Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1983 ggr
Eulwen
0

Konc. på Virkon?

När ni "doppar" marsvin i Virkon, vilken koncentration har ni på virkonet då? På min (stora stallförpackning) förpackning står det att det ska utblandas till 1% för decinficering av stall/burar m.m. Kör ni samma vid marsvinsbad?

Charlotta-B
0

Jag gör lite svagare när jag badar marsvinen än när jag sanerar burar

Charlotta-B

vanerlands
2

Och jag har kört på samma konc som vid decinficering, annars känns det meningslöst….

För fullständig effekt ska Virkon vara i 1%-ig lösning. Även viktigt att man inte torkar djuren torra utan att de helst självtorkar eller åtminstone sitter nedblötta minst 10 min.

Fridaaaa
0

#2 Marsvin riskerar att bli förkylda mm om dem självtorkar så det är inte så bra idé

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

#3 Mina marsvin har aldrig blivit förkylda när de gått med Virkon. Det är ju inte så att de är dyblöta när de sätts i buren, de handdukstorkas ju så gott det går. Så länge de inte utsätts för drag är det ingen fara. Man kan se till att det är lite varmare i rummet där de bor just under ett par  timmar också. Det är ju inte direkt så att marsvin som blir utsatta för regn eller på annat sätt blöts ner i naturen blir förkylda och inte klarar sig. Det är mycket värre om de går ute i kallt och fuktigt gräs.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

#4 Skrev inte att dem blev det av virkon eller hur?:)
Reagerade på det #2 Skrev: sitta nerblötta minst 10 min, låter som att dem ska vara blöta, alltså inte lite handdukstorkade som du skrev ^^, Det var mest det jag reagerade på, visst blir inte marsvin förkylda om dem är fuktiga eller halvtorra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlotta-B
0

Fast för att det ska ha bästa effekt ska dom självtorka allafall ska virkonet sitta i minst 15 min tror jag det var för att det ska hinna verka ordentligt. Man kanske kan fixa en fleece hage som dom kan vara i där det är varmt en liten stund

Charlotta-B

Sandra-B
2

Jag låter i princip alltid mina marsvin självtorka efter att de har badat (oavsett om det är virkondopp efter utställningar eller vanliga bad) och det vet jag att jag inte är ensam om att göra.

Oftast så badar jag ett antal marsvin åt gången i duschen och då går de blöta tills "badsällskapen" är klara och jag tar och snabbt torkar av dem med en handduk innan de får komma in i buren igen.

Aldrig någon som blivit förkylda av det.
Så länge det inte är alltför kallt och/eller dragigt så tror jag inte alls att marsvinen är så känsliga som många verkar tro.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

vanerlands
1

#3 jag badade drygt 20 marsvin i flera omgångar med Virkon när jag hade Ringorm och inte en enda blev förkyld. Och då handdukstorkade jag dem inte ens….Detta var mitt i smällkalla vintern och de bodde dessutom i källaren där det inte ens var rumstemp (kanske 16 grader).Så länge de sitter dragfritt är det ingen fara!

Alla utställningsmarsvin (som bott i källaren) genom åren har också fått självtorka utan problem och de har jag bara handukstorkat helt lätt (bara torkat av det värsta blöta)

Matteina
0

Räcker det att virkon bada dom om dom får Ringorm? Eller varför badar ni dom i sånt??

Eulwen
0

För att slippa få hem Ringorm, alltså i förebyggade syfte, när man t.ex varit på utställning eller får hem nya djur.

Matteina
0

oki, har köpt från två olika ställen, dom har bott tillsammans i buren ett tag. Ska jag bada dom tycker ni??

Sandra-B
1

#9/11

Jag brukar sanera mig själv, marsvinen och tillbehör eftera tt vi har varit på utställningar samt eventuella nya/inlånade djur för att minska risken att få in Ringorm i huset.

Jag tror inte att det är någon större idé för dig att bada dinaeftersom de redan har bott hos dig ett tag- har de ringorm/är bärare av sporerna bör det redan har sprdit sig i din bostad.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!