Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1049 ggr
dermot
0

Nya bilder på grisarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite nya bilder i min tillfälliga studio på grisarna :-)

Och då kan vi ju passa på att presentera Bengt-Anton som är ny!

Han är en Nonself, Golden agouti.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Antons mage:

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

juliino
0

Fin fin är han! (: En nonself eftersom han har två färger (:

dermot
0

Rastignac, en teddy i färgerna black/white/golden.

// Anka

dermot
0

#2 Okej, tack! :D *ändrar*

Tjockisen Abbe, en coronetkorsning - kommer ej ihåg om han är golde/white

// Anka

dermot
0

Och Quade, en sheltie - som-jag-ej-kan-färgen-på-men-det-är-någonting-med-agouti.

// Anka

juliino
0

Nej men gud villken mysig liten gubbe Abbe är! (: Golden/White Skrattande

dermot
0

En till på Quade.

// Anka

dermot
0

#6 Han är fedemysig Cool

Tackar! *känner mig väldigt kass att ja ginte kan deras färger….*

// Anka

juliino
0

Jag kunde inte i början heller utan fick lära mig med tiden ^^ Men Quade vågar jag mig inte på (: Fast det ser ut som Cream agouti i ansiktet samt golden.

dermot
0

#9 Ja, får väl försöka lära mig ^^

Han har stamtavla, så kan ju kika i den… måste bara hitta den ;) (har massa kaninpapper, så antar att det ligger där någonstans)

// Anka

dermot
0

Hittade inte tavlan… får leta vidare!

OT - men kissen kunde inte hålla sig borta från "studion", så blev lite bilder på honom också! Han lägger sig alltid i vad jag gör…

// Anka

imoon
0

Fina!

#0 Skulle jag säga Golden agouti, alla agoutis (undantag för solid agouti) har enfärgad mage. Mig veterligen kan marsvin inte vara någonslags agouti tan (någon som kan berätta hur det är?).

#5 White/buff/buffagouti tippar jag på.

#9 Cremeagouti och golden kan inte finnas på samma marsvin. Det är båda röda pigment och kan alltså inte uppstå tillsammans (finns såklart undantag, men det är då inte genetiskt).

Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

dermot
0

#12 Aha, okej :) Kanske var kullbrorsan som var tan då.. Det var min bror som pratade med uppfödaren, så han blandade väl ihop det ;)

Quade har "blå" slingor vid baken också (syns lite på bild). Vad kallas det? :)

Okej tack! :-)

// Anka

[Pauline T]
0

Jättesöta! :-D

dermot
0

#14 :D

// Anka

Albuslover
0

#11 är jag helt säker på att han är White iallafall! Flört

Kram Karro :)

dermot
0

#16 helt korrekt ja Skrattande

// Anka

imoon
0

#13 Ja, det är inte lätt att hålla reda på allt. Jag är dock inte helt säker på att tan och agouti inte går tillsammans, så möjligheten finns ju ändå.

Slingorna är agouti, de får lite annorlunda färg när de är långhåriga.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

_Charlie
0

Bengt-Anton, jag dör lite! Vilka namn du kommer på! :D

dermot
0

#18 Aha, okej :-) Jaja, spelar inte allt för stor roll ^^

Okej tack!

#19 Visst är det lite sådär fulsnyggt? :D

// Anka

Lyan
0

Quades slingor i det vita beror på roan. Jag tycker han ser ut att vara buff så buffagouti/buff roan, ev. att han är mörk cream och i så fall är han lemonagouti/cream roan.

Om en vanlig agouti bär tan så syns inte det eftersom en vanlig agouti har samma teckning som tan utan att vara tan (lite krångligt förklarat :-P). Om Bengt-Anton har en bror som är tan är det möjligt att Bengt-Anton bär på tan men det är inget som spelar in i hans färg så länge han inte ska användas till avel

dermot
0

#21 Svårt med färger!!

Okej, då har vi rett ut det, tackar! :-)

// Anka

dumlekola
1

#22 De "blå" slingorna baktill på Quade är agoutifärgen. På långhår så finns bara bottenfärgen kvar om han någon gång blivit klippt eftersom tickningen bara finns i toppen på pälsstrået. Att färgen där är ljusare än botten/toppenfärgen i ansiktet beror på att underfärgen ofta är lite blaskig och att det bara är den som finns kvar då toppen är bortklippt. Glad

dermot
0

#23 Aha okej, tack :)

// Anka