Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2416 ggr
Eulwen
0

Längd på bakklor?

Jag har insett att jag är alldeles för försiktig när jag klipper klorna, är så rädd för att ta i pulpan. Det har gjort att klorna är för långa men jag kan inte bedöma hur mycket för långa de är. Försöker bli lite modigare och tar lite närmare och klipper oftare. Men jag skulle gärna vilja se hur era grisar ser ut på bakfötterna? Framklorna är enklare, men de bakre klorna är så grova så det är skitnervöst att klippa… Jag sitter bokstavligt talat med svettiga händer när jag är klar. Nu har jag dessutom fått hem ett marsvin till med svarta klor. Ännu värre.

Neah94
0

Jag håller med dig! Är i Exakt samma situation. Har bara haft marsvin med svarta klor och tog hem en granne som är veterinär med egna marsvin första gången de skulle klippas så att jag kunde lära mig. Hon råkade dock klippa i pulpan och min lille Lakrits som då var nästan bebis skrek till och började blöda :(( Är nu livrädd att klippa för långt och lakrits har från och med den gången jätteskräck för kloklippning.

Fridaaaa
1

Det är ingen fara om man råkar klippa lite i pulpan, så länge man inte klipper mycket på pulpan. Det slutar blöda snabbt.
Annars kan man klippa lite men ofta:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jarado
0

Men gör det inte ont på dem om man klipper i pulpan? Vår ena gris har också svarta klor, och jag är också lite nervös varje gång.

Eulwen
0

#2 Uppenbarligen gör det ont när man klipper i pulpan så för mig är det något jag vill undvika. Och jag klipper lite men ofta, men inte nära nog.

_Charlie
0

Jag har problem åt det andra hållet, bakklorna tycker jag är jättelätta att klippa och hålla korta medans jag tycker framklorna är extremt svåra att klippa.

De behöver bara växa lite för att se för långa ut, ändå är de för korta för att klippa tycker jag. Det går inte. Spetsen är för liten så att klon glider av saxen när jag trycker ihop saxen. De måste nästan bli ALLDELES för långa för att jag ska få ett grepp om dom med saxen utan att de halkar ur. :(

Charlotta-B
1

Skulle man råka klippa lite i pulpan så kan man ta lite potatismjöl och trycka på så slutar det blöda fortare.
Det känns säkert om man klipper men dom har inte ont länge och bryr sej inte nämnvärt om man nu inte klipper väldigt långt in i pulpan.

Träning ger färdighet, klipp oftare och lite i taget :D

Charlotta-B

godisgrisen
3

Ett tips är att klorna är lite mjöliga i mitten men närmast pulpan är de inte det. Så om snittet har en vitt prick i mitten är det en bit kvar till pulpan men är det helt svart så kan man inte klippa mer. Jag vet inte hur stora skillnader det är mellan olika marsvin hur nära pulpan klon är svart jag tror det varierar en aning.

Fy jag är tyvärr rätt bra på att klippa blod på mina små och ja det gör ont :-( men det slutar alltid blöda rätt snabbt och jag tror inte det gör ont så länge. Värre är det om marsvinet rycker åt sig tassen precis då man ska klippa bort en förhårdnad och råkar slita bort den… Fy det blöder massor. Det har hänt mig ett par gånger faktiskt. Läskigt.

Eulwen
0

Jag undrar om jag kanske skulle behöva en bättre klotång? Nu har jag en sån där vanlig smådjurstång, kanske finns ett bättre alternativ. Ska kolla efter mjölig mitt nästa gång men det är ju så smått smått att titta på… :-P

godisgrisen
1

Jag vet inte vad som är bästa tångsorten men jag är nöjd med min. Det är en vanlig sån för katter och smådjur som ser ut som en kort liten sax med ett runt hack i.

Binajis
1

Tips: tryck lite lätt med klosaxen innan ni klipper. Rycker marsvinen till eller piper så är ni på pulpan. Superenkelt :)

Och jag tror att det kan vara bra att klippa snabbt, och inte "sega" igenom saxen (som säkert är lätt hänt om man är osäker). Om man råkar vara på pulpan lär det göra mer ont isf.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[apprecier]
0

Jag hade en helsvart marsvin tidigare, så klorna är verkligen svarta. Jag fick klippa lite åt gången och chansa. Det gick bra varje gång. Du får klippa lite i taget..

Lyan
0

Jag har märkt att det finns gott om dåliga klotänger, de är alldeles för slöa. Den enda jag har hittat som är bra är en rödgul, vet inte märke

Kolla hur "skarp" vinkeln där man klipper är, många tänger är nästan platta så man inte klipper utan trycker av klon. Har man en bra klotång så kan man skiva av en liten bit åt gången, det är verkligen extrem skillnad att klippa med en ordentlig tång

Eulwen
0

Ja det är väl det som är problemet med min, jag tycker inte att jag kan finlira så mycket med den utan den är lite "trubbig" (som i klumpig, inte slö). Har haft den ett tag så den kan ju ha blivit slö förstås… Ska nog uppdatera med en ny!

Lyan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild för att visa hur jag menar. Jag köpte en ny klotång för ett tag sedan då jag slarvade bort min vanliga och den var helt oduglig, extremt trubbig. Det var då jag upptäckte vilken skillnad det är. Den var som den trubbiga på bilden, min vanliga är så jag kan skära av klorna hur lätt som helt trots att den är flera år gammal