85x50 "stor" bur
Ursäkta men blir så förbaskat upprörd över sånt här.. Hur kan man skriva i en annons att man säljer en Marsvins/Kanin bur och sedan påstå att 85x50 är stort? Är det vanligt att buren är 50 cm bredd?
Tycker under inga omständigheter man kan kalla det för STOR bur..
Håller med dig. Den är inte stor. Den är inte ens laglig. 0,5 kvm ska det vara vilket är tex 1m x 50 cm eller 75 cm x 67 cm.
Stor näe. Pytteliten. Olaglig m m.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Är hemskt med skit man kan hitta på blocket.. Kaniner i så små burar att de inte ens kan ta ett skutt eller marsvin utan hus eller hö :( Hjärtskärande är det. Dumma människor.
Kanske skriver de så för att få det att låta bra/lockande på något vis? För jag hoppas verkligen inte att de faktiskt tror att det är en stor bur!
#1 Buren är visst laglig för två marsvin(tyvärr borde man kanske säga). Minimiytan för 1-2 marsvin är 0,3 kvm enligt lag, dvs burar med måtten ca 70x45, 60x50 eller ca 80x40. Sen gäller det 0,15kvm per marsvin. Minsta lagliga bredd på buren är 40cm.
En 0,5 kvm bur är alltså laglig för 3 marsvin. Många brukar dock se detta som minimimått för två, ifall de själva fick bestämma.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Borde verkligen ske en lagändring angående burmått och andra saker inom djurhållning över huvudtaget. Tycker det borde finnas någon lag som säger hur många djur man får ha också, har man fler tycker jag man ska behöva visst tillstånd etc. Varför är politiker så slöa när det gäller "djurpolitik"? De som inte kan göra sin röst hörd borde man ju kämpa extra mycket för.. Tycker de inte känns annat än logiskt :s

Var och hämtade två marsvinsungar och där var det små burar, han hade tre hanar i en 70x45 cm bur, inte alls gödkänt, sen hade han en hona med unge i en pytteliten hamsterbur, honan tog upp halva buren ungefär, vet inte om detta var nån tillfällig lösning, han hade en hane och dom två ungarna som jag tog i en bur som var kanske 60x45. Han berättade även att den hanen inte fungerade att ha tillsammans med dom andra tre, han hade provat att ha alla 4 hanar i den lilla buren, inte konstigt att det inte funkade.
Helt sjukt, hur tänker människor? Man skulle ha något straff gentemot dem i form av att sätta de i en isoleringscell med motsvarande storlek på buren ;)
Ja det är sjukt :/
Som när folk skriver "säljer stor kaninbur" så är buren kanske 95x50 eller 100x50. Stor? Verkligen inte!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Kan vara så, dumt att 100x50 är godkänt till 3 marsvin, tycker knappt 2 får plats ordentligt :/

#10 Usch ja undrar om det inte är så ofta alltså :(
#11 Jo tror det. 100x50 är ju tillåtet till en dvärgkanin unger 3 kg med :/
Visst en lite hermelin möjligen men ingen annan dvärgras skulle jag ha där i
Önskar lagarna enligt djurhållning var mer exploaterade och djuraffärerna åtminstone hade bättre koll om inte annat :/ Och hårdare straff är något jag är oerhört FÖR i denna frågan. Ett liv är ett liv.. Tyvärr är det inte fullt så många som tycker det…
Är inte det den eg burytan = rörelseytan utan matplats, hus osv det räknas på, allt annat vore knäppt. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else