Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1115 ggr
Yeay
0

Behandla utan att rådfråga veterinär

Hej!

Mitt ena marsvin Max har tidigare haft urinvägsinfektion och jag tror nu att han har fått det igen. Jag har medicin kvar från förra gången och även dosering och så, är det farligt att behandla igen utan att rådfråga veterinär först? Orsaken till att jag helst slipper det är helt enkelt att jag för det första inte anser att den veterinär jag har tillgång till är speciellt duktig på marsvin och jag är övertygad om att veterinären inte kommer fram till något annat och dessutom har jag svårt att få tag i någon som kan köra mig dit. Självklart löser jag det dock om det inte är en bra ide! Vad tycker ni?

NinaS
0

Du kan väl ringa någon veterinär och fråga iaf? Jag tycker inte man ska sätta igång att medicinera utan att ha kontaktat veterinär först.

Fridaaaa
0

Jag hade ringt och rådfrågat veterinären, kostar ju inget :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
1

Om jag hade doserat något själv mot UVI hade jag inte använt något receptbelagt. Antibiotika kan störa den naturliga tarmfloran ganska mycket. Marsvin är ju rätt känsliga. En kur tranbärsjuice funkar också mot UVI och skadar inte magen. Det förändrar pH i urinblåsan och innehåller ämnen som motverkar infektionen. Kanske vore något?

Dock kan det alltid vara bra att gå till veterinären ändå för att försäkra sig. T.ex. få honom röntgad, så att man kan se om det inte möjligen handlar om urinsten i själva verket? Hur kom veterinären fram till att det var UVI förra gången? Om det inte görs några tester, ex. urinprov för att se om det innehåller blod, bakterieodling eller röntgen, skulle jag inte gå dit om jag var du. De kan inte säga mycket mer än du då.

Men varför tror du att han har fått UVI igen?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Yeay
0

Ja, jag får nog ringa och prata med dom på måndag ändå. Var ju själv lite skeptisk till behandling utan att rådfråga veterinären först. #3 Jag har inte doserat något själv, vet ju hur mycket veterinären sa att jag skulle ge sist :-) kommer inte ihåg hur veterinären undersökte honom sist men dom röntgade honom iochförsig inte. Jag tror han har fått det igen eftersom hans urin ser ut som det gjorde sist och den har börjat lukta fruktansvärt illa. Hur bra funkar tranbärsjuice som medicin mot det? Kanske man kunde prova att ge det först och se om det blev bättre? Eller är det lika bra att köra på veterinär med en gång? Om det är värt ett försök hur lång tid tar det innan man bör se resultat? Tack för hjälpen!