Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 6339 ggr
Chieko
1

vattenflaska eller skål?

Vad använder ni till era marsvin, flaska eller skål till vattnet?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Liinda]
0

Flaska andvänder jag för då håller det sig fräschare och det verkar som att mina tycker mer om att dricka ur flaska. Det dricks iallafall betydligt mer då.

tensing
0

Vattenflaska. Skålen plaskade de mest runt i.. plus att då har man mer koll på hur mycket som går åt.

Marsvinlove
1

Vattenskål är inte speciellt hygieniskt så vattenflaska är bäst.

Chieko
1

Hmm. Tänkte att de flesta djur gillar skål mer = mer naturligt. Och folk här säger att höhäck inte är bra, då borde väl inte flaska heller vara rätt ställning?

/Karin

tensing
0

Det har du rätt i. Fast när det gäller vatten så är de nog vana vid att lapa i sig regndroppar från växter och hitta små pölar i naturen. Flaskan är ju ganska lik det.

Sandra-B
0

Jag har Sippyflaska till mina.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Marsvinlove
0

#4 Men de står ju inte & dricker hela tiden, de äter ju nästan hela tiden. Så om de får böja sig lite uppåt när de dricker gör nog inte så stor skillnad. Fast jag har så att vattenflaskpipen är i deras munhöjd så de inte behöver böja sig uppåt.

Mari
0

Jag har vattenflaskor till mina, har inte ens tänkt tanken på att använda en skål till vattnet då det antagligen inte skulle vara något vatten kvar så som de härjar runt så spånet flyger :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Colina]
1

Då går jag emot strömmen och berättar att jag har skålar till mina marsvin. Skålen står på en tjock träbit så den kommer upp en bit från spånet. Tjejerna fåt ta ett kliv upp på träbiten för att dricka. Vattnet byter jag såklart varje dag och det är rent och fint hela tiden. Tycker skål känns mer naturligt och en skål är lättare att göra rent än en flaska.

MEN det är smidigare med en flaska som håller mer vatten än en skål så mina kommer få flaskor så småningom, bara för att det är enklare när jag åker bort och har marsvinsvakter.

Lyan
0

Jag har haft flaska innan men nu har det blivit skålar då jag inte har något galler längre. Har inte orkat sätta upp hållare till flaskorna.

Wonder och Magic har galler men Wonder dricker inte ur flaskan, har försökt men hon fattar inte. När hon kom var hon sjuk och jag fick vätska upp henne flera gånger, trodde det berodde på att hon var sjuk men så fort hon fick skål började hon dricka igen.

Har också varit med om att flaskorna hakat upp sig så de inte får vatten, då känns skål säkrare även om vattnet blir smutsigare.

Moctezuma
0

Jag har vattenflaska åt mina marsvin. Ibland på somrarna när de är utomhus har jag använt skål tillfälligt, men för övrigt är det nog bara flaska som gäller. Vattnet hålls mycket fräschare i flaska. Det är lätt hänt att det flyger spån och hö i en skål, alternativt att vattnet skvätter ut… Men skål funkar säkert också bra om man har den högre upp än på "marknivå" (burgolvsnivå).

Chieko
0

Jag har skålen inne mest nu för att de ska veta att man kan dricka ur den också i fall flaskan går sönder eller så. De har även skål i hagen och kommer ha det ute i sommar när man inte orkar flytta flaskan =)

#9 Jag kanske ska testa det. Fast min bur är lite för liten. Ska kanske bygga en egen snart.

/Karin

thildatessie
0

flaska, hade skål i början då jag inte visste om dem kunde dricka i flaska. :)

FeliciaS
0

Jag har alltid haft flaska, tycker det är fräschare så. Provade visserligen med skål en gång för många år sedan, men efter mindre än en timme insåg jag att det inte var något för mig och grisarna *s* Känner jag mina nuvarande marsvin rätt skulle de spilla ut vattnet ur skålen (till mattes stora fasa då spånet blir dyngsurt) som dessutom blivit full med spån av allt deras skuttande :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
1

Jag har vattenflaska. Dels, som alla andra säger, är det så lätt hänt att vattenskålen blir nedsmutsad med spån, hö och annat.

Men dels så är ju att dricka ur vattenflaska ett beteende de lär sig redan när de är ungar. Jag har försökt använda vattenskål till både mina förra och mina nuvarande marsvin, men inga av dem har riktigt fattat grejen med den. De dricker lättare på det sättet de är vana vid.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[WeepingWillow]
0

Jag har alltid haft flaska, har provat med skål i uteburen på sommaren men dom fattar inte att det är till för att drickas utan välter bara ut det så det blir till att ha flaska ute också. Fast mina dricker inte så överdrivet mycket.

Abico
0

Jag använder flaska till alla mina marsvin, det känns smidigare och fräschare än vattenskål.

Eftersom jag har en bra bit till skolan blir det långa dagar hemifrån då jag inte kan hålla koll på att vattenskålen är fylld med rent vatten. Känner jag mina odjur rätt skulle de ganska snabbt vara genomblöta dessutom, somliga har en hel del flodhäst-tendenser och det skulle inte förvåna mig om dom körde ner hela huvudet i skålen ;)

Hanna 

Michaela-N
0

När vi hade marsvin så hade vi skål till våra, vi hade inget galler på buren så det fanns inget att fästa flaskan i. Men visst är det hygieniskare med flaske, fast byter man vattnet två gånger per dag så blir det inte så smutsigt ändå.

Toxics
0

jag blir lite chockad över svare! en del svarar att det är mindre hygieniskt med skål? Bara för att vattnet blir grönt om man inte byter då eller vaddå?. För om man byter två gånger om dagen såp är det visst hygieniskt. Och jag skulle rekommedera skål alla dagar! Det är mer naturligt för marsvinet!

Plus att det inte behöver hänpa med någon kula eller stång för att få ut vattnet. Nej här är det vattenskål som gäller!

Det går inte i spåndelarna. (har halva spån och halva fleece) . Så att vattenskålarna står i fleecedelen!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Pauline T]
1

Jag använder flaska, mer hygieniskt. :)

Fridaaaa
1

Flaska. Skål blir så himla skitigt.
Spån hamnar i skålen på noll och ingenting

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Matteina
0

Jag har skål till mina, men funderar på att byta till flska då jag inte vet om dom fattar hur dom ska göra med skålen… Har ej galler att hänga flskan på, så måste fixa nån upphängning först.

Dom kissar, så lite vatten måste dom få i sej iallafall. Glad

Cola&Bacardi
0

Använder flaska :)

Mvh Linnea 

PernillaS
0

22 har inte heller bur galler, men köpte hållare till cykelflaskor på biltema 19,90 styck och skruvade fast i bokhyllan.

[braco]
0

Vi använder flaska. Marsvinen verkar inte ha några problem med det.