Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1919 ggr
badbrain
0

Rädd marsvin

Har ett marsvin på ett och ett halvt år och hon har blivit jätterädd, hon är till och med rädd för sina andra kompisar i buren. Om bara vattenflaskan välter springer hon som en dåre in i någon annan. Eller in i väggen. Vilket gör att mina andra marsvin skadar sig. När jag köpte henne rekomonderade djur affären henne. Hon var inte alls rädd, super tam, super gullig, helt perfekt.

Har försökt göra mycket för hon ska sluta vara rädd, men om hon till och med är rädd för sina marsvins vänner i buren känns det lite omöjligt. Hon är inte deprimerad eller så, hon dricker och äter. Men ibland vågar hon inte ens gå och dricka… eller äta

Aldrig sett ett räddare marsvin….

Fridaaaa
0

Djuraffärer är inte att lita på. Varkens ang djur, mat eller knappt något :/

Vissa marsvin är helt enkelt bara såna. Vissa är mer rädda än andra.
Har hon blivit rädd senaste eller varit sån hela tiden?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

badbrain
0

När hon var liten var hon jättesocial och glad och orädd. Hon har varit rädd i mer än 1 halvår nu men nu blir det bara värre

lillamarsvinet
0

en av mina marsvin ,molly, är jätte social men ibland blir hon rädd nästan utan andledning. som hon blir oxå helt crazy om vattenflaskan välter eller om dom är ute och plankan som är uppsatt så dom inte rymmer ut i resten av huset trillar när jag sitter bredvid,springer hon som värsta galningen tvärs över golvet,med bakdelen på sned för att hon springer så snabbt:)

♥kram Linnea♥

Binajis
3

Kan hon ha fått fel på synen? Låter som att hon blir otroligt överraskad och rädd, och det är märkligt att hon ska ha ändrat personlighet huxflux. Kika på hennes ögon och se om det finns någon skada eller hinna på dom.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[AshJ]
0

4# Funderade på samma sak. Eller möjligen hörseln. Med förutsättningarna att hon bara blir rädd och överraskad de gångerna hon inte ser t.ex händerna eller de andra marsvinen. ;)

För att utesluta något sådant problem kanske du borde kontakta veterinären och rådfråga?

Binajis
0

#5 Hur menar du? Hon behöver ju inte vara helt blind, bara fått nedsatt syn. De kan ju ändå bli överraskade av händer osv ändå :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[AshJ]
0

6# Fast talade ju om att hon möjligen inte hörde det som hände i hennes omgivning. Dvs = Något problem med hörseln. Alltså ; Att saker och ting händer i hennes omgivning men hon märker det inte förrän hon kollar rakt på det. Då kan man ju bli skrämd om det helt plötsligt är något framför en som man inte hörde komma. Är du med? :) Vet inte hur vanligt detta är, dock.

Men funderade också på det du sade. Dålig/nedsatt syn eller kanske näst intill ingen alls.

Binajis
0

#7 Då är jag med, får be om ursäkt. Förstod inte riktigt om du pratade om hörsel eller syn :)

Hörseln vore ju mer troligt eftersom man brukar kunna märka att ögonen förändras. Att "se" hörseln försämras är något klurigare… Vi får invänta TS och se vad h*n säger. Något lär i alla fall ha hänt, en sådan personlighetsförändring tillsammans med att marsvinet springer in i väggar låter otroligt annars.

Lillisen
1

Tycker du ska ta henne  till en veterinär som kan kolla både synen och hörseln på henne. Tycker #4 och #5 har bra ideér om vad som kan vara fel.

[AshJ]
0

8# Nej, lätt hänt att missförstå. :)

Och håller med dig nummer åtta, och nummer #9. Kolla med veterinären.