Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 14248 ggr
Sara()
9

Kan marsvin äta potatis?

Bara en snabb fråga kan marsvin äta potatis?

Rubriken är redigerad av moderator så att det lätt går att förstå vad tråden handlar om.

_Charlie
0

Potatis innehåller mycket vitaminer men också mycket stärkelse och bör inte ges mer än i liten mängd. Alla våra fullkomligen älskar det men får inte mer än några tärnor var någon gång i veckan, och då råa.

[braco]
1

Rå potatis är giftigt för marsvin!

Zozzzo
0

#2 Ja jag har också läst att det är giftigt för marsvim med rå potatis

_Charlie
4

Potatis har varit uppe på tapeten här inne på mif många gånger och många erfarna ägare har sagt att potatis i liten mängd är okej. Ingen har iaf blivit förgiftad hemma hos oss.

_Charlie
1

Hittade precis att det är det gröna på potatisen som är giftigt, jag har dock aldrig gett några gröna potatisar.

Det är samma sak för människor, det gröna på chips är giftigt. Giftet är dock OTROLIGT litet och man bör konsumera enorma mängder gröna chips för att bli sjuk.

Creation
3

Rå potatis är inte giftigt för marsvin. Kanske om man ger mycket förstås, men en liten tärning per marsvin vartannan vecka eller så ska inte vara någon som helst fara. Det har jag aldrig märkt av och av att döma av andra trådar om samma ämne, verkar många andra också ha matat sina marsvin med rå potatis då och då utan problem.

I artikeln Handla rätt till marsvinen tipsas man även om potatis. En halv liten potatis vartannan vecka skrivs som ok där, så en tärning borde vara absolut inga problem.

Dock brukar inte potatis vara så jättepoppis ändå har jag märkt. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
0

#6 Roligt hur olika det kan vara, här slänger dom i sig potatisen och hinner knappt tugga, alla 8. :D

Jag skulle aldrig köpa hem potatis till marsvinen, då finns det så mycket annat bättre för dom, men när vi äter potatis någon gång i veckan skär jag av några tärningar till dom.

[braco]
2

Tycker ändå det är bättre att ge dem någon annan grönsak de kan ha nytta av i stället för potatis :-)

isblixt
0

Jag har gett potatis någon gång när jag stått och skalat i köket. Marsvinsburen står precis utanför köket och de brukar alltid gnälla när jag skalar så ibland får de en bit potatis. De tar någon tugga sen lämnar de potatisbiten och börjar gnälla efter mer mat. Så direkt poppis är det inte :)