Storlek på bur/ihopkopplade burar
Hej! jag har ett marsvin som ett tag sedan förlorat sin burkompis. Nu är det dags att skaffa en ny till honom men jag är väldigt sugen på att skaffa två.
Vilken storlek på bur rekommenderar ni personligen till tre marsvin med syfte på marsvinens hälsa och välmående? Är det okej att ha just tre marsvin tillsammans eller är det lätt att det blir bråk? Jag har just nu två burar som är 120*60 men de står ovanpå varandra då jag inte har plats nog att placera de båda på golvet. Jag har funderat på att på något vis koppla ihop de två burarna men inte kommit på något bra sätt utan att behöva såga sönder plasten. Har ni några förslag?
Kram Linnéa
Beror på vilka kön marsvin är. Honor brukar vara lättare att ha fler än 2 än hanar. Ibland fungerar det med 3 hanar men det är inte alls lika vanligt :)
Ska du ha 3 honor ihop så minst 120x60 (allra minst)
Ska du ha 3 hanar ihop så minst 140x60 (allra minst)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det handlar om hanar. Tack så mycket :)
Men detta är då dem mått jag skulle ha =D
Lagligt sätt får man ju ha mindre
Det låter klokt. :) Jo fast jag tycker den minsta lagliga ytan är alldeles för liten. :/ Vill att mina smågrisar ska ha så stor yta som möjligt att röra sig och skutta runt på :))
#4 Samma här =D
Vet du vad du vill ha för ras på dina blivande grisar?
Eller blir det pet? :D
De jag ska titta på är en kull med virvlar samt en med släthåriga med crest :)) Har dock inte sett färgerna på dem än så det ska bli spännande. :)
#6 okej vad roligt :)
Jag har mina tre hanar på en yta om 160x80. Två av dem tjafsar en hel del ändå. Du måste ha en nödlösning redo utifall det inte skulle funka, ifall du skaffar tre hanar! Det brukar funka bra fram till det att den/de små blir ca 5-6 mån.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.