Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1078 ggr
dumlekola
8

Om att skaffa fler marsvin

Ett par vänner och jag diskuterade allt mellan himmel och jord om marsvin häromdagen och bland diskussionerna kom vi in på ämnet att skaffa fler marsvin. En av tjejerna sa en sak som fastnade hos mig.

Marsvin är snälla och mysiga djur som man lätt blir beroende och lite "besatt" av, och det är lätt att vilja samla på sig fler och fler. Hon tycker att man skall börja med att skaffa två marsvin, känna på hur det fungerar med skötseln och hur bra eller dåligt det går ihop med vardag, jobb/skola och familj och om eventuella allergier visar sig.

Efter ett år har man skaffat sig lite erfarenhet och är redo att utöka med ett marsvin till och efter ytterligare ett år kan ett fjärde komma på tal.

Att öka med ett marsvin per år känns som en väldigt bra strategi tycker jag. Då slipper man hamna i sitsen där det känns övermäktigt och blir för mycket…

Obs! Detta inlägg är inte riktat till någon enskild person eller menat som kritik, utan jag vill bara sprida något som jag fastnade för och tycker låter väldigt bra för både människor och marsvin. Glad

dermot
0

Det beror väl lite på hur man är som person :)

Jag har i och för sig haft marsvin hela livet, men efter ett par års uppehåll har jag 3 pojkar igen sedan augusti + ska hämta en idag. Men sen räcker det för den här omgången.

Men vet man med sig att man har svårt att låta bli, tycker jag att det är bra som du skriver. :) Kan ju vara ett nyårslöfte vart år? ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
1

Låter ganska vettigt :)
Men har man t.ex hanar går det ju inte att öka med 1 marsvin/år, då blir en ensam :)

Jag har ökat med 2 åt gången för att dem ska ha sällskap ^^,
Så detta året blir det inte fler marsvin, om inte någon går bort.

Men bra att öka sakta tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

Jag håller med om att det är väldigt klokt att börja med två-tre stycken och om man sedan vill skaffa fler, inte göra det för hastigt. Att gå från exempelvis tre till tjugo på några månader tycker inte jag låter optimalt, men att sätta en gräns på ett marsvin/år tycker jag låter lite väl ;) Det viktiga är att man har det under kontroll. Jag har sju marsvin men har haft marsvin i tolv år, jag tänker dock inte skaffa fler än på en bra tid framöver.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

_Charlie
0

Jag håller också med - om man aldrig haft marsvin förut.

Jag har skaffat ett helt gäng marsvin på "kort tid" och jag tror säkert många tycker att jag utökat marsvinen i för hög fart eftersom jag inte varit medlem här förrän i somras. Det många dock inte vet är att jag fick mitt första marsvin för 17 år sedan och har haft marsvin till och från i princip hela livet innan jag efter en paus på några år skaffade ett "första" i juli 2011.

Så för min del har det inte varit fråga om att ta på mig för mycket "nytt jobb" då jag redan haft en hel del marsvin och vet med mig vilket arbete det kräver.

Så jo, jag kan hålla med i era åsikter om man aldrig haft marsvin förut.

Däremot funkar vi alla olika och många funkar som jag, tar de på sig djur släpper de inte djuren till andra för att det blir för mycket. Jag skulle aldrig lägga ut en annons på ett helg gäng marsvin för att jag tröttnat, det finns inte.

Hade det inte varit så att jag varit väldigt avelsintresserad och velat starta med detta själv hade jag i nuläget inte skaffat fler marsvin, men för min del som gärna vill påbörja mitt eget avelsarbete och har 8 marsvin varav endast en kan ingå i det arbetet hade jag fått välja att antingen avvakta med det tills kelgrisarna gått bort om många år, eller utöka - jag har valt att utöka och är medveten om att så länge alla våra kelgrisar finns kvar kommer marsvinsantalet vara högt, och så får det vara då jag aldrig skulle göra mig av med ett marsvin för att denne inte passar in i mina nya planer.

Däremot har jag satt stopp för kelgrisar, och kommer enbart ta hem marsvin som passar in i mina avelsplaner.

godisgrisen
1

Jag tycker lite illa om att ge exakta antal som tumregel men att man ska skynda långsammare med sitt marsvinsanskaffande än man lust med är viktigt att komma ihåg.

Det är hur lätt som helst att köpa på sig för många marsvin och det är svårt att upptäcka att man gjort det innan man går i väggen.

Viktig tråd detta.

dumlekola
0

Det är mest förstagångsägare som avsågs, men även om man har haft marsvin tidigare kan det vara skäl i att öka långsamt eftersom livsförhållandena kan ha ändrats. Ibland är omständigheterna så att det blir två som tillkommer på ett bräde, men då kan man hålla upp i två år… :-)

Fridaaaa
0

#6 Vem säger att det är "1 marsvin/år gräns"? :) 
Om man köper 2 marsvin ena året och kanske 1-2 marsvin nästa år är det ju inge fel med det? =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
5

Nja, jag tycker nog mer att det är upp till var och en hur många marsvin man vill köpa på hur lång tid. Så länge man vet med sig att det kräver arbete och att marsvinen kommer finnas med under många år får man lov att köpa hur många marsvin man vill.

Så länge man vet med sig att man kan ge marsvinen det de behöver tycker jag inte att andra har och göra med hur många marsvin man köpt på hur lång tid. :)

Buffen
6

Jag filosoferade lite ktrng detta nyligen i min blogg;

Sedan måste jag dela med mig av något jag upplever som en bra grund för ett sunt och ihållande marsvinsägarskap. Idén är logiskt väldigt enkelt och förebygger verkligen syndromet "upp som en sol ner som en pannkaka". Ett syndrom jag tycker mig stöta på då och då i marsvinsvärlden. Marsvin är fantastiska små sällskapsdjur, och jag vill betona just små, för trots att det motsvarar vilket annat liv som helst i vilken form de än må förekomma så är deras ringa storlek verkligen en förbannelse. Nya marsvinsmänniskor skaffar två marsvin och upplever kanske snabbt att de vill ha fler, två blir snabbt tre blir snabbt fyra och så stiger räkningen - de är ju så små så skillnanden är inte särskilt märkbar. Samma sak är svårare att applicera på större djurslag som exempelvis häst, kanske som storlek och pengar ofta går hand i hand. Marsvins storlek kanske lurar innehavaren för som vilket annat djur som helst lever de i många år och kräver mycket tid. När så ett marsvinsantal plötsligt blivit väldigt stort och en förnyelseprocess knappast är möjlig svalnar ofta intresset. Kanske för att förnyelsen per se är vad som fungerar som tyngsta motivator i den typen av marsvinsägarskap. Oavsett bakomliggande anledning till varför detta fenomen förekommer så tror jag att en bra grund för att undvika "syndromet" att hålla ett lågt antal marsvin i många år, jag skulle vilja säga minst 4-5 år innan en utökning av beståndet sker och man verkligen vet att det är djuren i sig och inte förnyelseprocessen som lockar. Detta medför också att man verkligen lär sig vilken tid som krävs trots att det handlar om så små djur. Självklart förekommer individuella skillnader för vad som passar vissa typer av personer men jag tror att det kan vara ett riktmärke att hålla ett par marsvin under hela deras livsspann först. Inga allmänna regler, bara mina funderingar…

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

godisgrisen
0

#9 Mycket klokt skrivet!

dumlekola
0

#9 Instämmer! Precis det jag ville ha fram men inte lyckades sätta ord på! :-)

Creation
1

Inlägg #9 fick ord på det mesta jag tänkte uttrycka! :) Super inlägg!

Jag tror dock att 4-5 år kanske är lite mycket att begära från det ivriga folket, även om det vore det idealiska. De som vill öka nu nu nu, tror jag inte kommer lyssna om man säger att de måste vänta så länge, tyvärr. Det gör det bara lättare för dem att avfärda idén.

Jag brukar försöka råda förstagångsägare(eller sådana som inte haft marsvin på väldigt länge) att vänta minst 1-2 år innan de överväger att utöka antalet ytterligare. Särskilt när deras idé är avel är det viktigt att ta det lugnt, den fällan är så lätt att fastna i och låta spåra ur…

Men även när jag ger rådet att vänta i bara ett år, brukar en del avstå från att lyssna och ge sig rätt in i leken på en gång. Och hur många gånger har jag sett dem sälja alla/majoriteten året därpå, eller sett dem förloras i köp-sälj-beteendet? På tok för många.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.