Cavia Complete eller Oxbow Cavy Performance?
Vilket rekommenderar ni till två växande grisar? 
Personligen rekommenderar jag inte pellets över huvud taget utan naturliga produkter så som havre tex. Men det kanske inte var vad du ville höra. 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 Nej, inte riktigt
Många rekommenderar pellets för växande djur. Min avsikt är dock inte att ge dem pellets i sådana mängder att de slutar äta hö.
#2 Jag vill inte motargumentera som att mitt sätt är det enda rätta, men jag blir lite nyfiken. :) Man rekommenderar inte pellets för växande djur, utan kraftfoder. Till det hör pellets ja, och också naturliga sädesslag. Många som ger pellets och har svårt för att få sina grisar att hålla vikten byter till tex havre och det löser sig.
Jag vill inte pracka på någon mitt sätt, men jag är däremot nyfiken på varför man väljer att ge marsvinen onaturlig mat när det finns naturliga alternativ utan några tillsatser? :)
#3 Jag är väldigt ny i "marsvinsvärlden" och lär mig fortfarande. Så jag har inga riktiga argument för "varför man väljer att ge marsvinen onaturlig mat". Jag försöker bara följa vissa råd och rekommendationer, bland annat veterinärers och djurskyddsföreningens, men också erfarna marsvinsägares, som du.
En konkret fråga när det gäller sädesslag: är det ok att ge marsvinen korngryn?
#4 Jag förstår. Jag gjorde samma sak när jag började, köpte på mig mängder med pellets rekommenderade av djuraffären. Ju längre tiden gick och ju mer jag lärde mig kändes det mer och mer fel att fylla skålarna med dem varje dag.
Gryn och liknande är ju inte ens dyrt, tvärtom mycket billigare och man vet vad man får. Korngryn går jättebra, vi kör på havregryn. :)

Jag är en av de uppfödarna som förespråkar kraftfoder till växande djur, dock inte pellets utan naturlig mat utan tillsatser.
När jag har ungar/växande djur så ger jag oftast fri tillgång på havregryn (ibland har det varit havrekross och/eller kornkross).
Även kligröt ger jag relativt regelbundet som kraftfoder.
I den här artikeln kan du läsa om andra alternativa krafoder.
Den största nackdelen med pellets är att kalciumhalten ofta är för hög (även om oxbow och även cavia complete, om jag inte missminnner mig, har förhållandevis låg halt) vilket ökar risken för urinsten rätt rejält. Det är heller inte ovanligt med andra "konstiga" tillsatser i pellets.
Jag tycker att mina marsvin är friskare sen jag slutade ge pellets och istället väljer naturligt foder (hö, grönsaker och oftast hanregryn samt kligröt), det förekommer ju dock självklart att de blir sjuka ibland.
Upplevde exempelvis problem med urinvägsinfektioner och smärta när de kissade flera gånger på den tiden då de fick pellets (även återkommande hos något djur) sen jag slutade har det varit ett eller två djur har jag för mig som fått urinvägsinfektion och då försvann problemen efter behandling.
Sen som ett extra plus så blir det betydligt billigare att köpa exempelvis korn-/ eller havrekross än pellets så jag ser bara fördelar med att skippa pelletsen :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#6 Tack för länken! Jag ska testa med havregryn idag.
Nu har jag studerat det här med pellets väldigt noga och det verkar finnas stora skillnader mellan pellets och pellets.
Jag tror inte att det är någon fara att ge Oxbow Cavy Performance till växande djur. Tvärtom tror jag att Cavy Performance är, på grund av sin sammansättning och att den är baserad på lusern, väldigt bra för växande marsvin.
Pelletsen innehåller inga konstiga tillsatser egentligen, förutom c-vitamin. I Cavy Performance finns det lite mer kalcium (0,8%) och protein (18%), vilket är bra för djur som växer. I grunden har pelletsen en sammansättning som motsvarar vanligt hö, inga färgämnen, konserveringsmedel osv.
Växande djur behöver mer kalcium för att bygga upp skelettet och jag vet inte riktigt om mina får det annars genom höet. Vi ger dem timotejhö vilket ska vara det bästa sett ur näringssynpunkt men innehåller låga värden av kalcium.
Havre, korn och andra sädesslag har väldigt låg halt av kalcium och lägre halt av proteiner än lusern (Cavy Performance).
#8 Vill bara säga att man ska vara försiktig med kalcium för marsvin. 0.8% i pellets ska i normalfall inte vara någon fara, utan snarare som du säger tillföra gott åt marsvinen. Men kalcium kan i värsta fall ge problem med bl.a. urinstenar hos marsvin. Så försiktighet. 
Dock anser jag att pellets, av god sort, kan vara minst lika bra som korn. Personligen tycker jag att det är obehagligt att ge rena havregryn till marsvin i och med att det sväller. Jag har givit pellets av olika sorter i alla år och inte haft några som helst problem med koppling till fodret. Jag har däremot inte provat varken cavia complete eller oxbow.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
En bra tabell med ungefärliga kalciumhalter i olika sorters hö: