Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 5096 ggr
gickan87
0

Skinny- pälsad skillnader?

Vad är det egentligen för skillnader mellan en skinny och ett pälsat marsvin?

Vet ju att en skinny äter mer än en som har päls och det ger ju också mer avföring.

Men annars, är det sant att skinnysar inte lever lika länge?
Att en skinny oftas kan hittas död utan anledning?

Hur ofta behöver den badas?

Berätta gärna mer :)

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Jag har ju precis fått mina första skinnys :)
Och den enda skillnaden jag har märkt gemfört med mina två pälsade är just att dem äter mer hö, men jag tycker dessa är lite lugnare och mer nyfikna av sig (kan ju vara individuellt) :) Och att dem behöver stå på ett varmare ställe än dem andra marsvinen :) Jag ska ha halm till dem så att dem kan böka in sig ordentligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
0

Ja, dina mysgrisar har jag ju sett :)

Fridaaaa
0

#2 :=D Håller på att lära mig mer om skinnysar :)

gickan87
0

#3 Jag funderar ju på att skaffa en eller två… men vill veta lite mer först. Tycker inte det finns så mycket matnyttigt på nätet?

Fridaaaa
0

#4 Okej! Jag tycker att jag hittar inte så mycket, jag har mailat en uppfödare och frågat lite :=D Hon bifogade ett papper om skinny som hon brukar ge till sina köpare, vill du ha det? pma din mailadress i så fall :)

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har både pälsade å skinnysar, det enda jag tycker raserna skiljer sig är att skinnyn äter dubbelt så mycket hö och kraftfoder än dom pälsade, dom är er framåt och sociala =). En del skinny blir gammla å en del inte, men det beror nog på hur man har avlat dom. jag har en hane som är 1 år och 7 månader som jag tyväe måste ta bort i veckan på grund av massa knölar i magen å en extrem vikt minskning, Medans hans pappa snart går in på sitt 3 år och är hur pigg å kry som hälst..

Hur offta dom behöver badas är så olika endel av mina behöver badas 1 gång io veckan å smörjas in i barnolja medans andra kanske bara behöver badas var 2:an månad allt är så ividuelt.. En annan sak är att klorna växer dubbelt så fort som på dom pälsade så m du klipper var annan vecka på dom pälsade kanske du behöver klippa 1 gång i väckan på skinny, varför det är så vet jag inte riktigt… Skulle kinna skriva mycket mer om just skinny då det är den rasen som jag brinner för Skrattande

gickan87
0

#6 Med tanke på att skinnysar gör av med dubbelt så mycket energi som normalpälsade så är det väl inte sådär jättekonstigt att deras klor växer snabbare. Allt går nog i dubbel fart på en skinny med tanke på energin de måste ha för värmen.

Berätta gärna mer om du vill :)

Vad heter h*n på bilden? jättefin är h*n iaf Kyss

Fridaaaa
0

#6 söt! Fast jag är inte så förtjust i rödögda, dock är min ena skinny det men syns inte lika tydligt på han då han är dalmatin :D

parsley
0

Det är svårt att säga hur länge marsvin lever oavsett om de är skinny eller pälsade. Det finns marsvin som dör när de är fyra år, andra lever tills de är sju. Är man nyfiken på skinny så tycker jag att man ska skaffa skinny och inte tveka inför frågan "tänk om de inte lever så länge". Det finns ju inga ärftliga defekter hos skinnyn som gör den sjuklig eller påverkar livslängden.

Funderar man på att välja en djurras, som får problem med att andas eller gå pga sitt utseende, så tycker jag man ska tänka efter en extra gång. Skinnymarsvin verkar leva ett riktigt trevligt marsvinsliv, så jag tycker inte man ska tveka om man är intresserad av dem.

Lyan
0

De skillnader jag har märkt på skinny och vanliga marsvin (förutom mer mat=mer bajs) är att de kan utveckla ballongsjuka när de är unga, det förebygger man med extra mycket fibrer i maten. Jag tycker också att de är mer framåt än vanliga marsvin även om det naturligtvis är mycket individuellt.

De ÄLSKAR att gona in sig i varma, mjuka saker så mysrulle, myspåse, täcke är ett måste :-P

Jag har slutat med skinny mycket för att mitt djurrum är svårt att värma upp i de temperaturer skinnysarna vill ha. Jag har bara Birk kvar och förra året hade han en värmekabel för reptiler under sitt täcke och han avgudade det! Han gick ut och åt, in under täcket, ut och busade, in under täcket osv. Även hans merinokompis uppskattade det :-) Tyvärr kom min klåfingriga fågel åt kabeln när jag glömt den framme och den är nu ett minne blott :-( Ska ge mig ut och leta efter en ny men jag har för mig att den var väldigt dyr :-( Så nu har de extra många täcken tills jag hittat en ny kabel.

Här finns jättebra skinnyfakta :-)

Fridaaaa
0

#10 Mina ÄLSKAR att vara under täcket i sängen när vi myser med dem:P Ser roligt ut hehe

gickan87
0

#9 Det har du så rätt i! Men tänkte från början att skinnys måste ju vara mer utsatta än vanliga då de ser så bräckliga ut när det inte finns någon päls som döljer dem lite.

#10 Det är faktiskt värmen i djurrummet som gjrot att jag funderar på skinny. Också lite för att jag är nyfiken på rasen då såklart :)

Vintertid är det mellan 21-24 grader i rummet där burarna står så det är ju en perfekt temperatur för nakenfisarna. Sommartid kanske 19-21 dock lite fuktig luft men det brukar funka att använda luftavfuktare.

Tack för länken! Ska genast gå in där och läsa om nakisar.

Så var det ju det här med att hitta en uppfödare också, vet att det fanns en uppfödare i Uppsala för något år sedan. Och i gävletrakten vet jag ingen alls. hmm :/

[AshJ]
0

Nu var det ett tag sedan någon skrev i denna tråd, verkligen. Men tänkte putta lite. Ska nämligen inom en snar framtid få hem en skinnyhona och vore roligt att höra så mycket som möjligt av erfarenheter och liknande.

Min största undran är väl dock tillgången till mat. Är det inte lätt hänt att marsvinen som inte är skinny också äter mer om det finns mer mat? Ja, dum fråga - givetvis. Men som jag förstått det så kräver skinnymarsvin lite mer hö t.ex. Och då lär inte direkt de andra backa undan, så att säga. Oro för att de ska bli för runda. Mycket golvtid har de redan. Hur resonerar ni kring detta?

Lixim
0

Skillnaden tycker jag inte är stor. Skinnysarna kan äta lite mer och behöver badas och smörjar vid behov. Vi har t.e.x en skinny här hemma som nu är 6 månader och har behövt bli smörjd 1 gång. Så det är väldigt individuellt.

Jag tycker skinnys är mer kontaktsökande och gosigare än pälsade marsvin, men det är ju också individuellt. En myspåse/rulle till en skinny är aldrig fel. Ett måste är en snäll burkompis så skinnyn inte blir riven.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

#13 Jo skinny äter mer hö, men alla marsvin ska ju ha fri tillgång till hö så blir ju ingen skillnad där :D

Håller med #14

[AshJ]
0

14# Ja, men det är bra i alla fall. Och damerna som redan bor här är hur snälla som helst.

15# Sant. Haha, att man inte tänkte så långt. :D