttigheter därför vill jag rådfråga er om ni skulle gett era marsvin en stång som ser ut så här:
//Nova
Sötisarna då, vad bra att de fått komma till dig. Fyll på med spån så att det täcker hela burbottnen när du får tag i det, det blir lätt kladdigt med bara tidningspapper. Mina marsvin skulle inte fått smaka på den fröstången.
Hanna
Oj, fy vilken hemsk bur! Hade de absolut ingen aning om ålder på marsvinen? 4 månader eller flera år? De ser väldigt unga ut tycker jag. Men så mycket bajs, knappt att man tror att de små tjejerna kan åstakomma det där. Fy sjutton :(
Angående gnagarstången så är det knappast nyttigt. Men inte heller farligt som engångsförtelse. Vill du slippa slänga kan du ju ge dom till marsvinen och sedan fortsätta med grenar och grönsaker som godis och tandgnag :)
Det är i alla fall två blandrastjejer du har där. Bianca är en crestedtjej (samt semilånghårig på baken) i färgerna golden/white/goldenagouti. Den färg som det finns mest av skrivs först osv.
Beatrice är ett sött virveltroll :) black/white/golden, hoppas jag fick rätt på ordningen också.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
asså ja jag ger det till mina marsvin, bara för att de ska ha något att gnaga på mer än höet. men är inte den till kaniner som det står på förpackningen? för den jag köper är till marsvin. men aja jag ger de det som är till marsvin då jag tycker att de ska ha något mer än bara hö att gnaga på.
Absolu det ska jag göra. :)
Tack för informationen :)
Tror jag slänger stången ändå. De får annat gott ist ;)
//Nova
#21 Hö räcker gott och väl, eller grenar för den delen. Såna där stänger är som sagt inte nyttiga alls och de kostar ju dessutom skjortan! :P
Jag kan nästan garantera att dina marsvin isf skulle uppskatta mer hö och/eller diverse grenar att gnaga på =)
Ger du grenar slår du dessutom tre flugor i en smäll, till skillnad från frästänger: De har tidsfördriv, de slipar tänderna + att det är nyttigt :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Tror inte heller att jag skulle ge mina marsvin den stången. Såg inte så nyttig ut :/
Ne precis!
//Nova
#11-17 Sötisar!
Mvh Linnea
Dem tackar för komplimagen :)
//Nova
vad söta.
Stackarna som bott så :(
Men du, ta bort saltstenen, inte bra för dem :)*
Tror dem kommer att få det tipptopp hos dig :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack. Okej, tar bort salt-stenen på direkten. Hade kvar den då jag inte visste att de inte skulle ha salt sten. Men då antar jag att dem är som hamstarna då, eftersom dem inte heller ska ha salt sten. ;)
//Nova
#29 Precis :) marsvin kan få urinsten och problem med njurarna av det :)
Lycka till :D
#29 Inga smådjur ska ha saltsten, så du kan ju tänka på det varje gång du ska skaffa ett nytt. ^_^
Men fy är det bara 2 små masvin som lagt allt det bajset, då måste dom ju bott i det väldigt länge för att det ska bli så mycket, stackars små flickor, fanst det inget strö i buren när du fick dom? såg inget mer än bajs och golv ju =( tur dom fick flytta hem till dig nu.
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
Okej, det ska jag tänka på :)
Nepp. Inget spån alls åt sötisarna :/
Tack, jag hoppas de kommer trivas. :)
//Nova
#33 vad hemskt inte så bra mot deras små tassar ju, dom är iallafall jätte söta =)
Dem tackar :)
//Nova
Vad tur att du tog över dom! Väldigt söta är dem med! :)
Kram Karro :)
Stackars små marsvin :(
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Dem tackar :)
Ja, de mådde inte alls bra innan :(
//Nova
Tjejerna hade tur som kom till dig,Grattis och lycka till i framtiden.Jättefina är de förresten ;)
Stackars grisar :( De kanske aldrig städat buren.. eftersom det är så mycket bajs överallt och tjejerna ser unga ut. De är nog överlyckliga nu! :) Ang fröstången säger jag som många andra, inget jag skulle ge, men grenar är bra :) Du kan ha lite större när de är ute o springer på golvet med :) På sommaren är det ju ett fint lövtäckt gömställe som är gott att tugga på också ;) Tänk på att ta från fruktträd eller björk :)
Ja det var tur så de slapp bo så där hela livet..
Absolut, har redan grenar här de ska få imorgon :)
//Nova
Usch vilken vidirig syn, tur att det fått komma till dig.
Du lär dig säkert mer eftersom. Föresten ett tips till, köp specialanpassat foder till dem. Det som de flesta här (om de alls ger kraftfoder) brukar vara Lottie ( lantmännen) eller Oxbows ( finns oftast hos veterinärer) då gnagarblandningar oftast är felbalanserade för marsvinen och för energi rika.
Antar att vattenflaskan bara inte var upphängd heller då du precis städat buren, men de ska ju ha färskt vatten hela tiden.
Vill också nämna de obligatoriska dagliga givorna av grönsaker med c-vitamin som är livsnödvändiga för dem tex broccoli, vitkål, grönkål, m.m. Du får läsa här vad som är nyttigt det finns uppsjö av Artiklar om mat och foder.
Välkommen hit !
Nej vattenflaskan var bara inte upphängd ännu. De ska få mer färsk mat idag när jag gått och handlat. :)
Mvh Nova
//Nova
De får inte det direkt varje dag. De får det bara ibland, hö har de alltid tillgång till och en massa annat att gnaga på.
Sen beror det på vart man köper det jag har köpt de här i växjö i tassar och morrhår en riktig bra affär här i Växjö de har en massa bra saker till marsvin. så nej inte direkt att de får det varje dag istället för hö, utan höet har de alltid tillgång till och de får alltid nytt och färskt hö varje dag. eller när de har ätit upp allt.
#44 Jo, men är det liknande stänger som finns på andra djuraffärer så spelar det väl egentligen ingen roll var du köpt stängerna… de blir inte nyttigare/bättre bara för att djuraffären råkar vara seriös och bra :)
Och hur det än är, så är det onyttigt och onödigt. Jag tror både du och grisarna föredrar grenar eftersom det som sagt slår fröstänger med hästlängder vad gäller nytta =) Och så kostar det ingenting.
Fröstänger
+ tidsfördriv, slipar tänder
- onyttigt
Grenar
+ tidsfördriv, slipar tänder, nyttigt
- Jadu… jag kan inte komma på någon nackdel med grenar.
#44 det finns stänger som det sitter små grenbitar på istället för fröer som dom kan gnaga på, jag har det till mina =)
OooFyy hur buren såg ut! Stakars grisarna! Va hemskt det borde lukta :(
Lycka till och ha det bra :)
Ja det luktade ju inte så bra direkt :/
//Nova
Hjälp vad hemskt de bodde innan! Vilken tur att de kom till dig :)
Precis som några redan påpekat är fröstänger helt onödigt. Marsvin behöver inte något annat än hö för att hålla sina tänder i lagom längd. Vill man ge något annat finns knappast något bättre alternativ än grenar. Fröer är för fett för att vara bra marsvinsmat. Dessutom får de i sig färgämnen, konserveringsmedel, socker och annat som jag aldrig skulle stoppa i en känslig marsvinsmage.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Du har helt rätt i det du säger!
//Nova
Fy, hur de bodde förut var verkligen ingen trevlig syn! Så himla skönt att flickorna fick komma till dig istället. :)
Du kanske kan väga dem, för att få någon aning om hur gamla de kan vara? Olika marsvin växer olika fort, men man kan nog få en ungefärlig koll ändå. De ser ju inte så gamla ut.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nja, det kan bli lite svårt att väga flickorna då vi inte har en våg. :/
Men det jag kan säga är att dem inte verkar så gamla alls. De är inte så stora och Bianca är även mindre, och smalare än Beatrice.
Kan även säga att töserna är rätt skygga för den delen, men vi går sakta fram så de ska känna sig säkra. :)
//Nova
Söta kultingar i verkligheten också kan jag säga ;)
Om jag får så lägger jag gärna in mina bilder på dom ;)
Absolut kan du lägga in bilder på dem.
För er som unrar var Jolinn hos oss igår och det blev en liten forosension med tjejerna. :)
//Nova
#55 Kan inte se någon av de 3 sista bilderna :( inte ens när jag trycker på dem. Ser alla andra utom dem tre :(
Kan inte heller se dem. Men då för att ni ska få något att titta på kan jag lägga ut de bilder jag fotade ist. :)
Först ut är buren.
//Nova
Vi köpte även en dyna som de skulle ha under huset så dem inte skulle frysa, hehe. ;)
//Nova
Mycket hö var populärt att gömma sig i! :)
//Nova
Gjorde en av bilderna svart-vit, blev ganska nöjd med den. :D
//Nova
Gud så gott för dom! Lycka till!
Vad fina dom var! Tur att dom kom iväg från den förra ägaren,kan inte varit kul att bo där! :)
Väldigt konstigt , Jag kan se dom :/
Nu kommer en del bilder vi fotade utanför buren. Ska försöka få alla bilderna i ett inlägg, om det inte funkar att kolla på för er så säg till så fixar jag det. :)

//Nova
Mina fina pluttar <3