Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1196 ggr
himmelblau
0

Sätta ihop två könsmogna hanar?

Hej alla marsvinsglada!

Tänkte att någon här kanske har erfarenhet av sätta ihop två könsmogna hanar med lyckar resultat.

Jag har haft lite otur med mina grisar senaste tiden. Hade en hane som förlorade sin kompis och köpte en bebis som ny burkamrat åt honom i december. Den lilla är född i november. Nu i veckan var jag tvungen att ta bort den äldre grisen efter att han haft bölder som inte blev bra… Så nu går lillgrisen ensam.

Så då till mitt problem. Jag har en äldre hane (ca tre år) hemma som gått ensam ganska länge då han tidigare varit rätt elak mot de han fått träffa… Jag skulle nu ändå vilja försöka få ihop honom med lillgrisen om det går. Känns ju onödigt att för tillfället ha två killar som går ensamma…

Jag prövade att sätta ihop dem igår och gick steg för steg. Började med att låta dem träffas i köket på "neutral" mark. Det gick utan större problem. Så efter ett tag satte jag dem i en buröverdel med flera gömställen för att se hur det gick på lite mer begränsad yta. Då blev det lite mer gruff. Så fort de fick syn på varandra jagade de runt varandra och skrek och kurrade. Men det kändes ändå som att de inte var på varandra allt för mycket så efter ett tag satte jag in dem i buren istället. Den var då helt ren med flera gömställen. Men då bröt helvetet loss. Det blev ett riktigt liv och tjafset verkligen eskalerade. Ville låta dem göra upp rangen så jag lät dem vara men satt bredvid och tittade på hela tiden. Efter en tid blev det inte bättre, snarare tvärt om. Så jag valde att ta ut ena killen… Men skulle gärna pröva att sätta ihop dem igen om det går. Vill ju som sagt inte att de är ensamma.

Hur ska jag få det här att funka? Går det att få det att funka? Någon som har nåt tips utöver det jag redan gjort?

Blev lite längre inlägg än jag tänk nu :P Men jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få för att få det att funka! :)

/Hanna

Eulwen
0

Hur lång tid är "ett tag" och hur stor är buren de delade? Jag satte ihop en 1,5åring med en 5månaders utan problem, dock är båda väldigt snälla, men de har gott om plats så de slipper klättra på varandra och kan dra sig undan om de vil. ag skulle låta dem gå på neutralt golv i minst en dag, kanske ett dygn pch sedan minska ytan successivt. Stor hage, sedan stor bur om allt går bra. Sen är det möjligt att just dessa två ändå inte trivs ihop.

Binajis
0

Flera hus och mat brukar vara bra att använda sig av när man sätter ihop två marsvin. Flera tussar hö och en massa bitar av deras favoritgrönsaker/frukter utspridda i buren. Det avdramatiserar, så länge de slipper bråka om samma bit.

Sedan är det till att ha is i magen. Gör på samma sätt som sist, samma steg, men besluta dig för att det är nu eller aldrig. Det har nämligen en negativ effekt att sätta ihop, sära, sätta ihop, sära. Det bygger ett försvar hos framför allt det marsvin som fick vara kvar i buren - han lyckades få bort inkräcktaren! Och har större självförtroende rond 2 så att säga.

Möjligen kommer de börja gruffa redan på neutral mark, det är ganska sannolikt. Men det är bara att låta dom hålla på tills det är över och de är överens om vem som bestämmer. Man brukar säga att gränsen går vid när de börjar få sår, då har det gått för långt. Fast samtidigt kan man få acceptera någon skråma här och där, eftersom det lätt kan bli så av misstag även när de bara "hyttar" mot varandra. Är du med? :)

Jag tror det ska gå att få ihop dom här två hanarna, den yngre är ju inte speciellt gammal. Hade du bara haft den treåriga hanen hade du kunnat bli rekommenderad en hane i just den åldern, för de brukar inte vara så kaxiga. Lycka till :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Albuslover
1

Ett litet tips är att bada dom innan för då luktar dom inte lika mycket "hane"! :)

Kram Karro :)

himmelblau
0

Tack tack tack för alla tips :)

Tiden de satt sist va flera timmar åt gången på varje plats. Kör samma sak den här gången fast med alla era tips också :) Håll tummarna!