Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1208 ggr
Lixim
3

Börjar hon känna av åldern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en liten tant här hemma, Isa heter hon. Hon blir 5 år i september.

Vi har haft henne sen hon var cirka 2 år, helt underbar är hon.

Hon har alltid varit en ''softis'', ligger gärna utsträckt i höet och bara njuter. Men på senaste tiden har hon börjat sova väääldigt mycket. Känner hon av att hon börjar bli gammal?

Hur är era lite äldre marsvin?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Abico
0

Åh, jag har alltid tyckt att hon är så otroligt vacker Isa! Pussa henne från mig :)
Mina gamlingar brukar bli tröttare, i övrigt inte mycket allmänpåverkade - somliga tycks bli lite stela för de rör sig inte lika smidigt.

Hanna 

Lixim
0

#1 absolut ska jag göra det :)

stel är hon inte än iaf, hon rör sig så mycket hon kan vid golvbuset det ända som är lite ivägen är den tjocka magen hihi

Smf 475 Lixim's

Bloggen

happygirls123
0

så gullig!

isblixt
0

Så söt! :D

Min gamling här hemma (5 ½) är mer eller mindre lika pigg som förut. Hon hoppar upp på hyllan som är cirka 25cm hög utan problem. Full fart mot hyllan och hopp upp! Sen går hon ner på rampen :)
Skriker högst efter mat och är först framme vid burkanten. Hon har varit hos veterinären några gånger under sin livstid, bland annat för skabb och förra året även livmoderinflammation. Hon har äggstockscystor och päronformad kropp men ingenting stör henne. Förra veckan svullnade hennes mage upp ordentligt, med lös avföring och hängigt marsvin efter någon dag. Stödmatning och endast grönsak med c-vitamin (annars brukar det ges godis i princip dagligen ;) ) för att hålla magen i form. Stod i valet och kvalet att ringa veterinär men sen som från ingenstans blev magen lika "liten" som vanligt, piggt marsvin och viktnedgång (från 1160 till 1040, vilket är hennes normala vikt). Viktnedgången var i detta fall positiv då jag vägde henne när hon var som mest svullen och vägde mycket mer än vad hon borde göra. Viktuppgången var alltså inte normal.

Det som är annorlunda är att hon sover lite djupare och det är ibland svårt att väcka henne. Men är man så gammal får man ha sin skönhetssömn :) Hon sover nog också mer än innan.

godisgrisen
0

Flera av mina gamlingar har blivit mer eller mindre döva med åldern och en del har blivit stela främst i bakbenen och så sover de mycket några har också blivit väldigt smala sista livsåret.

Nu har jag tre 4+ här.

Poppy 5,5 år. Tämligen döv och troliga äggstockscystor ser så ut på kroppsformen. Hon sover mycket men är rätt smidig i kroppen och rör sig obehindrat.

Elie 4,5 år. Inte jättepigg alls. Trött och har tung andning då och då hon är väldigt stel i bakkärran. Hon har även en knöl i armhålan som sitter i skinnet men växer.

Nougat 4+ år. Hur pigg smidig och aktiv som helst. Springer som bara den när han är på golvet. Jättefint musklad och lagom tjock och fast i hullet men han har också ett par små knölar som han haft ett tag men de påverkar honom inte.

Av dessa tre är det bara Elie som är skruttig de andra två är väldigt fräscha för sin ålder.

FeliciaS
0

Min äldsta gris (som är runt 5-6 år, vet inte exakt eftersom hon är upphittad) är mycket lugnare och vilar mer nu. Jag har märkt en väldigt stor skillnad senaste året eftersom hon var så otroligt pigg och livlig innan. Hon är även döv och klorna har blivit snedare.

Dock tycker jag inte det är ett så stort problem, det är ändå naturligt att de åldras liksom :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lixim
0

Tack för alla svar

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

Morris är äldst, minst 5 år är han, vet inte exakt ålder. Till våren har vi haft honom i 3 år. Han ligger mycket och sover. Men kommer rusandes för att få mat fortfarande mm. Men just i buren är han en sofis som gärna ligger och sover i höet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlotta-B
0

Vackra isa! :)

Charlotta-B

[bettiebus]
2

Min dam på sex år vilar och sover mest nu för tiden förutom när det vankas mat, då är hon ung igen. Hon har tyvär blivit blind och även lite senil, men verkar nöjd med livet. Hoppas hon håller sig så här och bara somnar den dag det är dax att gå <3