Hjälp!! :O
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp på traven med mina marsvinhonor Cookie och Curlie. Jag är 14 år och detta är mina första marsvin så jag kan inte så mycket om marsvin. Jag har haft de i cirka 5 veckor och vi köpte de från en djuraffär. Då var de 5 veckor gamla. Och idag har jag och min familj börjat märka att Curlie betedde sig lite underligt. Hon låg inne i ett av husen och sträckte på sig och slängde sig på sidan och bara ålade runt sig. Lite senare idag fick vi reda på att Cookie (som då skulle vara en hona) är en HANE. Och vi märkte det genom att de förde jättemycket oväsen i buren och sen när jag kollade vad som hände så såg jag att Cookie sprang runt Curlie och gjorde den så kallade parningsdansen Rumba och sen så försökte Cookie para sig med Curlie och nu vet jag inte vad jag ska göra liksom och det stod i affären att det var fyra marsvinshonor i buren där och nu visade det sig ju vara en hane. Så som sagt vad ska jag göra nu??? Skulle verkligen behöva lite hjälp..
Även om marsvinen "parar sig" kan det vara två honor du har då den ena av dem försöker visa vem det är som bestämmer. Titta på deras kön och jämför med bilder för att se om det verkligen är en hona och hane du har fått. Om det är så att det verkligen är en hane hade jag gått tillbaka till butiken och klagat… Sen att marsvinshonan går igenom en dräktighet när hon är så ung är en annan sak. Jag hoppas för hennes skull att hon inte är det :)
Tack jättemycket :) mm hoppas att hon inte e dräktig..
Att marsvinet ålar sig runt i buren känns kanske inte helt normalt… att de ligger ner avslappnat är en sak.. kolla så att det inte fortsätter, så du inte måste till veterinären.. många djur från djuraffärer har någon slags Ohyra på sig.
Håll dem bredvid varandra på rygg och jämför könen :)
Vid den åldern syns det tydligt om det är hane eller hona. Hona har Y och hane ser man tydligt pung :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.