Noll koll uppfödning?
Idag snubblade jag genom blocket in på en hemsida jag aldrig sett förut, som tillhörde en uppfödare som verkar föda upp ganska friskt och varit igång ett tag.
Det är alltid roligt att hitta nya uppfödare och nya hemsidor, så jag klickade mig in på kull-fliken och tittade på bebisarna där.
Där upptäckte jag att uppfödaren verkligen hade noll koll på färger. Över huvud taget. Jag som anser mig ha noll koll på färger vet i alla fall att inga marsvin har stjärnor, är oranga, har japanteckning, eller lime gul päls. (Ledsen om uppfödaren finns här och känner igen sig!)
Det gör mig ganska förbryllad. Jag tycker det är helt okej att man inte lär sig alla färger och teckningar innan man börjar föda upp, men har man hållt på ett bra tag borde man väl ha lärt sig att färger som Golden/Lime/Ljusgul/agouti och Ljusorange/röd/marabou ljus choklad inte finns.
Hur dessa färgbestämmelserna än blev gjorda måste de haft otroligt kul att komma på liknelser till alla färger.
En som på en dålig bild ser ut att vara magpie eller harlequin är listad som svart-grå tonad lime cremegul japanteckning.
Som sagt ber jag om ursäkt om någon känner igen sig, och jag menar inte detta som ett påhopp, jag är långt ifrån perfekt själv. Men det händer då och då att jag ramlar in på olika uppfödares hemsidor som verkligen har noll koll på vad de gör, och det får mig att fundera på varför en del har uppfödning som intresse om inte allt runtikring ungarna ingår i det intresset? Till det intresset tycker jag färgläran, iaf de allra mesta baserna, hör till? Har jag fel eller?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Då är det bättre att inte skriva ut färg alls ^^,
För annars luras man :)
Eller lär man sig av någon som kan :)
Jag kan inte heller så många färger men vet ungefär vilka som finns osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej jag kan inte heller mycket färger, men marabou ljus choklad hade ju varit festligt! :D
Men jag håller med Frida, vet man inte behöver man ju inte skriva något alls, eller ta hjälp av någon som kan. Bara genom att surfa in på smf hittar man ju det mesta man behöver.
#2 Haha ja det var det faktiskt ;)
Den hemsidan har jag sett innan men färgerna är nya sedan dess. När jag var inne sist så stod det att rasmarsvin var mycket finare för att de var mindre än andra marsvin och en massa annat knasigt. Totalt osammanhängande text om två kullar ungar som varken jag eller andra som tittade lyckades lista ut vad som menades
#5 Nejmen? Den infon var borttagen nu, däremot var infon om dennes uppfödning väldigt udda med provparningar osv.
Låter som en konstig sida och konstig uppfödare?
#6 Ja, såg att det var borttaget. Det om ungarna och honorna är nog borttaget för att ungarna är sålda. Kommer inte ihåg vad som stod mer än att det inte gick att förstå
#8 Nej det är ganska mycket som är osammanhängande och svårt att förstå innebörden av, kan kanske ha och göra med att i blocketannonsen stod det att h*n pratade både svenska och finska. Kanske är finsk då och inte kan svenska så bra. Oavsett så gav hela hemsidan mig ett väldigt lustigt intryck. Även om det var väldigt roande att läsa alla hittepåfärger. :)
#9 Ja, jag tror också det. När jag såg den första gången stod inget om något annat språk men eftersom många meningar är skrivna bakifrån och fram på något sätt istället för tvärtom så räknade jag ut att mycket troligen är konstigt pga att svenska inte är förstaspråk
Haha, men vad roligt ändå! Tror nog att de flesta förstår att "marabou ljus choklad" inte är en riktig färgbenämning, hoppas jag. Tycker det låter riktigt skoj, men jag håller med om att det ger ett oseriöst intryck.
Blir riktigt nyfiken… 
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Kan du länka i PM? ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Lät skojjigt med färgerna :)
Mvh Linnea

Skulle gärna vilja ha länken till denna uppfödara. Kan du skicka i PM? :)
Mvh Alexandra
Jag skulle vilja ha en limegrön gris eller en rosa med lila hjärtan 
Sök på marsvin finska på blocket.
Nu lyckades jag inte hitta det så jag har inte sett eländet. Men allvarligt är det bara jag som blir arg och irriterad på sånt här! Jag tycker att det är extremt oseriöst, ointresseat, nonchalant och framför allt respektlöst mot sitt djur att inte orka ta rda på vilken färg den har. Fy.
Nu har jag läst… och det var det konstigaste jag läst på länge…
Håller med det alla har sagt här! Riktigt konstig men på något sätt underhållande sida xD Men precis som ni alla säger - man borde ju kolla upp vad marsvinen har för teckning och färg innan man säljer dem xD
Varför behöver man göra provparningar när man har bara rasrena djur undrar jag? Det är inte alls svårt att ta reda på vad det kan bli då även om man korsar olika raser.
Väldigt mystiskt det där hon skrev om omplaceringen jag fattade inte allt men det lät väldigt märkligt.
De är de som är så synd, vem som helst kan ju i stort sett göra en hemsida och kalla sig för "uppfödare" Ett jättefint, coolt namn osv. Jag är superkass på färger men till och med jag förstår att de inte finns några limefärgade marsvin xD
Just "lime" tror jag hon har blandat ihop med lemon.
Men är det inte förbjudet här på sajten att diskutera andra personer på det här viset? Nu finns ju till och med länk till hemsidan i tråden.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag ville inte hänga ut någon så jag hoppas att länken tas bort av någon moderator.
#26 Med tanke på att "arg"-tråden togs bort trots att annonsen inte var länkad (vad jag såg iaf?) så tror jag inte riktigt att den här tråden följer reglerna heller, med eller utan länk :/
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Utan länk bör den inte bryta mot något, inga namn eller webadresser nämndes innan länken lades ut.
Med det var inte arg-tråden heller. Ingen länk där. Har också funderat på detta sen jag läste att den förra tråden togs bort.
Det finns ju en regel som säger att man inte får diskutera blocketannonser, men inte en regel som säger att man inte får diskutera huruvida man tycker det är knepigt när uppfödare inte kan färger.
Däremot får man inte diskutera enskilda personer, hålla sig med personangrepp eller hänga ut någon, vilket jag inte anser att jag gjorde då jag startade tråden.
Visst tog jag med knepiga färger jag hittade men så länge ingen länkade eller detektivade själv vore det bara personen som skapade hemsidan som visste vem jag pratade om, därav bad jag om ursäkt och förklarade att jag inte menade något som ett påhopp.