Hur ofta rengör ni i buren?
Hej
Jag är som sagt ny i masrvinsvärlden och har många frågor att ställa. Nu rengör vi buren ordentligt 2 ggr per vecka. Jag är rädd att det är för lite och att vi bör, enligt Agria veterinärs rekommendation, städa oftare, kanske varje dag. Hur ofta städar ni i buren?
Jag städar 1-2 gånger/vecka i burarna.
Oftare behöver jag inte, då jag har ganska stora burar.
Förstår om man behöver göra det oftare om man har mini-måtten på marsvinsburarna (alltså lagliga måtten).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag städar min 50x125 cm bur ( 2st likastora våningar med ramp emellan dom) ca 1-2 gånger i veckan :)
#2 Är varje våning 50x125? Hur många marsvin har du totalt i buren?
Varannan dag plockar jag bort spån och bajs (kiss) där han bajsat och sen hela buren 1 gång i veckan.
Ups glömde skriva att min ena bur är 140x60 = 2marsvin, 100x50 = 2 marsvin (2 ungar,ska få större sen hehe), sedan 2 burar som är ihopsatta som ett T till 2 marsvin. Ena buren är 95x50 och den andra ca 100x50 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 I buren bor det 3 st marsvin :)
ca 1 gång/veckan på 180x65 cm bur med två marsvin i. Men då tar jag inte ut allt. Kanske får städa oftare när de blir större, vet inte riktigt ^^ De är nu 12 veckor iaf.
Så länge du tycker det ser rent och fint ut tycker jag inte du ska oroa dig. Jag tänker oftast så här: Om jag kan tänka mig att sova i buren så kan marsvinen också ^^ hihi
1-2 gånger per vecka beroende på hur smutsigt det är. :-)
Quade och Abbes toalåda städar jag ut varje till varannan dag - beror på hur mycke de skitar ner ;). Annars har de en stor bur på ca 200x60cm golvyta.
Rustys och Bengt-Antons städar jag ut ca 2 gånger/vecka, den är 110x70cm i golvyta.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~