Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 820 ggr
Mojma
0

Samsas om höet?

Jag har tre tjejer som är duktiga på att samsas om höet, jag lägger det i högar så att de alltid har en var. Av nyfikenhet undrar jag hur ni som har många marsvin i samma bur gör? Blir det inte bråk/de unga får gå undan & bara de som styr får äta först? Hur gör ni & hur funkar det? :)

[saphirasmarsvin]
2

Jag gör precis som du :) Många högar utspridda över hela ytan till många marsvin = inget tjafs. När man har många marsvin (men även när man har få) tror jag det är viktigt att man hela tiden ser till att resurserna är överflödiga och räcker till alla mer än väl. Annars är nog resursbrist en vanlig anledning till bråk och dålig stämning.

RosaKiwi
0

Jag lägger hö på ett ställe till mina två honor och det blir inget tjaffs =) När jag hade en större honflock så blev det fler högar, men nu räcker det med en.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

[Quickeman]
0

Jag lägger en hög i mitten av buren till honorna (5 stycken), och en hög i ena hörnet till hanarna (2 stycken) Det är inget bråk någonstans.

Fridaaaa
0

Jag har enbart en hög i en hörna. De samsas bra.
Har 2 gossar i var bur :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Liinda]
0

Jag har 8 marsvin i en bur och jag lägger en stooor hög med hö i mitten som dom får dela på, men så brukar jag lägga en lite mindre hög på sidan av så att dom med lägre rang kan gå dit och äta ifall dom blir stressade.

Men oftast står alla runt den stora och äter ändå =)

Binajis
0

Jag kör på en höhörna i samtliga burar för enkelhetens skull vid städning. Det är så pass stora tussar hö att de inte sitter uppi varandra även om de bara har en hög att dela på.

Hos honorna som går mellan 13 och 25 stycken tillsammans har jag likadant. En stor höhög där de alla sitter tillsammans och jag har aldrig märkt av någon rang vid sådana tillfällen. Är det någon som tycker att den ena tar "fel" höstrå så blir det ett tjuvnyp och den "utsatta" flyttar bara på sig.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin