Varmt inne på sommaren!
Hej!
Vi har bara haft våra marsvin i några månader och aldrig över en sommar , men nu har jag börjat fundera på en sak jag bor i en lägenhet som det är väldigt varmt på sommaren det kan va mellan 26 till nästan 30 grader ibland. Och nu oroar jag mig för hur marsvinen kommer att må. Förut har vi ju öppnat fönster och vädrat mycket men går det att göra nu eller drar det på marsvinen då ?
Tänkte att det var bra att fråga i tid så att man hinner få svar och råd.
Finns inget svalare del av lägenheten?
Eller täcka för buren så att ni kan vädra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har samma problem varje sommar!
Alla våra fönster har sol hela dagen i vår lägenhet och det blir jättevarmt. Jag har fått lösa det genom att ha frysta vattenflaskor (inlindade i handduk) runtom i buren, nedfällda persienner och öppet fönster och fläktar :/
#1 Det är tyvärr inte svalare någonstans 
Så om man täcker över buren så är det ingen fara för marsvinen ?
#2 Mina skulle någ äta på handduken för det gör jag om jag håller dom i en handduk och då kan det låsna trådar. Men tack för alla tips.
Ac 
Ifall du ska vädra en längre stund kanske du kan ha marsvinen inne i ett annat rum medans du vädrar? :)
#5: Det var ett bra förslag
Tack
På sommaren är det ingen fara att öppna och vädra om det är inte är väldigt kallt till skillnad mot inomhustemperaturen. Jag brukar ha min balkongdörr öppen när det är över 18-20 grader utomhus. Är det väldigt varmt ute kan man lägga in frysklampar inlindade i tyg i burarna, så har de svalkande dynor :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack 
Jag snor tråden lite och ställer den motsatta frågan. Jag bor i gamla hus, skulle man kunna säga. Det har en tendens att vara väldigt dragigt och kallt på vintern. Nu är dock huvudsakligen detta på golvet - och inte runt deras bur då den är en "bit upp" så att säga. Har ett element i närheten med som är på vettig styrka. Och de har inte blivit dåliga eller sjuka. Men viss oro finns ju. Någon som har tips på detta? Möjligen ett fristående element eller vad man skall kalla det de dagar som det känns för kallt? Går ju att ställa in ett sådant på lämplig värme så det inte blir FÖR varmt. De har dock mycket varma och mysiga ställen i bokhylleburen. Så skulle tro att det inte är någon fara. Men det skadar ju inte att fråga efter tips. :)
Nu lät det som att man hade massor med hus, haha, menar att jag bor i ETT GAMMALT HUS. Inte i gamla hus. ;)
#9 Känner igen det. Bor med i gammalt hus med kalla golv. Brukar ha ett lakan eller liknande på golvet när marsvinen springer på golvet :)
11# Brukar köra på samma taktik. Filtar, drar in alla mattor i samma rum och så vidare. Men tycker forfarande det känns lite kallt om mina egna fötter. Så självklart blir det lite oroligt. För att inte tala om all tvätt efter att de bestämmer sig för att "synda" på mattorna! Haha. Men det är inte hela världen. :)
#12 Hehe precis ;) Men tror dem klarar sig ganska bra. Mitt skinny är alltid varm när jag tar in honom i buren och hade det varit för kallt hade han varit kall med :)
13#. Bra att veta, nu när du säger det. Kommer nämligen en liten skinnydam hit om några veckor.
Jo, tror väl att chansen är högre om immunförsvaret redan är försämrat av olika anledningar eller om det är väldigt dragigt och kallt mest hela tiden. Nu verkar det inte vara någon fara. För någon av oss. :) Men tar samtidigt det säkra före det osäkra. Därför man undrade lite. Fast du verkade ju inte heller ha negativa erfarenheter så man kanske kan sluta oroa sig litet!
#14 :) Dock har jag såklart filt om han vill ha, men i regel springer han omkring och har rolgit :D