Ang Billy Bokyllebur
Vi ska bygga en billy bokhylle bur. Avdelad med Plexiglas då vi har 4 pojkar gående 2 och 2. Dom tål inte varandra och blir ovänner så fort dom kommer ut alla tilsammans.
Min fråga är är det bättre att dom inte ser varandra?
Kanske ett hyllplan vore bättre?
Hoppar dom inte ur. Mina killar är duktiga på att hoppa upp på hyllplanen vi har och upp på husen.
Tänk om dom skulle ramla ner i golvet :-(.
Tål de vrkligen inte varandra så sklle jag sätta hyllplan istäleet för plexi. Tänk dig själv att ha ett stort fönster i vardagsrummet in til en irriterande granne. :-) De går ju två och två så sällskap har de.

Ja det underlättar ju en del oxo:-) Du har inga andra tips ang buren. Vissa använder våtrums matta andra vaxduk, vilket tror du funkar bäst?
Ja jag hade haft så att dem inte såg varandra eller olika våningar.
Har 2 gossar som verkligen inte heller tål varandra, fort dem ser varandra, så hackas det tänder och dem till ta sig in till varanra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu frågade du ju inte mig men svarar ändå. Vi har våtrumsmatta i vår bur men jag tycker inte att det är nödvändigt, det skulle absolut gå bra med vaxduk. Om man har tidningar i botten och ett ordentligt lager spån ovanpå är det knappt så tidningarna blir blöta, så våtrumsmattan blir ju verkligen inte blöt då. Till vår andra bur vi ska bygga nu tänker vi ha vaxduk. Det måste vara mycket enklare att fästa än en våtrumsmatta tänker jag. Att du oroar dig över att de ska ramla ur beror det såklart på hur hög kanten är. För tillfället har vi två av våra marsvin i en gallerbur där vi har tagit bort gallret och så bodde de i sin förra familj också. De hoppar ofta upp på hustaken men har aldrig visat tillstymmelse till att vilja rymma trots att kanten bara är 15cm på ett ungefär. Däremot vet vi ju att de faktiskt kan hoppa ur om de bara skulle vilja då de ibland hoppar in i buren när vi har dem ute på golvet. Men jag har aldrig haft ett marsvin som har försökt rymma. Jag tycker som de andra att hyllplan vore bättre än plexiglas om de inte tål varandra :-)
Är de så duktiga på att hoppa så skulle inte jag våga ha en så låg bokhyllebur som Billy är och bara dela av i mitten. Skulle nog använda mig av högre bokhylla.
Jag valde att såga av en garderob i lagom höjd just för att våra tjejer är duktiga hoppare. Fick bara tag på små plexiglas så därför blev det bara fönster och inte hela framsidan som det var tänkt.

Jag tycker att våtrumsmatta är bättre och lättare att hålla rent. Svårare att skarva i hörnen dock. Jag använde akvariesilikon. Iofs använde jag en billig och tunn vaxduk. Väljer man en av kraftigare kvalité kan det nog vara lika bra hållbarhet som våtrumsmatta :)

Tack för alla svar:) Vi behäller ena hyllan så slipper som se varandra. Kanten på billyhyllan är 28 cm hög.
Jaghar en kraftig vaxduk hemma som jag har tänkt att använda. I buren brukar jag lägga pappersinkontinens skydd med plastad undersida , på där spån. Är praktiskt när man städar bara att rulla ihop och kasta :-). Ska hämta en hylla i morgon .
#7 Akta så dem inte hoppar över, hade en hane (som jag sålde sen), han hoppade över 30 cm hög kant i hagen ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänkte precis som #8 om de verkligen inte tål varandra så kanske det triggar dom att hoppa över och slåss, så höj kanten eller gör ngt slags tak.