Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1050 ggr
[EllenAlicia]
0

hur mycket mat?

hur mycket pellets ska 1 marsvins hane ha?

_Elina
0

Marsvin behöver i regel inget kraftfoder alls, om de inte växer, är gamla, eller har svårt att hålla vikten av annan anledning. Det beror alltså helt på hur gamla dina marsvin är och hur mycket hull de har. Men inte ska de ha mycket kraftfoder oavsett. Jag ger ett av våra marsvin som är lite underviktigt ungefär en matsked havregryn i veckan.

[braco]
0

#1 Är lite skeptisk till havre som kraftfoder faktiskt. På flera sidor (Agria och Guinea Lynx) står det att havre är olämpligt som foder. Havre är svårsmält för marsvinen. Jag skulle personligen alltid hellre ge höbaserad pellets av hög kvalitet (Oxbow) än havre.

dermot
1

#2 Då är det ju lika bra att ge dem bara hö? Tungan ute Oxbow är ju i princip som svindyrt hö i pelletsform.

TS: 2 av mina får ca ½ dl att dela på och de andra två får 1dl att dela på. Ibland får de havre och groddar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
5

#2 Havre går utmärkt att ge. Ger jag till mitt skinny plus gammelman som har lite problem att hålla hullet.
Har bra hö och blandar havren med lite pellets.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annicasvensson
4

hoppas inte att ditt marsvin bor ensamt! alla marsasin ska bo två och två enligt lagen.

jag ger aldrig pellet utan rikligt med bra hör och varierande grönsaker som ger mycket vitaminer.

[braco]
0

#3 Så enkelt är det nog inte Tungan ute Tror inte att marsvin har mycket nytta av havre.

dermot
1

#6 Kanske inte, men tycker det känns lite onödigt för dem pengarna. ^^ Men det är ju vad jag tycker. :)

Havre är ju bra om marsvinet har svårt att hålla hullet.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dumlekola
0

#0 Här är en länk till Humlans marsvin där man kan läsa om allt om det mesta man behöver veta om marsvin.

När det gäller pelletsmängden så har jag på flertal ställen läst att 1-1½ msk per marsvin och dag räcker, om man över huvud taget behöver ge dem alls. Det flesta behöver det inte. Glad

[EllenAlicia]
0

#5 det är min kompis som har 2 st men dom bråkar så dom bnor ensamma men dom blir mer och mer samms för dom får träffas på dagen och så :)

tack alla :) Muffins och Mango är så o-gluppska x) det var drf vi undrade :)

finns det dvärgmarsvin :?

dermot
0

#9 Nepp, inga dvärgmarsvin. Marsvinsungar kallas det, ev. hamster för vissa ;)

// Anka

[EllenAlicia]
0

haha okej för hon har en vanlig och en liten ;) hon tror han är satin typ.. Hon köpte dom på djuraffär så hon vet lixom inte :)

Fridaaaa
0

#11 Fast satiner är inte mindre än andra marsvin.
Vet hon om satinsjukan?

[EllenAlicia]
0

nej jag vet inte.. men han är ''jätte'' liten och mysig :3

Fridaaaa
0

#13 FÖr är den satin bör hon kolla upp satinsjukan, då satiner drabbas av det. Inget som går att bota, men dem lider av det närdet bryter ut

Fridaaaa
0

*dubbelinlägg av någon anledning*

[EllenAlicia]
0

okej men jag kan fota eller hon kan fota dom och visa hur dom ser ut :)

ena tror hon är teddy, han ser ut som en japantecknad holländare (kanin) med krulliga morrhår och päls den andra är liten och är brunsvart 8ser ut som en japanare men vet att det inte heter lika på kaniner och marsvin och så med så ni flörstrår) och så har han glänsigt rakr hår, inte jättelångt och inte kort :)

Fridaaaa
0

#16 Nej finns ingen färg i marsvinsvärlden som heter "japan" som hoskaniner ;)

Satiner har extra glansig päls.