Hur blir teckningarna till?
Jag har en fundering. Magpies och harlequins är vad jag förstår ganska så nya teckningar. Hur kom de till från början egentligen? Om det inte fanns förut? 2 otecknade kan väl inte få magpie eller harlequin tecknade?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Man har avlat på att få in brindling i rätt mönster. Magpies är tex inte vita på samma sätt som ett "vanligt" marsvin utan det vita på en magpie är i grunden rött som blekts till vitt
#1 Ja det har jag förstått, att tex plura inte har samma gen som "vanliga" DEW har. Så då ligger det egentligen ett jättearbete bakom teckningarna från brindlesavkommor med så bra förutsikter att ge bättre och bättre teckning i arbetet mot den rätta teckningen?
Kom dom genom brindle/brindle parning eller brindle/enfärgat parning?
Gud, jag borde inte ens ge mig på att försöka förstå genetiken, det är en djungel i mitt huvud. ;)
#2 Jättejobb var ordet ja :-P Marsvinsfärger gör ju som bekant inte som man vill så det finns djur som knappt har någon brindling alls till de som är så melerade att de nästan ser roan ut. Nonself brindle och nonself magpie/harlequin har heller inte samma mål, på en brindle vill man ha brindling överallt medan man på magpie/harlequin vill ha både brindle och färgade och vita fält i ett rutmönster
#3 Hur man har fått fram dem vet jag inte men just brindle är tecknat i red, magpie är tecknat i vitt och harlequin i cream. Magpievitt beror på att marsvinet har genkoden crcr, samma genkod som ger fox och silver/cinnamonagouti
Bra att du startade tråden charlie, jag har gått och funderat på samma sak. :-) Läser och lär!
Jag fattar inte hur du kan ha sånt här i huvudet. Jag har alltid haft ett jättebra läshuvud men marsvinsgenetik är som rena grekiskan för mig. :D
#7 Aspergers är bra att ha ibland :-P
#8 Var glad att du har någon nytta av det! ;)
Låt säga att jag vill ha fram marsvin som är 2 färgade. Ta tex black och creme. Jag vill att ena sidan ska vara creme, och andra sidan ska vara black. Med en linje som löper mitt igenom nosen, mellan öronen, hela vägen bak till rumpan, runt under magen och halsen och upp på nosen igen.
Hur går jag till väga?
Sug på den! :D
#9 Ta en creamfärgad self och vält ner den i bläck…. ;-)
#10 Kan man göra det tro? Och låtsas att man fått fram en helt ny teckning som ingen kommer lyckas göra om? :D
#9 Precis, oftast är det bara ett jäkla skit att dras med så :-P
Tror att det kan bli väldigt svårt eftersom marsvin naturligt är rutiga/randiga men det kommer troligen behövas massor av avelsdjur och plats att spara lika många ungar, troligen mycket linjeavel/inavel så kan man kanske till slut ha en linje som någorlunda håller det mönstret men så fort man tar in nytt blod så kommer man backa massor av steg eftersom teckningen i sig inte kommer av sig själv. Och i slutändan kommer det ändå vara som med andra tecknade varianter att det är slumpen som avgör.
Vad häftigt det skulle vara egentligen, går det att på lång sikt få fram?
Vad synd. Jag vill ju ha ett sånt marsvin! :D
#13 Det vågar jag inte svara på men om det skulle gå så kommer det inte att bli lätt någonstans om det inte dyker upp en mutation som gör dem tvåfärgade på hälften, inte omöjligt om än inte särskilt troligt. Däremot att göra dem tvåfärgade som framdelen har en färg och rumpan en annan borde inte vara så svårt
#15 Okej, 2 färgade på andra hållet är ju också häftigt, men inte lika häftigt som lodrät. ;)
Men låt säga 2 färgade med vågrät linje i stället, om det är lättare. Hur går man till väga då?
Säg black och creme. Parar man en self black och en self creme då och sparar alla som har en antydan till att kunna ge det man vill ha i framtiden, och sen när man har obesläktade 2 färgade parar dom fram tills man fått en rät linje?
Och om man gör så, garanterar 2 stycken med räta linjer likadana bebisar eller är det bara turen då också om någon ens blir 2 färgade?
Ja du hur många gånger tror du jag magpieuppfödaren har undrat över hur de kom på att de skulle göra denna teckning ;-)?
Jag antar att det råkade födas ungar som var hyfsat rutiga i dessa färger och att någon gillade dem och började avla fram just denna variant. Det är jag glad över:-)!
Som det är nu finns de ju men det är väldigt få som blir väldigt bra tecknade. Trots att man har föräldrar som är rutiga på rätt sätt blir få avkommor utställningsbara. Jag tycker att detta "lotteri" är en extra krydda i mitt avelsarbete men det är en väldigt svår variant.
Det jag tittar på när jag avlar och försöker utveckla denna underbara variant är flera grejer. Jag väljer avelsdjur som har:
1. Typen. Jag vill att de inte ska var för långa och smala i ansiktet och helst inte för platta i pannan.
2. Kroppen. Helst ganska stora honor strax över kilot och hanar 1,2 kilo. De ska inte vara för långa utan ha snygg resning och se starka och muskliga ut.
3. Ögon. Stora vackra och ganska runda vill jag ha.
4. Öron. Stora och slokande. Öronen blir ofta korta…
5. Päls. Kort tät blank.
6. Färg. Djup svärta eller choklad mörk och inte ljus i underfärgen.
7. Teckning. Jämt fördelad med alla färgfält (black magpie) svart, mixat och vitt på varje sida och med tydlig rak mittlinje längs ryggraden och på magen och tydliga sidlinjer. Rena fält och så rutigt det bara är möjligt.
Å… allt detta ska hamna på samma djur! God luck på oss som föder upp dem ;-)! Det är som sagt svårt men fantastiskt roligt! Jag blir nog aldrig färdig med detta projekt!
Naturligtvis måste man även avla på friska och trevliga djur… ja det är ju förståss viktigast att de får leva långa hälsosamma liv.
Ja och sen ska alla de som inte jag sparar säljas till perfekta hem där de får det jättebra…
Ja och sen ska alla de djur jag väljer att spara skötas om dagligen så de mår så perfekt som möjligt.
Ja det är mycket med det här. Det är ett stort ansvar och mycket jobb med att vara uppfödare. Att försöka få fram utställningsbara magpies är bara en yttepytte del av allt jobb och kärlek jag lägger ned på mina älskade marsvin.
Jag är totalt förälskad i nonself harlequin och magpie!
Bild på Chokladfabrikens Space
Jo det är ju så man börjar undra om man valt rätt variant. ;-) Å andra sidan måste det ju vara EXTRA spännande att gå och vänta på en kull när resultatet är så svårt att förutse.
#18 Klart du valt rätt :-)
#15 Min söta Flinga är en sån där "tvådelad", lilac fram och white bak :)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#16 Jag hade en som var hälften-hälften. Hon fick två kullar med olika hanar, en sk badger, vit med färgat ansikte och en black/golden/white
I första kullen kom det en färgad med bläs och vita fötter, en färgad med bläs, vita fötter och en spikrak vit linje runt magen och en färgad med lite oregelbundna mindre vita fält på kroppen och ett vitt band runt halsen.
I andra kullen kom det en färgad med vit bläs, vita fötter, ett vitt band runt magen och en vit ring runt rumpan, en vit med oregelbundna sammanhängande fläckar endast på framkroppen och en vit med svart huvud.
Hon gav alltså väldigt lika teckningar med väldigt raka linjer, dock var det närmaste hennes teckning den som hade svart huvud. Jag hade gärna jobbat vidare med den teckningen men just då hade jag inte plats för ännu en variant.
Mamman (Sweety) nedan
Oj! Färgen framhävs verkligen lite extra tack vare pälsen, supersöt.