Angående Fatty eye
Letar efter artikel att låna angående fatty eye till att publicera på rått forumet.
Varit ett fall där fatt eye dykt upp och en uppfödare får det till pest. En säger att det inte alls är så illa.
Är om råttor och inte marsvin. Men ende jag känner till som kan detta är marsvins folket?. Hört att det är vanligare på marsvin.
Ena uppfödaren skriver att det är mest troligt genetiskt. Avla vidare voer rena katastrofen och djurplågeri typ. Minimal chans på att det är övervikts problem.
Andra uppfödaren skriver att det är liten risk på genetiskt. Att det kan vara problem med överblivet fett i kroppen, brist på A-vitamin, eller bara vanlig infektion.
Hanen som har fått detta. Har inge dokumenterat bakom där det dykt upp. Han har heller inte mycket utan bara väldigt lite. Men veterinären har bekräftat att det är fatt eye. Han hade även gått upp över 100 gram på lite mer än en månad. Rätt mycket för en råtta.
Så jag försöker mest ta reda på vad som gäller. Om det är illa att para vidare på denna hanens avkommor som hans syskons avkommor.
Vill gärna hitta artikel som kanske kan lånas att publiceras på råttforumet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vi har en artikel om ögonsjukdomar (där det bland annat står om fatty eye), eftersom jag inte skrivit den kan jag inte ge tillstånd att publicera den någon annanstans men du kan ju alltid länka till den om du vill.
I marsvinsvärlden anses fatty-eye vara ärfligt och därför rekommenderar man att man inte avlar på drabbade djur (om det inte finns särskilda skäl för varför det kan anses vara okej trots det). Ibland kan man dock se ett tydligt samband mellan övervikt och fatty-eye, när djuret ökar i vikt kommer fatty-eye, när de tappar i vikt försvinner det, likaså dyker det ibland upp hos äldre individer varpå flera anser att det är okej att använda dessa individer i avel.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag tror absolut att fatty-eye hänger ihop med övervikt. Det är oftast de rejäla och lite knubbiga marsvinen som får det. Jag har aldrig sett ett normal- eller underviktigt marsvin med åkomman i alla fall, men de kan ju gå tillbaka till normalvikt och ha kvar det (men jag har även hört att det har försvunnit när de minskar i vikt). Om det är ärftligt eller inte har jag inte någon erfarenhet av, men skulle gärna vilja veta på vilket sätt det har visat sig. Jag tror att vissa individer har lättare för att lägga på sig, vilket är ärftligt, och fatty-eye är ju en följd av det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är troligen både och. Benägenheten att drabbas av fatty eye verkar vara ärftlig men det dyker oftast bara upppå de överviktiga individerna och på djur som vuxit väldigt fort som ungdjur.
Vet inte om det är av intresse men även dvärghamstrar kan få fatty eye, den här tråden kanske kan bidra med lite mer info:
http://hamster.ifokus.se/discussions/4eb6bfedd4ebea50a7015256-fatty-eye-vad-ska-jag-gora
Allt är av intresse :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.