Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1487 ggr
RosaKiwi
0

Video på marsvinskvitter

Har lyckats fånga när mina marsvin gör fågelkvitter =D Kika gärna på videon på min blogg!

http://qiwish.blogg.se/?tmp=20114500

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

CepeSnuffe
0

Men va häftigt! :D Har aldrig hört marsvin kvittra som fåglar innan XD De var något nytt ^^

RosaKiwi
0

hehe ett av mina marsvin (vet inte riktigt vem det e) gör så med jämna mellanrum och ibland är det ett annat marsvin som hänger på och tar ton =)

Fridaaaa
0

Älskar att höra det ^^,
Min Lotus har gjort fågelkvittret 2 gånger nu på 1 år :=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Pauline T]
0

Åh så gulligt det låter! ^^

[Nooni]
0

gulligt - och killen som snarkar ;)

RosaKiwi
0

haha :p ja det kan man inte undgå :P Vilmade två styckern…den första videon överröstade han nästan marsvinen haha xD

Lillisen
0

Jag kan inte se din video får bara upp att mitt virusprogram varnar och sätter ngt i karantän.

[Vargöga]
0

Häftigt med fågelkvitter. :)

[SallysPigge]
3

Nämen gud dett får mig att inse att Nogger gjorde nog det inatt. En del av mig tror att jag drömde men nu säger sonen att han hörde det med. :-) Det är andra gången sedan i julas vad vi vet.

Abico
3

Usch, jag begriper inte hur någon kan tycka att det här är ett trevligt ljud. Låter ju som gummisulor mot idrottshallsgolv… ^^' Jag har haft på tok för många marsvin som sysslat med eländet och blir lika orolig varje gång eftersom det hos mig bara varit marsvin som varit stressade (insatta med nya kompisar eller nyinflyttade) och sjuka som sysslat med oljudet. Nej fy :P

Hanna 

Fridaaaa
0

Lotus låter som en kyckling/fågel när han gör det ^^,

Binajis
0

Jag kan inte bli annat än glad när jag hör ljudet eftersom det är så vackert. Har inte sett något samband mellan gångerna dock, varken dåligt eller bra. Så för mig fortsätter det vara vackert :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lixim
1

Fågel kvittret har bara hänt en gång här hemma. Det var när Angel var stressar och orolig i slutet av sin första dräktighet. Ett ljud jag verkligen inte tycker om.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Cola&Bacardi
0

Vad coolt! :) Ingen av min marsvin har gjort det.

Mvh Linnea 

RosaKiwi
0

Ljudet kan upplevas som obehagligt. Jag blev rädd dem första gångerna dem gjorde så, men nu har man vant sig.

godisgrisen
0

Nej det där är ett ljud jag aldrig kommer att vänja mig vid… Faktiskt det ljud som jag hatar mest av alla ljud på jorden. Försök att sova när marsvinen chirpar… lycka till ;-).

Man vet inte exakt varför de gör ljudet men det mesta lutar åt att man inte ska vara så glad när man hör det. Troligen utlöses betendet av svår stress. Marsvinet kan vara sjuk eller rädd. Ofta händer det på natten då det är mörkt.

Jag tycker absolut att jag ser ett samband mellan obag och oro hos mina djur i samband med chirp och det är största anledningen till att jag tycker så illa om det. Senast det chirpades här var på natten efter att jag flyttat runt en massa marsvin. Jag tror det blev osäkra och desorienterade av flytten och kanske rädda för sina nya burkompisar. Jag har faktiskt oftast hört det vid flyttar, sjukdom, dräktighet eller när de blivit skrämda och nästan alltid är det är mörkt när de sätter igång.

Om jag fick välja vill jag aldrig mera höra eländet…

RosaKiwi
0

Ja, oftast hörs det om man flyttat rundor och på natten. På dagen innan den natten då dem chirpade så hade jag satt ihop dessa honor och flyttat till en annan bur.

[Nooni]
0

Får vara glad att man inte hört det då :) men jag ska flytta snart så då kanske mina låter :(

Toxics
0

Usch, Mina har adlrig gjort så, jag har inte ens hört något marsvin någonsin göra så. Men det låter defenitivt inte som ett bra ljud!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

isblixt
0

Jag har bara hört ljudet i samband med mörker eller när någon har gjort ett plötsligt, högt oväsen. Så för mig är det inte heller positivt :(

Fridaaaa
0

Lotus har gjort det på natten/morgonen.
Men har inte funnits anledning till det dem gångerna, då allting alltid varit som vanligt när han har gjort det :)

RosaKiwi
0

Dem små grisarna kanske är mörkerädda =) Vem vet? Jag hade en hund som var det! Var tvungen att ha en lampa tänd när han skulle sova annars pep den stackaren.

Binajis
0

Jag är nyfiken på hur marsvinskompisar reagerat? Är det ett dåligt ljud borde marsvinskompisarna rimligtvis reagera negativt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Toxics
0

Om man kan marsvin eller har haft marsvin länge och har erfarenhet så hör man klart och tydligen att det knappast är ett "åh vad bra jag mår, njuter" Läte.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Binajis
0

#24 Hur kan du säga så? Det går inte att tolka endast ljudet, det finns flera saker som spelar in i hurvida man ska kunna berätta om det är negativt eller positivt. Trevligt, här är man både elak och totalt okunnig om man gillar ljudet.

RosaKiwi
0

Mina som bor med henne reagerar inte nått nämnvärt utan ligger lugna och slappnar av. Har hänt en gång att en annan hon chirpat med (nu sista gången).

Fridaaaa
0

#2 4 Så kan du ju inte säga?
Lotus som har gjort det här 2 gånger mår prima. Gjort sedan jag köpte honom.
Vet honor som gjort det enbart vid dräktighet t.ex  och det har bara gått bra dem gångerna.
Anser inte att det är något negativt med ljudet.

isblixt
2

Den erfarenhet jag har av ljudet är att marsvinet som chirpar sitter alldeles stilla, chirpar och ser allmänt rädd ut. Burkompisen sitter stilla hon också, och efteråt är de lite skärrade.

De gånger mitt marsvin (bara ett av dem som gör det) har chirpat på grund av nycklar som skramlat eller annat oljud så har hon först kuttrat, sådär som de gör när det är ett ljud de blir rädda för. Har nycklarna sen fortsatt skramla så har det någon gång gått över till chirping.

När jag tänt ljuset efter att hon har chirpat i mörker så har de även då varit rädda och inte alls velat komma fram och hälsa.

Enligt mig är det inget positivt ljud överhuvudtaget, men det är mycket möjligt att andra förknippar det med något positivt… =)

Abico
2

#23 - Övriga marsvin brukar hos mig bli stela, sitta stilla och kurra ogillande/oroligt. Det blir väldigt spänd stämning, minsta rörelse i rummet (om man närmar sig burarna exempelvis)) verkar bli en jätteöverraskning och alla flyger i luften och rusar in i husen, trots att de vanligtvis inte rör en min om man rör sig kring burarna.

Hanna