Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 7813 ggr
[braco]
10

En kal fläck, vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla

Detta är mitt första inlägg i forumet. Vi köpte två 7 veckor gamla marsvin för två dagar sedan. Ett av marsvinen har en kal fläck på ryggen. Den syns på bilden. Fläcken är "hudfärgad" med små torrklibbade hårstrån. Vi såg inte fläcken i butiken (vågar jag säga att vi köpte grisarna i en butik?). Grisen äter normalt och kliar sig inte överdrivet. Vad kan denna fläck vara?

/braco

Fridaaaa
0

Svamp ser det ut som.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
1

Klart du vågar säga att du köpt grisarna i butik. Men här är också ett solklart exempel på varför man ska undvika det :-) Jag tycker också det ser ut som svamp.

Du får gärna presentera grisarna, gärna med bilder med. Marsvinet på bilden verkar ha en fräck färg och strävhår är så fina :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[braco]
0

Tack för hjälpen! Dessa är våra första grisar och vi trodde att detta kanske var Ringorm eller sellnic. Tycker ni att vi ska ta grisarna till veterinären? Eller räcker det att vi köper Fungoral-schampo och badar dem med den?

Tack för komplimanger. De är väldigt söta båda två :-) De heter Bamse (den på bild, brunfärgad strävhår) och Panda (svart huvud, grå kropp med en liten vit rand på hjässan). Tyvärr har jag inga bilder just nu men de kommer om några dagar.

Hälsningar

braco

Aristarcos
1

Tycker du ska gå till en marsvinskunnig veterinär som vet vad det är. Svamp kan ju vara ringorm… både Ringorm och sellnik kräver veterinärbesök för rätt medel till dem.

Fridaaaa
0

#3 Sellnic ger inte såna fläckar:)
Ger mer kala fläckar, främst på magen

Arcticas
2

Jag tycker också att det ser ut som svamp.

Eftersom det bara är två dagar sedan du köpte dem tycker jag absolut att du ska reklamera köpet. Kräv att butiken ska behandla marsvinen så de blir friska.

[braco]
1

Tack Articas! Jag ska ringa butiken direkt imorgon.

Hultan
0

Håller med Arcticas!

Med sunt förnuft kommer man långt!

[braco]
0

Tack! Märker att de kliar sig mer nu, både med baktassarna och med munnen.

nnicoleee
0

Blev jätteintresserad av att se Panda! verkar vara en snygg teckning på han! :-)

NinaS
0

Ett av mina marsvin fick en sådan fläck tidigare i vintras, på henne visade det sig vara Ringorm.

Har du pratat med butiken som sålde dom?

[braco]
0

Tack Nina. Jag har inte pratat med butiken än men ska göra det idag. Vad hände sedan med ditt marsvin? Var det jobbit att bli av med sjukdomen?

Fridaaaa
0

#12 Man måste få receptbelagd medicin, sanera osv

NinaS
0

#12 Vi började med veterinärbesök och provtagning. Nu är vi mitt i behandling och sanering… Alla marsvinen får medicin och burar osv i marsvinsrummet virkonas.

[braco]
0

#14 Vi har våra grisar i vardagsrummet. Betyder det att vi måste sanera vardagsrummet med?

[braco]
1

Har precis pratat med butiken. Jag har skickat bilden till dem och killen jag pratade med tror att det kan vara kvalster (om håret låssnar lätt). Jag ska ta marsvinet till en veterinär så kommer butiken att stå för kostnaderna.

Fridaaaa
0

#16 Jag tror inte på kvalster:) Ser ut som svamp eller Ringorm. 
Leta reda på en bra marsvinskunnig veterinär (vilket tyvärr kan vara svårt) så du inte får fel diagnos :)

[braco]
0

#17 Var kan man få tips på en marsvinskunnig veterinär i Blekinge/Nordöstra Skåne?

Fridaaaa
0

#18 Nättraby smådjursklinik & Cecilia Trägårdh är bra på marsvin :)

Lyan
0

Kristianstad/Åhus veterinärmottagning 

Jag tror också på Ringorm, kvalster ser inte ut så

[braco]
0

#19 Tack!

[braco]
0

#20 Tack! Det ligger nära och bra.

Aristarcos
0

http://www.bollerup.se/smadjur.html

mark collins ska vara duktig på marsvin/ smådjur

Vet ej hur det ligger i förhållande till dig.

[braco]
0

#23 Tack!

imoon
1

Håller med övriga om att det ser ut som svamp men vill även säga att jag är imponerad över att djuraffären står för vet. kostnaden! Uppenbarligen vill de djuren och kunderna väl. Kul! Men såklart väldigt synd om stackars grisen, är det svamp brukar det dock bli bra snabbt! Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[braco]
6

#25 Jag tycker också det är lite imponerande att de står för kostnaderna men jag kan lova dig att detta är sista gången jag köper ett djur i en djuraffär. Hoppas bara att lilla grisen blir bra igen så vi kan ge henne all uppmärksamhet och kärlek hon förtjänar.

imoon
0

#26 Ja, det förstår jag!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#26 Förstår jag. Trist att det blev så.

[braco]
0

Nu har vi besökt veterinären. Hon tog hudavskrap och tittade på det med mikroskop. Diagnosen är kvalster (hon hittade kvalsterägg) och grisarna kommer att behandlas med ivomec under 1 månad.

dumlekola
0

Vad skönt att det var kvalster som är förhållandevis enkelt att bli av med! :-) Påminn gärna butiken om att de behöver behandla de marsvin de har kvar och att de skall kontakta sin leverantör.

[raowr]
0

Om du redan fäst dig vid dina marsvin så tycker jag inte att du ska gå tillbaka till djurbutiken om de inte innan sagt att de hjälper dig med veterinärkostnaderna… När jag köpte mina så sa de att om jag kom tillbaka med ett marsvin som insjuknat inom två veckor så lämnar de tillbaka dem till ägaren som får göra vad de vill med dem och så får man två nya.
Det kändes inge bra i hjärtat!

Du kan ju alltid prova med det där schampot och se om det blir bättre :)
Försvinner det inte eller blir värre så kan du ju åka in…
Men tänk på att ingen här inne är veterinärkunnig även om det finns många här med en enorm erfarenhet av olika åkommor…

NinaS
0

#29 Så bra att det "bara" var kvalster! :)

[raowr]
0

Haha oj! Jag missade visst att du redan varit hos veterinären :''''D
Skönt att det inte var något allvarligt!

[braco]
0

#32 #33 Enligt veterinären är sellnick den vanligaste och samtidigt den allvarligaste hudåkomman som ett marsvin kan råka ut för. Den kan leda till döden om den inte behandlas. Hoppas att grisen blir bättre.Rynkar på näsan Hon säger att Ringorm får ofta mer uppmärksamhet bara för att den smittar till människor (lindrig för både människor och marsvin).

Fridaaaa
0

#34 Ja det stämmer. Dock liknar dem utslagen på din gris inte alls det min Morris hade och han hade med sellnic. Men kanske olika från marsvi till marsvin….
Morris förlorade 300 gram innan han gick upp igen vid behandling, nu är han äldre med, så var därför han gick ner ganska snabbt förmodligen.
Lycka till!

Binajis
1

#34 Ringorm är dessutom riktigt svårt att bli av med, det är ju snarare det stora saneringsarbetet som gör att svampen får mer uppmärksamhet… det är min uppfattning iaf :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

NinaS
0

#34 Jag vet att det är allvarligt… Tänkte mer att det är enklare och smidigare behandling än en total ringormssanering. Borde kanske skrivit tydligare, sorry. De fall av sellnic/skabb jag hört om som har veterinärbehandlats har blivit bra. :)

[raowr]
0

Men oj… Jag trodde att kvalster ändå var rätt så milt i jämförelse med andra hudåkommor som ett marsvin kan få :\
Trodde att det brukar gå rätt bra om man kommer till veterinären och får den rätta behandlingen mot det.

Fridaaaa
0

#38 Ja behandlar man så är det lätt åtgärdat. Men just Ringorm är svårare att få bort utan att det återkommer. Sellnic är under huden = mycket lättsanerat osv :) Man behöver t.ex inte sanera huset osv som man behöver vid Ringorm.

[braco]
0

#39 Jag trodde att marsvin som har haft Ringorm är immuna. Men du menar kanske att det kan återkomma på andra grisar?

Fridaaaa
0

#40 Nej det är dem inte. Dem kan få det igen om man har otur.
Det kan dels smitta andra marsvin och dem kan få det igen.

[braco]
3

Nu har grisarna fått två doser av ivomec i nacken. Håret har börjat växa på den kala fläcken och de är hur pigga som helst Glad

NinaS
0

#42 :)